Kan jag flytta honan från ynglen?

#1 - 3 november 2009 17:56
Har som en del redan läst i mina trådar fått yngel efter mina vackra ahli (sciaenochromis fryeri) som strax är en vecka gamla.
Kan jag flytta honan tillbaka till akvariet som jag tog henne eller behöver ynglen henne fortfarande?
Hon har ätit upp sig under några dagar och ser ut att må riktigt bra.

/Micke
#2 - 3 november 2009 18:16
Honan kan tas bort direkt , anledningen till att honan bör gå kvar tillsammans med ynglen är att få äta upp sig lite samt att ynglen då blir bättre yngelvårdare när de blir vuxna fiskar.
#3 - 3 november 2009 18:30
Vilket är bäst då? att flytta henne nu eller vänta ett tag till?
#4 - 6 november 2009 06:54
Jag låter mina honor gå en vecka tillsammans med sina yngel sen tar jag bort honan. När jag flyttar honan gör jag en ny "inkoppning" dvs flyttar henne till en behållare med 50-50 vatten från spottkaret och akvariet den ska ner i.
Det gör jag för att den ska få samma lukt som de andra fiskarna som är i karet den ska ner i. Sen lägger jag över henne när jag matar fiskarna för att avleda uppmärksamhet lite ytterliggare.

Lycka till. =)
#5 - 10 november 2009 12:24
thobiastt skrev:
Honan kan tas bort direkt , anledningen till att honan bör gå kvar tillsammans med ynglen är att få äta upp sig lite samt att ynglen då blir bättre yngelvårdare när de blir vuxna fiskar.

tror du fiskarna har ett sånt minne,
det är ju instingtivt.
#6 - 10 november 2009 12:36
Fiskar lär sig på samma sätt som vi. När ynglens hjärna formas under tidig uppväxt har detta säkerligen betydelse. Om du vill kalla det minne eller annat är fritt...

Givetvis finns en stark genetisk påverkan också.
#7 - 10 november 2009 14:06
då du menar att hanen känner igen honan när hon släpps tillbaka och får spö.
#8 - 10 november 2009 14:14
jag låter alltid honan gå kvar också, iaf tills hon har ätit upp sig, tycker honor blir bätter på yngelvård ju fler gånger de har ruvat, första gången kanske inte går så bra medans den tredje gången kanske hon inte sväljer ett enda yngel, och får en jätte stor kull, det har jag lärt mej av iaf, tycker ibland att munnen är jätte tjock med yngel men sedan blir det bara 3-6 st kanske. ibland kan till och med hon döda alla när de släpps ut för första gången. har hänt också. det kan säkert stämma det du säger. i sonna fall blir det bara ännu mer spänande. mvh Robban

Annons