Kan jag...?

#1 - 30 april 2007 10:21
Jag vet mycket väl att det oftast härinne rekomenderas att byta 30% av vattnet varje vecka.

Jag har också läst att om att det kanske inte är nödvändigt om man har bra vattenkvalitet.

Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med det hela, dels vill jag byta vatten som de flesta säger 30 % i veckan. Å andra sidan så har vi egen brunn som sinade förra hösten och nu har det varit tort ett tag och sinar den så kan jag ju inte byta vatten alls på ett tag och det är ju värre.

Jag har bra vattenkvalitet och inte så många fiskar (sex stycken) i ett 90 liter, med ganska många snabbväxande växter.

Min fråga är alltså stycker du att jag ska försöka med att bara byta 30% av vattnet varannan vecka istället för varje?
#2 - 30 april 2007 10:33
det hela handlar mest om att du ska hålla nitrit och nitrat halterna nere! om du testar och kör varannan vecka istället, och kollar med teststicka precis innan bytet vad dina nivåer ligger på, så kan du se hur du klarar dig. om du får problem med nitrit/nitrat så kan du lägga i mer växter och mata mindre!!!
#3 - 30 april 2007 10:38
Med bara sex fiskar borde det fungera utmärkt att byta varannan vecka. De flesta har betydligt mer fisk.

Beror ju självklart också på hur stora dina 6 fiskar är. Vilken art är det ?.

MVH/Anita
#4 - 30 april 2007 10:45
Det är nog inga problem om du minskar vattenbytena.

Nitrit borde du inte få problem med om du har ett bra filter, däremot kan Nitratvärdena stiga men du har lite fiskar och mycket växter som käkar nitrat så det går säkert bra.
#5 - 30 april 2007 11:53
Jag byter ca en gång i månaden i ett 540-liters malawikar. Nitraten brukar ligga mellan 20 och 50 mg/lit då. Det ska över 100 innan fiskarna börjar påverkas av det, vad jag vet.
Jag har dock inte så värst mycket fiskar i där, och ganska bra buntar Vallisneria. Antar jag får öka bytena lite framöver när fiskgirigheten sätter in...Iodotropheus är ju riktigt fina :P
#6 - 30 april 2007 20:52
Det är tre guppys, två mollys och en ancistrus. sen har jag en drös med vattenpest som jag tror hjälper till väldigt mycket :)
Mitt filter är nog bara ett billigt innerfilter men det är dimensionerat för 100 -200 liter så jag tror det räcker :)

Då testar jag med varrannan vecka :) Tack så mycket för svaren :)

Annons