Kan jag ha blåciklid?

#1 - 26 maj 2007 16:24
Som rubriken säger, kan jag ha blåciklid bland med de fiskarna som jag har i min signatur?
#2 - 26 maj 2007 16:44
Nja det blir nog mat av dina neontetror.
#3 - 26 maj 2007 19:23
Synd, skulle vilja ha blå ciklid men kanske det finns något likande som blå ciklid som man kan ha tillsammans med neontetror?
#4 - 27 maj 2007 00:16
Bolivianska fjärilsciklider, nyckelhålsciklider, kurvciklider (Laetacara curviceps, och L. dorsiger), och bågfensciklider är exempel på ciklider som borde funka med neontetror. Tror både nyckelhålen, kurvcikliderna, och bågfenorna räknas till gruppen "acara", åtminstone om man ska tro de latinska namnen (Cleithracara, Laetacara, Nannacara), blåcikliden kallas ju blue acara på engelska. Men blåcikliden blir större än dessa, och har större mun.
#5 - 27 maj 2007 10:50
Tack för svaret, jag kollade runt och fick reda på fakta:

nyckelhålsciklid: funkar inte med neontetror.
kurvciklid: går bra tillsammans med mindre tetror men det är inte färgglada.
De andra cikliderna: är inte säker på att de går ihop med tetror.
#6 - 27 maj 2007 14:37
Nyckelhål borde funka med stora neoner, de har rätt små munnar, bolivianer borde definitivt funka, liksom bågfenor, de är inga stora, glupska, och stormunnade ciklider. Om du menar att kurvciklider inte är färgglada, så blir de riktigt vackra när de färgar ut, curviceps skimrar i blått, grönt, och svart, och dorsiger blir vackert rödbrun och svart. Jag har ett dorsigerpar (ihop med glödbandstetror, som har ungefär samma storlek som neontetror), och de är riktigt vackra. Har du gått efter bilden här på zoopet så förstår jag att du tycker den ser lite tråkig ut, för så färglösa är de vanligtvis inte, förutom i butiker, möjligtvis. Och själv tycker jag en fisk kan vara vacker utan att se ut som en pastellmålning. Naturliga fiskar, som ser ut som naturen har tänkt sig, är betydligt vackrare än framavlade fiskar med starka färger, som saknar den naturliga skönheten hos vildformerna.

L. curviceps:
http://www.aqua-flore.com/aquarium/photos_poissons/laetacara_curviceps_20040410234816.jpg

L. dorsiger:
http://www.american.cichlids.ru/images/fishes/laetacara_dorsigera_p.jpg
#7 - 28 maj 2007 07:44
Våra neontetror är ca. 1 cm stora.
Jo, men nu har vi bara "naturfärgade" fiskar i akvariet och det syns inte ens att vi har fiskar, om man inte sitter med näsan mot glaset. Färgglada fiskar syns ju lång väg, och nog finns det naturligt färgglada fiskar också!
#8 - 28 maj 2007 16:10
Ja, naturligt färgglada fiskar är vackrare än de som är framavlade. Och personligen tycker jag att kurvciklider är färggranna. Hur de ser ut i affärerna kan man oftast inte gå efter, för där har de nog oftast inte optimala förhållanden, som gör att de färgar ut.
#9 - 28 maj 2007 16:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Både kurvciklider och dorsiger samt gröna bågfensciklider är väldigt färggranna naturligt, precis som Micke säger. Bolivianer är också enormt vackra och färglada. Fjärilsciklider, särskilt den gula som är med på bilden nedan, är väldigt färgglada, däremot är de oerhört känsliga.
[/COLOR][/FONT]

Annons