kan jag ha dessa fiskarna?

#1 - 15 augusti 2004 21:23
Hade tänkt att inskaffa fiskar till mytt återuppstartade akvarium... ca 200 liter.. tänkte ha
10-15st kardinaltetror
7st rosentetror
Svärbärare:1hane 2-3st honer
Black Molly: 1 hane 2-3st honer
Guppy: 2st hanar 5st honer
dvärgguramu eller paradisguarmi(vilket är best?)-ett par(2st)
En Zebra pleco och/eller en segelfenspleco
1par segelfensmolly..

Klarar sig dessa fiskar utan att börja bråka eller mobba ut någon annan fisk...?
blir det för många fiskar i ett 200 l akvarium?
#2 - 15 augusti 2004 21:40
Levandefödare vill ha ett högt pH medan tetrorna du föreslår vill ha ett lågt, men det mesta brukar funka vid ett neutralt ph-värde.

Dvärggurami är att föredra framför makropoden som kan vara ganska elak ibland samt behöver ha det lite svalare.

Zebrapleco är inget bra val eftersom den vill ha strömt och syrerikt vatten och då lär dina övriga fiskar få det ganska kämpigt.
Lägg till det att gurami vill ha lugnt vatten.

Segelfenspleco blir väldigt stora (50cm) och jag hade istället rekommenderat ancistrus, siamesiska algätare eller amano räkor.
#3 - 15 augusti 2004 22:41
Fundera ett extra slag på dvärggurami... Den kan lätt bli stressade av svärdbärare och molly och få stressjukdomar... Jag hade helt enkelt hoppat över den!
#4 - 15 augusti 2004 23:52
Satsa på ett biotop akvarie, då slipper du tänka så mycket på vad dom oliak fiskarna ska ha för temperatur osv.
#5 - 16 augusti 2004 07:06
men jag vill ha någon speciellt personlig fisk som lixom en firre som skilljer sig från de andra ganska "vanliga" fiskarna. vet ni nån firre som är rolig och ser häftig ut, inte nödvändigtvis. och som passar bra till dem fiskarna.
Tack på förhand!
#6 - 16 augusti 2004 07:38
Beaufortia leveretti är en algätandefisk med ett lite annorlunda utseende.
Den är vanlig i handeln och brukar kallas "Borneo sucker" och "Hongkong pleco".

Caridina japonica är ju också en som skulle skilja sig ganska rejält från dina fiskar. Att dessa räkor sedan är hejare på att äta alger gör ju inte saken värre. De är vanliga och brukar kallas för amanoräkor och algätanderäkor.
#7 - 16 augusti 2004 09:22
okej tack. Algätare är ju aldrig fel! och räkor är ju exta fina sådär på bottnen. för typ 4 år sedan fick jag alger i mitt akvarium, ett rent helvete... Haha.. såg den "Beaufortia leverett" nu den se ju ut som en mutantrocka.. skitcoolt tack så mycket!
#8 - 16 augusti 2004 09:24
göt som jag blanda malawi med molly
#9 - 16 augusti 2004 11:01
Men jag kollade här på Beaufortia leveretti. det står att den vill ha lite kallare vatten (19-23), till skillnad från t.ex black molly som vill ha 26-28. tänkte ha 25-26 i mitt akvarium.. klarar Beaufortia leveretti den lilla skillnaden eller ska jag sänka tempraturen?
#10 - 16 augusti 2004 11:12
Rätta mig någon om jag har fel, men är inte Beaufortia leveretti en sorts Botia... och alltså inte algätare???
Vad jag vet om den är i alla fall att de vill ha ett välcirkulerat akvarium och syrerikt vatten. Om du höjer värmen på vattnet så blir vattnet mindre syrerikt...
Gurami gillar när det inte är för mycket cirkulation i vattnet... så jag tror inte att de fiskarna passar ihop...

Måste tillägga att jag är dålig på Beaufortia leveretti, jag hade två stycken för några år sedan, men de överlevde bara ett halvår trots att jag läste på och försökte lära mig hur de ville ha det. Har för mig att de i naturen sitter på stenar i mycket strömt vatten och livnär sig på kryp som fastnar i algerna....
#11 - 16 augusti 2004 14:46
Haj halloj ... det var ingen som la till att det var ganska många fiskar i ett akvarium av den storleken, jag skulle hålla mig till en sorts tetror och kanske skaffa några fler av dem... ju fler de är ju stimmigare verkar de bli ... i alla fall mina... Sen är det som de andra säger att dvärggurami är lättstressade och gillar inte om det blir stökigt och trängt i akvariet. Jag har kyssguramisar och de är lite tåligare... Hoppas det går bra med ditt nya akvarie! Själv skal ajg flytta mitt 250 liters... och är lite nervös inför detta
Hälsningar Pollan[:-160][:-160]
#12 - 16 augusti 2004 14:58
tack... men orka ha kyssgurami. :P
gillar inte att dem är så ofärgade+att jag tänder inte på fiskar... dem flörtar alltid med mig. försöker pussa mig hela tiden! men tack för det andra med dvärggurami... köpte en segelfenspleco.. en liten en...men jag upptäckte en vit prick på nosen, ska det vara så här eller är det ett typ av ärr?

Annons