Kan jag ha två bolivianska ciklider till detta?

#1 - 3 januari 2007 13:30
[LEFT][FONT=Trebuchet MS]Just varit och handla mina tre guldguramis! Nu när dessa är i karet fattas jag bara en av de tilltänka fiskarter som jag vill ha, dvs tetror. Antingen så blir det 10-15 neontetror eller 10-15 kardinaltetror. Sen är jag nöjd.[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS] Allt som allt kommer jag då ha:[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]2st Guldancistrus
[/FONT][FONT=Trebuchet MS]3st Guldguramis
[/FONT][FONT=Trebuchet MS]5st platy
[/FONT][FONT=Trebuchet MS]10-15st neon/kardinaltetror[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]
[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]Känns som om det är helt lagom att börja med. Jag vill inte överbefolka mitt akvarium trots att jag säkert skulle kunna ha fler fiskar i det. Hellre för lite fisk än för mycket.
[/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]MEN, om jag skulle vilja ha mer fisk i framtiden i det, vad skulle kunna funka då? Ett par bolivianska fjärilsciklider eller är det helt omöjligt med ciklider i karet? Ett par honungsgurami? Fler tetror? Skulle gärna vilja ha fiskar med vackra färger, gärna åt det blå hållet.

Många frågor :)
[/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Tips mottages gärna :)
[/FONT][/LEFT]
#2 - 3 januari 2007 14:05
Hur stort kar har du?
#3 - 3 januari 2007 14:13
180 liter ;D Borde jag ha skrivot med från början :)
#4 - 3 januari 2007 14:23
Ja, då har du ju plats för fler fiskar om du skulle vilja det :)
Tror inte dte finns några hinder för de bolivianska. Annars kanske dvärggurami kan vara ett alternativ om du vill ha mer blått?
#5 - 3 januari 2007 14:26
Alla dina förslag skulle nog fungera :). Men boliviansk fjärilsciklid är väldigt trevlig, så ett par såna tycker jag du kanha ;).
#6 - 3 januari 2007 14:39
Vad för dvärg-gurami borde jag ta? Finns det nåt speciellt namn på blå sådan eller den heter helt enkelt bara blå dvärggurami? ;D
#7 - 3 januari 2007 18:14
Nej nej inge gurami! Köp dig ett par bolivianer, tro mig du blir inte besviken:)
Väldigt fina och trevliga fiskar!

/Hans
#8 - 3 januari 2007 18:47
ja, varit sugen på bolivianer med... vet ett bra ställe här i Malmö som har sådana så det kanske får bli det :)
#9 - 3 januari 2007 23:13
Svarar ändå på din fråga :p
Orginalformen av dvärggurami är blå/röd randig typ, alltså hanen. Honan är grå. Sen finns det diverse odlingsformer, bland annat en blå som heter blå neon eller så... men dte är nog olika vad de kallas i olika butiker.
#10 - 4 januari 2007 06:01
Raur skrev:
ja, varit sugen på bolivianer med... vet ett bra ställe här i Malmö som har sådana så det kanske får bli det :)

Var? Jag är också lite sugen på bolivianer
#11 - 4 januari 2007 10:27
Akvarietjänst på Sankt knuts torg i Malmö har sådana för 80:- styck. Var faktiskt och inhandlade två idag :)
#12 - 4 januari 2007 12:08
grattis:)
Får bara hoppas att det var en hona och hane.. Jag råkade få tag i en hane och en väldigt sent utvecklad hane som såg ut som en hona i butiken:( Men men det gör ju bara saken roligare att köpa två tanter åt dom:)

/Hans
#13 - 4 januari 2007 16:38
ja, jag får hoppas det :) Men "honan" här verkar vara rundare och har inte lika utdragen röd fenstråle som den andra. Får hoppas ;D

Annons