Kan inte använda Å, Ä eller Ö.

#1 - 22 mars 2011 15:52
När jag söker på "Sök på hela Zoopet" så kan jag inte använda bokstäverna: Å, Ä eller Ö. Dom ersätts med ett "?" som till exempel när jag söker på "Påfågelciklid" så blir det "P?f?gelciklid". Ska det vara så?
Mvh Simon
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 mars 2011 16:31
Det funkade här i alla fall. Någon annan som har samma pronlem
#3 - 22 mars 2011 16:59
Nope, det funkar här med:).
Simon, om du går in på din sida, sedan "generella inställningar". Längst ner där det står" Forumets språk", vad står det där?
#4 - 22 mars 2011 17:15
[QUOTE=ansjo;1508617]Nope, det funkar här med:).
Simon, om du går in på din sida, sedan "generella inställningar". Längst ner där det står" Forumets språk", vad står det där?[/QUOTE]
Det stod först att det var på engelska men sen ändrade jag det och sparade, men det funkar fortrarande inte.:(
Mvh Simon
#5 - 22 mars 2011 17:18
funkar inte för mig heller.... lite irriterande faktiskt. -.-
#6 - 22 mars 2011 17:18
Funkar inte här heller.

Zoopet använder sig av teckenkodningen iso-8859-1
I formuläret som postar sökningen till google finns en dold variabel:
<input type="hidden" name="ie" value="UTF-8" />

Webbläsaren tar emot input i iso och skickar till google som förväntar sig utf.

<input type="hidden" name="ie" value="ISO-8859-1" />
Borde fixa problemet. Jag vet dock inget om dessa delar av googles api så jag kan ha fel :)

Edit: Jag hade fel. Zoopet och variabeln säger UTF-8 men googles svar är i iso-8859-1 . Skulle gissa att vissa webbläsare klarar av att "gissa" charseten i googles svar och vissa inte.

Edit2: Ah! Zoopets sida är utf-8 men zoopets forum är iso-8859-1. Det går inte att söka ifall man är inne i forumet men det går att söka om man först lämnar forumet, tex genom att gå till förstasidan.
#7 - 22 mars 2011 17:33
Jag testade och det funkar för mig
#8 - 22 mars 2011 18:51
[QUOTE=Simon Wikström;1508624]Det stod först att det var på engelska men sen ändrade jag det och sparade, men det funkar fortrarande inte.:(
Mvh Simon[/QUOTE]
testat att rensa cookies?
janne
admin
Christian Alfredsson
#9 - 22 mars 2011 20:23
Tack för utredningen Nasso. Jag måste få forumet och lira UTF-8... men det var inte helt lätt.
#10 - 22 mars 2011 21:19
[QUOTE=admin;1508704]Tack för utredningen Nasso. Jag måste få forumet och lira UTF-8... men det var inte helt lätt.[/QUOTE]

Skulle gissa att det största problemet är att databasens collation är iso-8859-1. Är det mysql och den har funnits ett tag (vilket zoopets har) så är det mycket sannorlikt (om man inte själv ändrat, iso var standard tidigare, nu är det utf-8 för mysql).
Ska du göra om forumet till utf-8 måste filerna konverteras och hela databasen. Kodar man inte om filerna måste man använda html entities överallt, inga åäö i källkodsfilerna. Kodar man inte om databasen måste man koda till utf-8 när man hämtar från den (utf8_encode() i php) och koda från utf-8 när man stoppar in i den (utf8_decode() i php).
Vad jag försöker säga... Jag skulle kodat runt sökproblemet istället :) Sök i iso-8859-1 i forumet och utf-8 på de andra ställena. Ändra helt enkelt variabeln som skickas till google beroende av var besökaren finns.
Kanske inte lika snygg lösning men du sparar en stor mängd huvudvärk. Charsets på webben är en enda stor huvudvärk :) Tack och lov går allt mot utf-8 så problemet försvinner mer och mer.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 23 mars 2011 15:46
Bra förslag. Det löste det. Tack för all hjälp!
#12 - 23 mars 2011 16:31
Japp. Funkar nu :)
Mvh Simon

Annons