Kan fiskar "vänjas av" med mat?

#1 - 4 november 2005 12:07
Igår inhandlade jag tio rödmunstetror till min 600l SA-biotop. Vill ha ett stim på 30-40st, men jag tänkte att jag börjar med tio stycken och ser hur det går. Döm om min förvåning när tetrorna, direkt vid isläppet, blev attackerade av mina Bujurquina!! Dessa är dessutom små, max 10cm.. De fick inte riktigt in tetrans huvud i munnen, men det räckte tyvärr för att tetran skulle avlida.

Just nu simmar de kvarvarande fyra tetrorna i akvariet och verkar helt fredade! Frågan är, har Bujurquinorna ätit sig mätta (jag har fiskat upp fyra döda tetror, fyra kvar, alltså saknas två..) eller har de lärt sig att tetrorna inte ska ätas?
Som det känns nu så väntar jag iallafall en vecka för att se hur det går för de kvarvarande tetrorna. Om det går bra, vågar man då köpa 30st till? Rödmunnar är ju inte billiga, det känns lite surt att fiskar för 150:- blivit tuggleksaker :/
#2 - 4 november 2005 12:12
Det är klart att det blir kalas med sådana delikatesser nedskvimpande i akvariumet. Min gissning är att de nog kommer försöka äta dem på nytt eftersom det är så pass mycket naturligare föda än de normalt brukar få i akvarier.
#3 - 4 november 2005 15:10
Normal gång när man släpper ner små tetror till ciklider tillräckligt stora för att döda men inte äta dem, är att 50% av tetrorna dödas dagligen, tills man har en sista extremt försiktig tetra kvar som hela tiden gömmer sig... :)

Kort sagt tror jag du kan glömma rödmunstetror i det akvariet.

Sorgmantlar eller annan något större och mer högkroppad tetra kunde kanske funka, däremot.
#4 - 4 november 2005 15:57
[QUOTE=Azur]Normal gång när man släpper ner små tetror till ciklider tillräckligt stora för att döda men inte äta dem, är att 50% av tetrorna dödas dagligen, tills man har en sista extremt försiktig tetra kvar som hela tiden gömmer sig... :)

Kort sagt tror jag du kan glömma rödmunstetror i det akvariet.

Sorgmantlar eller annan något större och mer högkroppad tetra kunde kanske funka, däremot.[/QUOTE]Jag tror tyvärr att du har rätt *mumlar och svär*

Jag hade citrontetror förut, det gick fint. Tyvärr vet de ju inte vad ett stim är för något, så jag bytte in dem.

För tillfället ignorerar bujurquinorna tetrorna fullständigt.
Att nyckelhålen skulle låta dem vara var väl ingen överraskning, men mina Geophagus tapajos "orange head" på ~20cm har inte heller brytt sig om tetrorna. De enda som störde lugnet var som sagt bujurquinorna som inte ens är dubbelt så stora som tetrorna.
#5 - 4 november 2005 16:28
MEN, ponera att de faktiskt överlever en vecka och blir ignorerade i forsättningen också. Kan bujurquinorna ha "insett" att de faktiskt inte är till för att ätas?
#6 - 4 november 2005 16:40
Nej, och så fort du släpper ner nya börjar jakten igen.
#7 - 4 november 2005 19:19
Håller med Guy. Du råkade antagligen bara ha 4 st extremt försiktiga tetror i ditt stim... Naturligt urval i aktion...
#8 - 4 november 2005 19:33
Ja, jag tror att ni har rätt båda två. Synd, men så är det. Stupid fishes :)
#9 - 4 november 2005 19:35
samma sak med folk som har pirayor dom har andra fiskar i karet men dom kan inte undvika det oundvikliga.

Annons