Kan jag ha skalarer?

#1 - 16 januari 2007 10:06
Hej hej hej.... :D

Fundilerar å fundilerar hit och dit på det här med ciklider...

Skalarer är ju väldigt fina ändå...

Läste på Nordiska ciklidsällskapets info om skalarer och där står det:
" I naturen kan arten nå 130 mm T.L. (Total Längd) motsvarande 100 mm S.L. (Standard Längd), men de flesta odlade exemplar stannar vid 60-80 mm T.L." medan här på Zoopet står det att de kan bli 16 centimeter.

Jag blir också osäker på det där med storlek på kar. Här på Zoopet står det ju att karet ska vara minst 45 centimeter högt. Så här står det på NCS: " Ett akvarium med måtten 120 x 37 x 45 cm kan rekommenderas för 5-8 vuxna individer, dock är mindre behållare, t.ex. med måtten 60 x 30 x 37 cm, tillräckligt stora för ett ensamt par."

Vad gäller egentligen? Vad har ni för storlek till era skalarer (inte altum)? Mitt akvarium har måtten 110x45x45 cm. Fick veta när jag köpte det att det var 250 liter men nu när jag räknar blir det ju "bara" 220 liter. Kan jag ha skalarer där i? (bortse från vattenkvalitet och kar-kompisar, det har jag koll på)
#2 - 16 januari 2007 10:14
Jag har mina i 275l 110x50x50. Jag tror ett 110x45x45 duger bra. Svårt att säga hur stor en skalare blir men min vanliga är ganska stor... Peruerna har mindre kropp men mycket höga/långa fenor..
Jag har 5 skalare, 3 svärdbärare, 5 pansarmalar, 2 ancistrus och 10 div.tetror och mycket växter...
#3 - 16 januari 2007 10:22
solbacka skrev:
10 div.tetror

Vad är det för tetror du har som fungerar? Har du haft några som inte fungerade (blev mat)?

Jag har också pansarmalar och ancistrus men skulle vilja ha ett stim med tetror också. Jag tror (vill tro :D) också att mitt kar fungerar.
#4 - 16 januari 2007 10:29
Jag har 2 gamla sorgmanteltetror. Den ena är helt krokig men de äter bra.
1 flaggtetra, fick med den när jag köpte hörnkaret, 4 svarta fantomtetror (skulle köpt fler) och 3 glödbandstetror!
Dessa har varit 3 från början och överlever. Var lite nervös när jag släppte i de men hade bara detta karet att välja på för hos diskus hade de garanterat blivit mat och där är också för varmt. Jag skulle nog inte våga rekomendera glödbandstetror till någon men här gick det bra och de är väldigt fina. Kanske ger jag skalarerna mycket mat eller så har jag snälla skalare, jag vet ej :)

Inga tetror har blivit mat och de har inte jagat bort de heller, en glödband var t.o.m. framme och norpade romkorn... Skalarerna är mest intresserade av varandra.
#5 - 16 januari 2007 10:48
Neontetror kan lätt bli mat för en vuxen scalare så då borde alla tetror som är mindre än neontetran riskera att ätas upp .
Höjden på scalare akvariumet är det viktigaste för deras utveckling av fenorna och man brukar säga 3 gånger scalarens höjd så om den som vuxen blir 20cm hög så är nog ett kar som är 60 högt bra men det går säkert bra med lägre kar också.

Mvh
#6 - 16 januari 2007 11:30
Hej!

Scalarer är dom absolut vackraste fiskarna någonsin.
Kolla in http://www.angelfish.net/ för mer pålitlig information
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 januari 2007 11:42
Jag känner en kille som under många år odlade skalarer proffesionellt och drog upp dom till rätt hyfsad försäljningsstorlek.
Hans uppväxtakvarier var 60 cm höga och han menade med emfas att om man ville ha snygga höga skalarer så måste akvariet vara högt.
Tyvärr ser man idag alltför ofta fula klunsar till skalarer som inte har fått de vackert utdragna fenorna pga att de gått i ett för lågt akvarium.
#8 - 16 januari 2007 11:45
Jag känner en kille som under många år odlade skalarer proffesionellt och drog upp dom till rätt hyfsad försäljningsstorlek.

Hans uppväxtakvarier var 60 cm höga och han menade med emfas att om man ville ha snygga höga akvarier så måste akvariet vara högt.

Tyvärr ser man idag alltför ofta fula klunsar till skalarer som inte har fått de vackert utdragna fenorna pga att de gått i ett för lågt akvarium.

Jo, klart akvariet måste vara högt för att vara högt...! :D Ledsen, kunde inte låta bli! [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 januari 2007 11:52
Nitra98 skrev:
Jo, klart akvariet måste vara högt för att vara högt...! :D Ledsen, kunde inte låta bli! [:o]

Ligger något i det;)
#10 - 16 januari 2007 20:10
När vi hade fullvuxna skalarer känndes de nästan lite höga för vårat kar som är 50cm högt. Våra skalarer gick jättebra med vuxna kardinaltetror.

Annons