Kan jag ha räkor / snäckor med botior & andra större fiskar?

#1 - 28 mars 2008 19:43
Nu är det såhär. I mitt 375L så är det en del fula alger.
Ser ut som grönt damm och en del fula brunalger? på min javamossa.

I mina andra akvarium MED räkor och snäckor och har jag inte alls alger.
Trots samma lysrör, likadanna vattenbyten osv..

Så jag undrar om jag kan ha T.ex Amano och äppelsnäckor i mitt akvarium?
I akvariet så finns det, 1 stor Praktbotia, 2 Pakistanbotior, väderålar, öronål, scalarer och silverhajar varav 2 är ganska stora.

Mindre räkor lär ju ätas upp på en gång, även små posthorn har fått ryka med i Botiornas framfart, men å andra sidan vill jag bli av med mina fula alger.

Så vad säger ni här?
#2 - 28 mars 2008 20:51
risken är överhängande att botiorna ser äppelsnäckorna som en vandrande buffé och äter sönder dem
#3 - 28 mars 2008 21:28
caya skrev:
risken är överhängande att botiorna ser äppelsnäckorna som en vandrande buffé och äter sönder dem

Var det jag var orolig för.. :(
#4 - 29 mars 2008 07:09
scalarer tuggar nog i sig räkor
#5 - 29 mars 2008 09:58
Jenny054 skrev:
Nu är det såhär. I mitt 375L så är det en del fula alger.

Ser ut som grönt damm och en del fula brunalger? på min javamossa.

I mina andra akvarium MED räkor och snäckor och har jag inte alls alger.

Trots samma lysrör, likadanna vattenbyten osv..

Så jag undrar om jag kan ha T.ex Amano och äppelsnäckor i mitt akvarium?

I akvariet så finns det, 1 stor Praktbotia, 2 Pakistanbotior, väderålar, öronål, scalarer och silverhajar varav 2 är ganska stora.

Mindre räkor lär ju ätas upp på en gång, även små posthorn har fått ryka med i Botiornas framfart, men å andra sidan vill jag bli av med mina fula alger.

Så vad säger ni här?

Siamesiska algätare ska vara suveräna på de flesta alger, och du har ju ett stort akvarium där de får plats. Tror du kan skaffa en ensam, men kolla upp det på artbeskrivningen/rätt tråd för säkerhets skull.
#6 - 29 mars 2008 14:17
Jag tror amano klarar sig, de verkar kunna hantera även rätt tuffa fiskar, men jag skulle inte sätta pengar på det.

4-5 ancistrus eller siamesiska algätare är definitivt ett alternativ för dig.
#7 - 29 mars 2008 14:20
Azur skrev:
Jag tror amano klarar sig, de verkar kunna hantera även rätt tuffa fiskar, men jag skulle inte sätta pengar på det.

4-5 ancistrus eller siamesiska algätare är definitivt ett alternativ för dig.

Har redan 3 Ancistrus och sedan en hög med rom så förhoppningsvis blir det några till. [:o]
Men Siamesisk algätare låter kanske okej, ska läsa på lite om fisken och se.
Kolla gärna min andra tråd i Växt och Algforumet, där finns 2 bilder på eländet.

Annons