Kan jag behålla växterna??

#1 - 13 oktober 2008 17:39
Heej!

Jag ska starta om ett kar helt och hållet nu, pga camallanus. Det jag undrar är om det går att behålla växterna eller om dom kan föra vidare sjukdommen?. 'Jag har tänkt att koka grus och roten och se till att pumpen blir ordentligt rengort.
#2 - 14 oktober 2008 19:01
Ingen?:(
#3 - 14 oktober 2008 19:47
http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm
googles ger svar på mycket:) själv har jag ingen erfarenhet , men du kanske kan klure nogot her
mvh janne
#4 - 14 oktober 2008 20:12
Uddaveka skrev:
Heej!

Jag ska starta om ett kar helt och hållet nu, pga camallanus. Det jag undrar är om det går att behålla växterna eller om dom kan föra vidare sjukdommen?. 'Jag har tänkt att koka grus och roten och se till att pumpen blir ordentligt rengort.

Du vet att det finns medicin lr hur??!! Vi har haft uppe 2 trådar här på Zoopet för jag hade också det förrut.. Jag skulle kasta varenda planta om jag skulle avliva fisken och inte medicinera. Men du måste byta pump för hur ska du göra rent den från "microsporer", det är ju dyrt som sjutton om Camallanus kommer tillbaka en gång till.

Om du tänker medicinera så räcker det ju med en storrengöring.

När jag skulle behandla så var det ingen som visste och det fanns ingen medicin att få tag på i Sverige så det slutade med att jag hade provat flera stycken innan jag fick tag i en som fungerade.
Hela karet kändes helt "nerkemikaliat" så jag gjorde en storrengörning där jag plockade ut all inredning och rörde om i sanden och bytte en massa vatten med all fisk kvar i karet..
Balansen är inte riktigt 100 än men det fungerade trots alla mediciner.. :)
Lycka till, riktigt äckligt det där.. :(

Annons