Kan ha tabbat mig rejält.. Mal som gnager på bakgrund.

#1 - 28 januari 2014 13:01
Tja Zoopet.

Har ett problem jag hoppas få löst.
Jag har min projekttråd med mitt ciklidakvarium,
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158434
som jag i princip var klar med. Trodde jag...

Nu har det visat sig vara så att min ancistrus gnager extremt mycket på bakgrunden vilket gör att färgen försvinner.
Tabben jag gjorde var att jag aldrig lackade bakgrunden innan jag fyllde på med vatten.
Så nu undrar jag, vad gör jag?...

Tar jag bort malen, kommer det bildas väldigt mycket alger.
Har jag honom kvar, så kommer bakgrunden snart att vara helt grå.

Vad har ni för tips?
#2 - 28 januari 2014 14:14
Min första tanke var att man inte skall behöva lacka en bakgrund som man köper färdig, sin sak är det om man gör en själv..
Kan vara dålig kvalitet på den bakgrunden men det vågar jag inte uttala mig om då jag aldrig använt denna sorten nån gång men det låter som att det skulle kunna vara det.. jag kör BackToNatures bakgrunder och dessa fungera finfint med malar.

Om du tar bort malen så kan du dra ner antal ljustimmar, då brukar algerna hållas i schack.
#3 - 28 januari 2014 14:21
Dina malawi kommer bara bli glada om dom får lite alger och gnaga lite på ibland så ta du bort ancistrusen.
Sen har du ju haft igång akvariet ett tag så jag tror inte att du kommer få så stora algproblem.
Och lagom med alger i ett malawi-kar är bara snyggt tycker jag.
Jag kör mitt tanganyika utan algätare och det fungerar bra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 januari 2014 14:49
Man får nog leva med att L-malar kan ge sig på bakgrunder och vill man ha en bakgrund så bör man antingen välja en bakgrund som står emot de allra flesta malar (som Back to Nature som du tyckte var för dyr) eller så avstå från denna typ av malar.
#5 - 28 januari 2014 15:05
Tackar för svaren hörni =)
Gällande bakgrunden så är den helt okej, det sitter bra och färgen släpper inte om man inte börjar riva.
Dock så verkar det som att denna mal (den andra jag har i då den första blev mobbad av cikliderna) verkar skrapa något enormt, mycket skillnad jämfört med den första malen.

Kommer nog aldrig betala runt 9.000:- för en bakgrund, någonsin. ;) Så ja, BTN bakgrunderna som jag tittade på var inte något för mig.

Jesper, kör du bara med skrapa på frontrutan då eller?
Kan också tycka att det blir snyggt med lite gröna alger i karet.
Får se hur jag gör.
#6 - 28 januari 2014 15:10
som sagt innan, man får det man betalar för ;) och inte fasiken kostar de 9000:- , då vete hundan vart du har varit och tittat :)

Ger du malen nån mat, den kanske är hungrig och iom det försöker äta bakgrunden?
#7 - 28 januari 2014 15:29
Antar, att du inte har några rötter i karet eftersom du har malawi - Ancistrus älskar att gnaga på diverse rötter.

//Inger
#8 - 28 januari 2014 15:32
Mata skiten med grönsaker! Mycket effektivt när det kommer till att få malarna att gnaga mindre.. Och btn står inte emot särskilt mycket bättre än något annat.. Mina kära panaquer har nu i brist på roligare mat ätit rätt bra av den.. Jobbigt ljud när man sitter där i soffan och hör det där rytmiska skrapandet.. Speciellt när 2 kör samtidigt.. Ljudet av värdeminskning..

Jag trodde den där rot-bakgrunden 125x60 kostade en femhundring??! Det var vad jag pröjsade iaf ;) stenmodulerna är väl också typ 5 för 500? Det var vad jag pröjsade.. ;)

nejdå, inte för att vara dryg men 9000 kanske är om du sparkar upp dörren på akvarielagret, slår dig för bröstet, vrålar ut "christer din närsynta jävel, få ner ditt lata arsel från kontoret innan jag kommer upp och släpar ner dig!!" Kanske att du lyckas trissa upp priset till det då..

Tror de går på 2500-5000 nya men dyker upp på blocket rätt ofta för runt 2000.. Det lättaste är väl kanske att sniffa fram någon snäll medakvarist som kan förbarma sig.. Tror som de andra säger att btn iaf håller sig fräsch med mindre malar.. Trä-ätarna är nog svåra att stoppa..
#9 - 28 januari 2014 16:12
Mata skiten med grönsaker! Mycket effektivt när det kommer till att få malarna att gnaga mindre.. Och btn står inte emot särskilt mycket bättre än något annat.. Mina kära panaquer har nu i brist på roligare mat ätit rätt bra av den.. Jobbigt ljud när man sitter där i soffan och hör det där rytmiska skrapandet.. Speciellt när 2 kör samtidigt.. Ljudet av värdeminskning..

