Kan hona bli hane?

#1 - 7 augusti 2007 18:38
För en tid sedan blev den ena av mina Betta imbellis lite hängig... Det var en hane och han hade byggt skumbo och hade mörkblå lekdräkt. Den andra var ljusare och byggde inte skumbo, verkade vara en hona. Nåväl, nu är det honan som bygger skumbo och kör med den andre, hannen som är blek.

Verkar som om det varit två hannar hela tiden, inga yngel, eller?

Såg nyss den här nyheten: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=880400&lid=puff_880501&lpos=lasmer

Den som vill kolla på hur mina fiskar såg ut när de lekte eller "mätte sig", vilket är jag numer osäker på, kan kolla här: http://www.video-klipp.se/view_video.php?viewkey=ab8c45637abc7493ecdd
#2 - 7 augusti 2007 18:47
Intressant läsning. Jag har f t en guppyhane som ivrigt uppvaktar en annan guppyhane....Har aldrig sett det förut men antar att det kan bli i djurlivet som i människolivet.....
#3 - 7 augusti 2007 19:07
Det finns ju flera djur somm är homusexuela, har hört att katter har varit det
#4 - 7 augusti 2007 19:12
RobinJ skrev:

Har varit? När slutade dom med det då?
#5 - 7 augusti 2007 19:22
Malinitzi skrev:
Har varit? När slutade dom med det då?

Ja självklart kan dom va homosexuella ^^ Men då borde inte allvarliga homofober ha djur som är det hehe ;D
#6 - 7 augusti 2007 19:36
Aircut64 skrev:
Ja självklart kan dom va homosexuella ^^ Men då borde inte allvarliga homofober ha djur som är det hehe ;D

Själv är jag en "faghag"!
#7 - 7 augusti 2007 23:17
Ok, np!

Är det nån som kan säga hur det ligger till med "leken", är det lek eller kampbeteende, vill ju veta säkert?
#8 - 8 augusti 2007 00:41
Jag har tyvärr inget svar på frågan (kan inte så mycket än)
Jag tycker att det ser ut som två hanar, men kan mycket väl ha fel också...

På honorna ska det finnas en vit prick på magen alldeles bakom de främre bukfenorna (äggläggningsrör). Det kan vara svårt att se men finns det en vit prick där så är det definitivt en hona.

Hoppas det hjälpte något :)
#9 - 8 augusti 2007 04:41
Tycker det ser ut som två hannar.
#10 - 9 augusti 2007 12:22
Miaadr skrev:

På honorna ska det finnas en vit prick på magen alldeles bakom de främre bukfenorna (äggläggningsrör). Det kan vara svårt att se men finns det en vit prick där så är det definitivt en hona.

Det gäller tyvärr inte alla betta arter, man får då titta på annat för att avgöra om det är en hona eller hane.
#11 - 9 augusti 2007 12:34
Kanske inte säger så mycket om Bettor men intressant läsning är det.
http://miljoforskning.formas.se/formas/jsp/document.jsp?idocument=285
#12 - 15 augusti 2007 19:04
RobinJ skrev:

Hah, en gång när vi var och fiskade såg vi två älgtjurar som parade sej på hemvägen, så jag är rätt övertygad om att det existerar :)
#13 - 15 augusti 2007 20:31
Hej, Quarantino!
Såg just din video, fina fiskar, men som du redan vet är det 2 hannar![:o]
Honan har kortare fenor och är brunare!
När dom leker så får honan desutom ljusa ränder på tvären!
Här är en video (klicka på länken längre ner på sidan) av en lek som jag filmade för några år sen på ett par B.imbellis, som jag fångade själv "smugglade med hem från Koh Samui i Thailand!
I min Blogg finns flera videos och dessutom bilder på flera Thailändska kampfiskarter!
Vad gäller dina "Imbellis" så är jag inte så säker på att det ens är riktiga "Imbellis" utan tror att det är den vilda ursprungsformen av den vanliga kampfisken Betta splendens, då dina fiskar inte har den gröna skinande V-tecknet på gällocket(kinden)!? :confused:
Kolla mitt sista inlägg på Bloggen!

Thaifighter
#14 - 15 augusti 2007 21:18
RobinJ skrev:

Läste en intressant artikel i DN för en evighet sen där det stod att forskare har hittat minst 1500 arter som uppvisar homosexuellt beteende. Några exempel var lejon, elefant delfin, svan och en parasiterande tarmmask:D! Undrar hur sjutton dom kom på det.:confused:
#15 - 17 augusti 2007 13:45
Tack alla för svaren, hade glömt bort tråden!

Är du säker på det där med v-tecknet, Thaifighter?
#16 - 17 augusti 2007 18:02
quarantino skrev:
Tack alla för svaren, hade glömt bort tråden!

Är du säker på det där med v-tecknet, Thaifighter?

Nej...[:o] ...det är min egen iakttagelse!:D
...men tror det då alla B.imbellis jag har haft och sett i Thailand har haft det!:)
Dina fiskar kanske är korsningar mellan vanliga splendens och imbellis, la märke till att dom även var olika stora vilket kan tyda på det om dom är lika gamla!:confused:

Thaifighter
#17 - 17 augusti 2007 22:55
Ok, vet inte om de är lika gamla, samma sändning till butik, antar jag... så det kan nog vara så. Men den största var nog den matgladaste. Och den hanne som byggt bo, det har ju växlat, har mest intresserat sig för det istället för att äta. Vilket delvis förklarar storleksskillnaden.
#18 - 17 augusti 2007 23:13
Jag tror att jag har hört att B. splendens inte finns i naturen, utan helt enkelt är en framodlad slöjform av B. imbellis. Om det stämmer, eller om jag ens minns rätt, ska jag inte svära på. Att splendens är så mycket aggressivare än imbellis sinsemellan, kan i så fall bero på att slöjkampfiskarna väl odlas i Thailand för att användas i fiskkamper, ungefär som hundkamper i mindre format.

De splendens som odlas i t.ex Sverige borde nog inte vara lika aggressiva i så fall, eftersom vi, tack och lov, inte sysslar med så´nt här, och inte odlar på de aggressivaste individerna (det vill säga de som överlever kamperna), som de nog gör i Thailand.

Annons