Kan jag använda detta silikon??

#1 - 9 april 2004 10:43
Hej!

Har köpt svart silikon/lim från clas ohlsson igår. Frågade efter sådant som passar i akvarium. Har tänk silikona ihop lite stenar till fiskarna.
Slikonet/limmet är från Casco, kostade 39kr tror jag. Den heter marin och teknik och är till för t ex båtar och sånt, klarar att vara under vatten. Står att den har god kemikaliebeständighet. Ska härda 3mm/dygn.
Det står inget om akvarium på tuben. men det kanske funkar ändå??
Vågar jag använda den??

//Karin
#2 - 9 april 2004 10:44
Kolla så det är baserat på ättika.
#3 - 9 april 2004 10:55
det står inget om det. Finns inte ens en innehällsförteckning. Ska iallafall skrapas bort om det härdat, innan det kan man ta bort det med lacknafta...

#4 - 9 april 2004 10:58
Utan innehålls förteckning så hadde inte jag använt det i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 april 2004 11:05
Den heter marin och teknik och är till för t ex båtar och sånt, klarar att vara under vatten.

All silikon funkar väl i vatten, eller?
Som jorgen skriver - använd den inte.
#6 - 9 april 2004 11:07
Jadå du kan i princip använda vilken som helst så länge den är baserad på ättika
#7 - 9 april 2004 11:10
Jag skulle råda alla som håller på med akvarium eller bakgrunder att <b>enbart</b> använda sig av silikon speciellt lämpat för akvarier.

Jag använder själv Sikasil-E köpt från Beijers Bygg för 43kr/st. Det är lämpat för akvarier...

Chansa inte då det kan kosta er dyrt i form av omsilikonat akvarium och/eller döda fiskar.
#8 - 9 april 2004 11:12
Det siliconet är inte det som menas när vi snackar om akvarie silicon det speciella siliconet är extra dyrt och det kan du inte köpa i byggvaruhuset.

Det du köpte är det vi snackar om när vi säger vanligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 april 2004 11:12
Jadå du kan i princip använda vilken som helst så länge den är baserad på ättika

Fiskarna dör ju av antimögelmedlet i silikonet och sådant finns även i ättiksbaserat silikon.
#10 - 9 april 2004 11:17
Det siliconet är inte det som menas när vi snackar om akvarie silicon det speciella siliconet är extra dyrt och det kan du inte köpa i byggvaruhuset.

Man måste inte köpa ett dyrt sillicone i en zoo affär, det finns som sagt i bygghandeln också. Jag kör också med Sikasil-E från Beijers.

Jag hade inte kört på C.O's om det inte står specifikt att det går till akvarium
#11 - 9 april 2004 11:34
Clas Ohlsson har en bra silicon som jag använt till kar på 300 liter den heter DANA LIM alltså dansk silikon å det står på att det är akvariesilikon.
Mycket bra för sitt pris...
#12 - 9 april 2004 13:05
Okej då lämnar jag tillbaka denna tuben då. Blev osäker när det inte stod något på den, alltid bäst att fråga först.

tack

//Karin
#13 - 9 april 2004 13:07
Jag använder det dom har på Woody ättikbaserat för glas.

Det står även på tuben att det kan användas till akvarie.
Jag har även använt det till saltvatten.
#14 - 9 april 2004 13:16
Hej .
OBS har Casco Glasilicone pris 48:-.
MVH Mats
#15 - 10 april 2004 00:01
Varför inte helt enkelt köp akvariesilikon som finns på clas ohlson
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q121q503q459&ic=N&sw=9194
Kostar 49:-

Det släpper ifrån sig ättika medans det härdar, men sen är den giftfri. Det är ju trots allt akvariesilikon! Jag har själv använt det när jag byggde mitt 33L.

Komihåg att köpa en spruta också!

Annons