I måndags började jag behandling med Octozin eftersom jag tagit bort några guppy med tydliga tecken på bukvattensot, vit trådig avföring, svullen buk och utstående fjäll.
En guppyhane visade tecken på att vara drabbad och hade lång trådig avföring och verkade allmänt ur gängorna, dock inte så uppsvälld och definitivt inga resta fjäll. Även guppyyngel (ca 1 mån) och neontetror verkade påverkade i magen.
Jag bytte även foder till sera vipan i måndags.
Vid några tillfällen har jag sett guppyhanen ligga på botten, och vara väldigt aggressiv mot närmande från andra fiskar. En stund senare ser jag honom simma omkring som vanligt. Just nu far han omkring som den tok han är:) men i förmiddags trodde jag att jag skulle avlivat honom innan dan var slut, då han låg på botten.
Hans avföring är betydligt bättre nu, den är ganska ljus, men inte trådig och tunn. Övriga fiskar har återgått till brun, normal avföring, så min diagnos var nog inte helt felaktig.
Frågan är nu bara om guppyhanen överlver, han var ju den som var sämst, men han har ju piggnat till. Vill ju inte att han ska vara kvar och återföra smitta när medicinen försvinner. Har inte medicinerat sen i onsdags och ska göra 50% vattenbyte på måndag. Hans attacker funderar jag på om det kan vara magknip, eller andra verkningar av att magen kommer igång. Är jag helt ute och seglar??? Är nybörjare på akvarium...
Beskrivning av mitt akvarium och tidigare problem finns här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93933