kan jag ha en kyssgurami?

#1 - 24 november 2009 16:44
jag her ett 55 liters akvarie med en guldfisk 7st platy 2 malar och en kampfisk (hade en 4årig guldfisk men dog för en vecka sedan:( ) Men iallafall hade sätt en kyssgurami och undra om jag kan ha bara en i mitt akvarie , eller behövar jag större akvarie? :)
#2 - 24 november 2009 16:51
Karin_95 skrev:
jag her ett 55 liters akvarie med en guldfisk 7st platy 2 malar och en kampfisk (hade en 4årig guldfisk men dog för en vecka sedan:( ) Men iallafall hade sätt en kyssgurami och undra om jag kan ha bara en i mitt akvarie , eller behövar jag större akvarie? :)

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239&SOK=1 där är artbeskrivningen på en Kyssgurami och som vi ser behöver den betydligt mycket större akvarium än du har, tyvärr :)

För övrigt är jag dock lite tveksam om din guldfisk i ett 55 liter akvarium.
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1 dom kan bli riktigt stora och behöver även ett stort akvarium, har du planer att skaffa större akvarium snart eller?
#3 - 24 november 2009 18:01
Du kan varken ha Kyssgurami eller Guldfisk. De ska ha flera 100 liter mer!
#4 - 24 november 2009 18:03
guldfiskarna är fina fiskar men behöver väldigt stort akvarium, de skiter och äter mycket.
tycker du ska titta på t.ex. levandefödare, guppys, endlers, mollys, platys, mkt trevliga och roliga fiskar.

Vill man ha en städare i burken kan man köpa äppelsnäckor :) har 5 hemma och är helt såld på de :)
#5 - 25 november 2009 18:51
eller jag har en slöjstjärt, och jag har haft en gammal guld fisk i akvariet innan , den blev 4år men dog förra helgen (kanska sa de förut?) men har inte plats för mer akvarie :(
#6 - 25 november 2009 22:37
Slöjstjärten är en framavlad variant av guldfisken, och blir också stor. Och en guldfisk som är fyra år är inte gammal, åldersrekordet är 45 år har jag för mig.

Ungfödare som platy och guppy passar som sagt bättre, kanske nå´n Apistogramma eller varför inte ett artakvarium med nå´n art med snäcklekande ciklider från Tanganyikasjön.
#7 - 27 november 2009 19:21
´kan inte ha fler akvarier :'( pappa har ett och jag ett, men jag vill ha mycke fler :D men kan inte :(
aja, men de konstiga är : jag läste i en av mina akvarie böcker att kyssgurami blir 10-15 cm :O men här tror jag de stod 30-35 cm :/ +kan man ha en ensam gurami? schysst att ni svarar :d
#8 - 28 november 2009 11:12
Anledning att de stod 10-15 cm i akvarieboken beror nog på att Kyssguramin ofta hålls i för små akvarium och då inte kan växa till sig ordentligt.

Gurami är väl en parfisk så de ska ju helst hållas i par eller en hanne med flera honor kan också gå bra. Nog klarar sig en gurami ensam bättre än tex. en stimfisk. Men de trivs nog bäst om man har minst 2 av samma art.

Annons