Jag trodde den där rot-bakgrunden 125x60 kostade en femhundring??! Det var vad jag pröjsade iaf ;) stenmodulerna är väl också typ 5 för 500? Det var vad jag pröjsade.. ;)

nejdå, inte för att vara dryg men 9000 kanske är om du sparkar upp dörren på akvarielagret, slår dig för bröstet, vrålar ut "christer din närsynta jävel, få ner ditt lata arsel från kontoret innan jag kommer upp och släpar ner dig!!" Kanske att du lyckas trissa upp priset till det då..

Tror de går på 2500-5000 nya men dyker upp på blocket rätt ofta för runt 2000.. Det lättaste är väl kanske att sniffa fram någon snäll medakvarist som kan förbarma sig.. Tror som de andra säger att btn iaf håller sig fräsch med mindre malar.. Trä-ätarna är nog svåra att stoppa..

Hahaha!
5 moduler för 500? Har du fler så köper jag dom!
Vi gav en rejäl slant när vi köpte våra moduler av Christer men i slutänden var det verkligen värt det!

// Andreas
#10 - 28 januari 2014 16:34
Jag funderar på att börja ta reda på såna där deals.. Det är ofta man blir erbjuden saker som folk bara vill bli av med och spara dem tills någon annan vill ha dem.. Känns lite sådär att köpa saker för att sälja dem.. Så stor är inte akvariescenen att man behöver tjäna pengar på varandra.. Men å andra sidan blir jag en loppmarknad om man inte lägger på något alls..
#11 - 28 januari 2014 16:45
Ettfett, du kan ju förmedla affärer!

Och till TS ja, jag kör endast med algskrapa i det akvariet :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 januari 2014 16:51
Bakgrundar och andra akvarieprylar kan man ju ofta hitta rejält billigt på blocket. Ett gammlat akvarium är ofta repigt så det är kanske inte så kul att köpa begagnat men en BTN bakgrund "överlever" många akvarier så dessa är det inga problem att köpa begagnat om det inte är någon klåpare som installerat och tagit ur den.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 28 januari 2014 16:54
Tror som de andra säger att btn iaf håller sig fräsch med mindre malar.. Trä-ätarna är nog svåra att stoppa..

Vissa Panaque kan ju äta allt (hörde t.o.m. om en som åt upp silkonen i så att akvariet havererade) men jag har bara hört talas om några enstaka fall där malar har ätit upp en BTN-bakgrund och då rörde det sig om stora Panaque suttoni och P. nigrolineatus. Men övriga L-malar klarar inte av den hårda ytan
#14 - 28 januari 2014 17:01
Mm.. Hörde också det men är det bekräftat att det verkligen är så? :0

mm.. Det är precis dem jag har.. L330 och l190..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 januari 2014 17:20
Mm.. Hörde också det men är det bekräftat att det verkligen är så? :0

mm.. Det är precis dem jag har.. L330 och l190..

Dom första 10 åren var det ju jag som sålde BTN bakgrunderna världen över så då hade jag ganska bra koll på alla reklamationer. De senaste 10 åren har jag inte haft lika bra insyn men lite koll har jag i alla fall och som sagt de enda fall jag har hört om gäller dessa malar. Dock så gandlar det inte mer om totalt kanske 4-5 reklamationer på alla år så det är inte ens speciellt vanligt ens bland de som har dessa malar så det skiljer sig säkert en hel del mellan olika individer - jag har själv för övrigt haft bägge arterna i BTN-akvarier utan problem.
#16 - 28 januari 2014 17:42
Jag tänkte på att den skulle tuggat i sig silikonet tills karet havererade?

då verkar dina skonsammare än mina.. Dock tuggar de för att de är hungriga.. Pga infusorier har jag inte kört grönt på ett tag..

Det verkar ju som ett bra facit med 5 reklamationer.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 januari 2014 17:57
Jag tänkte på att den skulle tuggat i sig silikonet tills karet havererade?

Har inte sett det själv och det var många år sedan jag hörde det - men då verkade det trovärdigt i alla fall
#18 - 28 januari 2014 19:22
PiaJo skrev:
som sagt innan, man får det man betalar för ;) och inte fasiken kostar de 9000:- , då vete hundan vart du har varit och tittat :)

Ger du malen nån mat, den kanske är hungrig och iom det försöker äta bakgrunden?

