Kan Guppy få yngel med Platy?

#1 - 5 april 2007 16:16
En av mina guppy hannar är efter min ena platy hona HELA tiden...vart hon än simmar är den efter... kan de "mixa" sig ?
#2 - 5 april 2007 17:03
Kan inte tänka mej att det kan bli hybrider mellan guppy och platy. De är alldeles för olika för det.

Men guppyhanar med vårkänslor finns det gott om. :)
#3 - 5 april 2007 23:26
Min ena guppy har försökt para sig med en molly. Har inte blivit nått av de än. Men han är ju där o håller på som sagt..
#4 - 6 april 2007 07:37
Nej det blir inga barn där. Men guppies är lite sexgalna :D Finns det inga guppyhonor i akvariet?

Platy och svärdbärare däremot kan få yngel med varandra så dessa två arter ska man inte ha i samma akvarium. Samma sak med guppy och endlers.
#5 - 6 april 2007 09:16
Nej inte än, =( trodde att jag hade köpt en hona och en hane...men det var två hanar!! Jag är helt ny på det här med fiskar och sånt, så jag ser ju ingen skillnad, men ska in till zooaffären och inhandla mig några honor så mina platys får vara ifred! :) De har nog med min platyhane som envisas och förföljer dem hela tiden.
#6 - 6 april 2007 09:50
När jag hade guppys var det flera hanar som tyckte de kunde para sig med allt i fiskväg. De var gay med. De var så sexuellt frustrerade att de aldrig verkade sova eller ta det lugnt.. undrade hur de orkade... :D

//Camilla
#7 - 6 april 2007 12:18
Teufelin skrev:
Nej inte än, =( trodde att jag hade köpt en hona och en hane...men det var två hanar!! Jag är helt ny på det här med fiskar och sånt, så jag ser ju ingen skillnad, men ska in till zooaffären och inhandla mig några honor så mina platys får vara ifred! :) De har nog med min platyhane som envisas och förföljer dem hela tiden.

Det är väldigt lätt att se skillnaden på just guppies. Honor är större och enfärgade (eller så har de mindre färg) och oftast har de kortare stjärtfenor än hanar.

När det gäller guppy ska man helst ha fler honor än hanar så hanarna inte stressar sönder honorna. Detsamma gäller platy.

Annons