Kan fryst fiskmat ge parasiter???

#1 - 10 september 2007 18:33
Jag har fått Camallanus Cotti (i mitt kar alltså :D) och den första som insjuknade var Kakaduan som också var den sista fisken jag köpte men det tog flera månader innan jag märkte något, fisken var i och för sig i god kondition...

Nu hittade jag en 0,5 cm trådsmal, röd mask i den upptinade cyklopsen... Kan jag ha fått smittan via fryst mat??? Alltså, kan äggen överleva att vara frysta??? [:o]
Flera jag har frågat tror inte det men nu undrar jag om någon vet??? Lr vad tror ni???

Tacksam för svar...;)
#2 - 10 september 2007 19:40
Inte via den djupfrysta maten iaf.
Det är rimligen någon annan typ av mask eller larv du hittat.
#3 - 10 september 2007 21:10
erikthur skrev:
Inte via den djupfrysta maten iaf.

Det är rimligen någon annan typ av mask eller larv du hittat.

Tackar... Det vore ju synd om man inte vågade ge den nyttiga frysmaten... ;)
Guest
#4 - 12 september 2007 18:56
Ägg tror jag men vuxna är nog inte så troligt
#5 - 12 september 2007 19:42
Lutt skrev:
Ägg tror jag men vuxna är nog inte så troligt

Jag menade om någon VET ifall äggen kan överleva frysning... Folk säger tror eller tror inte... Phu.. Varför har inte fler de här parasiterna i sina akvarium i såfall??? De verkar ju jätteovanliga... Jag har fortfarande inte fått svar från två zooaffärsägare om hur jag ska göra osv... :(
#6 - 12 september 2007 20:06
Kanske kan få säkert svar om hur det är om du frågar http://www.sva.se/sv/
#7 - 12 september 2007 20:15
Katharina skrev:
Tackar... Det vore ju synd om man inte vågade ge den nyttiga frysmaten... ;)

google är din vän
http://hem.passagen.se/mikeno/texter/scam.htm
läs detta , i slutet står att frysen dödar parasiten
mvh janne
Guest
#8 - 12 september 2007 20:19
Katharina skrev:
Jag menade om någon VET ifall äggen kan överleva frysning... Folk säger tror eller tror inte... Phu.. Varför har inte fler de här parasiterna i sina akvarium i såfall??? De verkar ju jätteovanliga... Jag har fortfarande inte fått svar från två zooaffärsägare om hur jag ska göra osv... :(

Ok men jag tror hehe inte du kommer få något riktigt bra svar här på zoopet om det inte är någon som är riktigt hemma på ryggradslösa djur. Men min teori är att varför inte fler får det är för att det inte alltid syns eller att äggens överlevnadsprocent inte är så hög.

Ovanliga och ovanliga, jag tycker mig höra folk får blodmask i sina kar typ varannan månad.
Guest
#9 - 12 september 2007 20:23
google är din vän

http://hem.passagen.se/mikeno/texter/scam.htm

läs detta , i slutet står att frysen dödar parasiten

mvh janne

Det är andra stadiet, då de är larver...tror:D fortfarande på min teori
#10 - 12 september 2007 20:30
Lutt skrev:
Det är andra stadiet, då de är larver...tror:D fortfarande på min teori

om du skall grava fisk ell likn. så ,enl livsmedelsverket, skall man frysa fisken 2-3 dygn , för att döda alla parasitar, vet ej . men jag tror att dett gällar alla parasitar i fisk
mvh janne
#11 - 12 september 2007 21:18
Tack för svaren allihopa...

om du skall grava fisk ell likn. så ,enl livsmedelsverket, skall man frysa fisken 2-3 dygn , för att döda alla parasitar, vet ej . men jag tror att dett gällar alla parasitar i fisk

mvh janne

Ja, då kan ju sjutton inte parasitäggen överleva i frysen heller!?

Jag har läst den där sidan på passagen förrut.. Men där står ingenting om frysmat såvitt jag har sett men den är ju stor den sidan men länkar "läs mera här"... Satt säkert en timme sist...

Jag hittar allt fler i sanden, honorna ryms ju inte i små endlers när de blir vuxna utan då kryper de ur fisken.. Blää.. Nu hittade jag 5 st på 5 hinkar dammsuget från botten... Hoppas Janne på Södermalms Akvarieaffär eller Krister på Akvarilagret i Bromma ringer snart... Vill inte ha dem kvar en minut till... :(
#12 - 12 september 2007 23:31
Om frysmat får ligga kvar på botten blir det parasiter ta alltid upp överbliven mat innan ni släcker ner era akvarium för kvällen
#13 - 12 september 2007 23:59
Frysning dödar Camallanus. Ägg och vuxna.
#14 - 13 september 2007 02:03
Om frysmat får ligga kvar på botten blir det parasiter ta alltid upp överbliven mat innan ni släcker ner era akvarium för kvällen

Hahaha, som om att det någonsin skulle ske?
hinner ju fan inte ens vända mig om så är maten borta. :D
#15 - 13 september 2007 03:08
Det står i artikeln (som någon länkade till) att Camallanus cotti föder levande ungar, så då finns det inga fria ägg antar jag (?)
Guest
#16 - 13 september 2007 16:57
OK då tar jag tillbaka det där med att äggen skulle överleva....då är min andra hypotes att de till kommer vid överbliven mat eller att de kom med sedan förra inköpet av fisk.
#17 - 13 september 2007 17:38
Azur skrev:
Frysning dödar Camallanus. Ägg och vuxna.

Du har en otrolig kunskapsvidd människa... Tack för att du så frikostigt delar med dig... ;)
Bilagor:
#18 - 13 september 2007 17:45
Knyttet skrev:
Det står i artikeln (som någon länkade till) att Camallanus cotti föder levande ungar, så då finns det inga fria ägg antar jag (?)

Hua, hua.. Stod det?? Jag trodde att det var ägg som blev larv.. Äckliga är de.. och nu börjar fisken må dåligt och de 2 zooaffärsägarna som skulle hjälpa mig att köpa medicinen eller annan behandling, hör inte av sig... Firrarna ser inte så glada ut, tycker jag.. :(
#19 - 13 september 2007 21:28
Ska du ha tag i Janne på Södermalms akvarieaffär måste du ringa själv eller gå dit. Mailen kollar han inte ofta om det är det du testat.

A-lagret vet jag inte riktigt hur dom gör, men det är alltid bättre att ringa själv än att sitta och vänta på något som kanske inte händer.
#20 - 13 september 2007 22:54
Katharina skrev:
Hua, hua.. Stod det?? Jag trodde att det var ägg som blev larv.. Äckliga är de.. och nu börjar fisken må dåligt och de 2 zooaffärsägarna som skulle hjälpa mig att köpa medicinen eller annan behandling, hör inte av sig... Firrarna ser inte så glada ut, tycker jag.. :(

Fast jag kom också just på att allt man läser på nätet inte nödvändigtvis är sant. Och jag har ju inte själv forskat på den här masken.

Jag klickade där det stod nåt om förökning och kom vidare till en sida där det stod bla a att honan födde levande ungar

Annons