Ber om ursäkt, 8.999:- kostade de.. 1:- mindre än det jag nämnde :d
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/inredning/bakgrunder/back-to-nature/amazonas/bakgrund-btn-amazonas-200x60-cm.html

http://www.pwss.se/product.php?productid=333&cat=215&page=1
Nu verkar de dock ha rabatt, men de kostade runt 9.000:- för ett par månader sedan.

Notera att det är måtten 200x60cm jag kikat på. Och de är extremt dyra.
Samt att det inte är slimline-versionerna jag velat ha, utan de i helt 3D, dvs "Amazonas"-serien.

Nejdå, inte för att vara dryg men 9000 kanske är om du sparkar upp dörren på akvarielagret, slår dig för bröstet, vrålar ut "christer din närsynta jävel, få ner ditt lata arsel från kontoret innan jag kommer upp och släpar ner dig!!" Kanske att du lyckas trissa upp priset till det då..

Läs ovan . :)

Gällande malen, så åkte den tillbaka till butiken.
Får rabatt vid nästa köp istället. :)
Blir att se hur man löser algproblemet och hur mycket det egentligen kan bli.

Förresten, vilket helvete det är att fånga en mal när man han en 3D-bakgrund.. tog mig kanske 2 timmar då den simmade in i alla vrål och hörn den kunde hitta. Lägg till att krabban var förbannad på mig också, fick nästan ett finger avklippt haha :d
#19 - 28 januari 2014 20:18
"Listpris" på A-Lagret på den stora BTN Amazonas är 6960.... Råkar man vara medlem i NCS så har man väl 10% där dessutom (=man får hela medlemskapet och dryga 400spänn i rabatt).
Som sagt, man får nog förolämpa Christer rejält för att dom ska kosta 9000.... Mina Panaquer käkar ganska rejält på min, inte ett märke så långt jag sett.
Jag har samma fina kör på kvällarna som ettfett, men jag kör 3stämmigt...
#20 - 28 januari 2014 20:40
#21 - 28 januari 2014 23:37
Jobbigt ljud när man sitter där i soffan och hör det där rytmiska skrapandet.. Speciellt när 2 kör samtidigt.. Ljudet av värdeminskning..

Har helt skippat malar, och är lika nöjd med det. Har algätare och ÄLSKAR ljudet som när någon tar en rasp eller fil och går över bakgrunden. Då får fiskarna lite naturlig mat :-)

Finns ju folk som lever på att tillverka bakgrunder och även sälja sådana så den dagen den sorgen...
#22 - 29 januari 2014 09:54
Alltså.. sak samma vad bakgrunderna kostar idag, för tre månader sedan så kostade dessa bakgrunder runt 9 papp där jag kikade. Punkt.. Vad de nu kostar är egentligen irrelevant då jag redan byggt klart akvariet med en annan bakgrund.

Gällande malen så är den lämnad till butik som sagt.
#23 - 29 januari 2014 10:16
Ok.. men måste få fråga varför skulle du promp titta på en av de dyraste och största sorterna som BtN gör? för mig så hade det känns konstigt att trycka ner en amazonas i ett malawikar när det finns "sten" bakgrunder som passat mer estetiskt rätt, men det är ju jag det och smaken är som baken...:p
Nu har jag inte lusläst din tråd men tror att du skulle klara dig på typ två mindre bakgrunder, varför såga itu en stor när det finns mindre?
#24 - 29 januari 2014 10:36
PiaJo skrev:
Ok.. men måste få fråga varför skulle du promp titta på en av de dyraste och största sorterna som BtN gör? för mig så hade det känns konstigt att trycka ner en amazonas i ett malawikar när det finns "sten" bakgrunder som passat mer estetiskt rätt, men det är ju jag det och smaken är som baken...:p

Nu har jag inte lusläst din tråd men tror att du skulle klara dig på typ två mindre bakgrunder, varför såga itu en stor när det finns mindre?

Just då kändes det som rätt väg att gå.
Nu i efterhand så spelar det egentligen ingen roll för mig.
Är inte den som bryr mig om vad som är "rätt och fel" i ett akvarie samt vilka fiskar som lever ihop och inte.
Tycker att även om det inte finns rötter så såg det till slut rätt så fint ut ändå om du kikar på projekttråden.
Inte alls som det ser ut i deras naturliga miljö, men jag personligen tycker stenar ser skittråkigt ut, samtidigt som jag älskar ciklider.
Så det blev en kompromiss :d
#25 - 29 januari 2014 10:41
Ok :)

Annons