Kan jag?

#1 - 4 april 2004 19:16
Jag har mitt 70-liters-akvarium med 8 st platy, och 6 yngel... Är så sugen på att införskaffa nått nytt. Men bör jag det? <b>Är det tillräckligt med fisk?</b>
Vill ha ett par fjärilsciklider... helst. Skulle det funka? <b>Och isf, hur många skulle jag kunna ha i utan att det blir för mycket fisk?</b>
#2 - 4 april 2004 19:20
Du har nog nått taket... Nån mal kanske är bättre komplement..
#3 - 4 april 2004 19:22
Jag tror att du kan ha 1-3 st, ta då 2 st honor och 1 hanne.
#4 - 4 april 2004 19:26
Robot: men jag är defenitivt ingen expert. Därför jag hör mig för här innan jag går till verket med något..

Nu svarade ni två i princip mot varann :) Blev inte mycket klokare. Men tycker att Morpheus ska ha mest rätt ;)
#5 - 4 april 2004 19:29
Hejsan!
Det är nog så att fjärilsciklider och platy har olika krav på vattnets beskaffenhet. Fjärilar vill ha mjukt och lite surt vatten, platy vill ha hårt och lite alkaliskt vatten. Fjärilsciklider är väldigt vackra men känsliga för fel sorts vatten (eller smutsigt vatten). Så jag tror tyvärr inte att det är en jättebra kombination. Men varför inte titta på palettciklider. De är något större än fjärilsciklider men inte lika känsliga, deras krav på vatten är något mer lika platyns. Dessutom är de vackra, särskilt honan. De är också mycket lekvilliga och tar väl hand om sina yngel.
Lycka till !!!
Hälsningar Kia [:-142]
#6 - 4 april 2004 19:36
Sessan: Intressant.. ska ta o kika på det. Hur många skulle jag kunna ha då?
#7 - 4 april 2004 19:44
Palettciklider är väldigt bra köp en hon och en hane så har du ett avelspar. De tager vad de haver. Köpe en av varje. Men jag vet inte riktigt om de platsar i dit akvarium. Hanen blir upp till 10-12 cm tror. men är vacker
#8 - 4 april 2004 19:49
Jag har en hane och en hona, men de verkar inte komma överens ännu...
I mitt 54 liter kar har jag ganska mycket fisk, dvs. 2 paletter, 2 lejonhuvudsciklider (som mot alla odds inte bråkar), 1 banjomal, 1 siamesisk algätare. Detta verkar vara precis lagom, och man har en bra balans om man bara byter vatten noggrant. Jag byter 2 ggr i veckan 30 % och det fungerar fint. Paletter ska ha, om jag minns rätt, ca 7-7.5 i pH. (blir dem verkligen 10-12 cm?)
#9 - 5 april 2004 08:03
Hej igen!
Ett par palettciklider, som någon skriver, räcker nog i ditt akvarium. Hanen blir cirka 12 cm och honan 7-8 cm. De gillar grottor, testa t.ex. en halv lerkruka eller ett litet rör samt rötter som ligger tätt ihop. Då paletterna är revirhävdande fiskar tror jag att det inte är så lämpligt med flera typer av ciklider. De går absolut inte ihop med eldstjärtar eller regnbågshajar i ett mindre akvarium (har haft en tråkig olycka kring det).
Tillsist, varför inte prova ett lite större akvarium. Det är lättare att få biologisk balans i ett akvarium som är minst 100 liter och det behöver inte bli så jättedyrt egentligen. Dessutom, ju större, desto snyggare!!!
Lycka till!
Mvh Kia o Arne [:-142]
#10 - 5 april 2004 08:16
Hej!
Jag har platy, molly mm i mitt ena kar samt ett par fjärilsciklider. Jag har ca ph 7 som passar de flesta fiskar jag har förutom fjärilarna som helst inte vill ha högre än 6,5 i ph. Det fungerar bra än då. Det finns en tråd här på zoopet om just fjärilsciklider som var aktuell för någon vecka sen kanske 14 dagar sen ang ph och fjärilar och nästan alla hade lite för högt ph ca 7.
#11 - 7 april 2004 10:34
Sessan: skulle gärna ha ett större akvarium.. Men har inte plats än så länge. Bänken jag har detta på tvivlar jag på att den skulle överleva 30-40 kg till. :) Men om några månader kanske jag kan sätta upp ett till hos min pojkvän. Vore guld!

Annons