Kan inte simma uppåt

#1 - 11 april 2011 16:05
En av mina kardinalfiskar, inte kardinaltetra alltså, har fått ett problem. Den ligger mest på botten, när den försöker simma kommer den inte högt upp utan måste då simma längs med botten. Gälarna går på den, det verkar pigg och har inga prickar på sig vad jag har sett. Den har även ätit den jag har matat den med där den mest håller till. Jag tycker synd om den men vet inte vad jag ska göra. Kan det vara simblåsan månntro? Den hade sedan tidigare aningen krökt ryggrad vilket har fått mig att fundera på om det kan ha varit något medfött. Finns det några lösningar?
#2 - 11 april 2011 16:42
Tveksamt, jag skulle personligen plocka bort den.
#3 - 11 april 2011 17:24
Jag har funderat på det med, men den har aptiten kvar och rör sig så gått den kan. Givetvis kommer jag att ta bort den så snabbt och smärtfritt jag kan om det inte finns något botemedel. Jag har funderat på både förstoppning och på simblåsan. Med tanke på beteendet lutar det åt det senare. Finns det inget att göra månntro?
#4 - 11 april 2011 17:26
Med både en simblåsa som inte verkar funka plus krökt rygg, är det nog tyvärr inte mycket att göra åt saken...
#5 - 11 april 2011 19:24
Om det är simblåsan vill säga. Ryggen är inte extremt krökt, utan ungefär som innan den blev sjuk. Kommer jag inte på någon lösning inom ganska kort så får det bli sista utvägen. Tack för svaren.
#6 - 13 april 2011 17:22
Glada nyheter, fisken har återhämtat sig och simmar normalt igen tillsammans med de andra och har även ätit och ser ut att bete sig normalt och må bra, så glad jag blev!
#7 - 13 april 2011 20:21
Gott, undrens tid är inte förbi:)!

Annons