Kan jag ha fler firrar?

#1 - 8 september 2003 18:19
Jag funderar på att komplettera mitt akvarium med någon fisk som håller till i det lägre skiktet av akvariet. Jag har ett 70-liters och just nu simmar det omkring 5 Platys, 10 Kardinaltetra och 1 Ancistrus. (Jag har dessutom en stor rot i akvariet, så det ligger nog närmare 60 liter.)
Frågan är vad jag kan ha i för fisk? Helst någon solitär fisk, eftersom jag inte tycker att jag har plats för ett helt stim. Jag hade velat ha några Metallpansarmalar, funkar det med 3 såna?

Funkar det med en ensam Praktbotia eller Pakistanbotia?

Alla tips och förslag mottages tacksamt.
#2 - 8 september 2003 19:07
du kan ju ha dvärgpansarmal..
dom är 3vliga och så kräver dom inte så mycket utrymme.. då skulle du kunna ha 4-5 st
#3 - 8 september 2003 19:30
Nix inga ensamma botior! Dessutom blir praktbotian för stor för 60 liter... Du kan gott och väl ha ett stim på fem metallpansarmalar, du har ju inga andra bottenfirrar förutom din ancistrus.
#4 - 8 september 2003 20:22
Tackar för svaren!
Ja, jag köper nog ett gäng pansarmalar då...
Hur matar man såna? Käkar de tabletter? Funkar det att mata dem på natten - mina ligister till Platys käkar nämligen upp allt som läggs i när det är ljust...
#5 - 10 september 2003 13:44
men dom kan ju inte äta upp en sjunk tablett i ett nafs. eller? mina har då inte lyckats än.
#6 - 10 september 2003 14:38
Zingo: Om du har sett hur de brukar illustrera ett piraya-stim på tecknad film, så kan du kanske tänka dig hur det ser ut när mina Platys blir helt galna av en Tetra PlecoMin-tablett. Helt hysteriskt.
#7 - 12 september 2003 21:13
jo jag vet, men de äter inte upp den i ett nafs, de är samma sak med mina briljantetror. roliga filurer. när den lilla sjunk tabletten blivit tillräkligt liten, "leker" dom kull med den. tar den från varandra, de är så gulligt.

Annons