Kan fiskar se oss?

#1 - 29 juli 2005 18:47
[font=Fixedsys]Alltid undrat..[/font]

[size=1]Asso kan fiskarna se oss? Ser dom bra eller bara Svart&Vitt?[/size]
#2 - 29 juli 2005 18:54
Dom har väl ögon att se med eller.....
#3 - 29 juli 2005 18:55
Jo jag vet men kan dom se oss manniskor eller bara fiskarna och karet?
Ser dom som oss manniskor eller ser dom Svart&Vitt?
#4 - 29 juli 2005 18:56
[QUOTE=-Mattias14-]Alltid undrat..

Asso kan fiskarna se oss?[/QUOTE]

Ja, de kan se oss. It's bleeding obvious!

Mvh Jari
#5 - 29 juli 2005 18:56
Kan inte du se svartvita filmer eller?
#6 - 29 juli 2005 19:53
fjolla

[QUOTE=join4t]Kan inte du se svartvita filmer eller?[/QUOTE]

[color=Red][font=Book Antiqua]Vad har jag med att se o gora? Jag fragade inte dig om jag kan se eller inte UTAN om fiskarna kan se oss.
[/font][/color]
#7 - 29 juli 2005 19:56
666
#8 - 29 juli 2005 20:18
mina fiskar har inga problem att se mej eller vilken färg maten har
#9 - 29 juli 2005 20:19
Jodå...fiskarna ser oss. Mina fiskar reagerar alltid om man kommer närmare....endel kikar på en till och med. Sen om de har sådär jättebra syn, det vet jag inte.
#10 - 29 juli 2005 20:28
[QUOTE=blopp]Jodå...fiskarna ser oss. Mina fiskar reagerar alltid om man kommer närmare....endel kikar på en till och med. Sen om de har sådär jättebra syn, det vet jag inte.[/QUOTE]
[color=Plum]
Tack for svaret. Du var val inte Otrevlig som dom andra..
[/color]
#11 - 29 juli 2005 20:49
Här är lite svar

Syn

Hej! Läste en artikel om fiskars sinne: "Fiskar ser annorlunda än djur och många fåglar. Deras ögon sitter på sidan av deras huvuden och ger dem nästan ett "runtom-seende". Varje öga kan se i en 190 graders båge med en överlappning på 30 grader rakt fram. Det är endast rakt bakåt som de inte kan se. De kan avgöra vissa variationer i form och de ser samma färgspektrum som vi människor ser; rött till violett. De kan även fokusera närliggande objekt och kan se väldigt små rörelser hos föremål som är långt borta. De fiskar som använder luktsinnet när de jagar har vanligtvis små ögon, t.ex. vissa typer av havskatter."

Min källa: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9504&LOPNR=14
#12 - 29 juli 2005 20:53
LeVaJu stämmer in på de ja sett.
mina fiskar gillar dom röda flingorna mest i flingfoder och dom gula minst.
#13 - 29 juli 2005 20:59
Läste någonstans att en diskus kan se fyra meter ut i rummet. Hur man fick fram detta kan man sedan bara undra. Men tvivlar inte ett dugg på det. Är också säker på att de ser skillnad på mig o frugan.:D :D Henne nonchar de totalt men mig följer de som hundar tala om utstrålning. ;) Kan iofs också beror på att det bara är jag som matar dem.:(
#14 - 29 juli 2005 21:12
[QUOTE=kaj.p]:D :D Henne nonchar de totalt men mig följer de som hundar tala om utstrålning. ;) Kan iofs också beror på att det bara är jag som matar dem.:([/QUOTE]

haha biter inte handen som föder en ;)
har märkt att fiskarna ser direkt om jag bara reser mej upp å går iväg eller om ja rör mej efter matburken.

4m har jag läst om akvariefisk i stort.

polarn har ett 540L kar med bl.a guldbarber och dom reagerar direkt när man kommer in i rummet där akvariet står och då är det om inte 6m så iallafall 5m men det är ju trähus också så det kan ju va vibrationerna dom känne.r
#15 - 30 juli 2005 07:51
[QUOTE=-Mattias14-][QUOTE=blopp]Jodå...fiskarna ser oss. Mina fiskar reagerar alltid om man kommer närmare....endel kikar på en till och med. Sen om de har sådär jättebra syn, det vet jag inte.[/QUOTE]
[color=plum]
Tack for svaret. Du var val inte Otrevlig som dom andra..[/color][/QUOTE]

Nej, jag tyckte dom andra inte tog din fråga på ett dugg allvar vilket den självklart är. Förstår inte varför dom var så gnälliga, det är ju sånt man kan undra över, ingenting självklart! Hoppas dom skärper sig till nästa gång, alla måste få ställa frågor om man undrar över något.
#16 - 30 juli 2005 08:09
[QUOTE=erikthur]Dom har väl ögon att se med eller.....[/QUOTE]
Väldigt informativt å moget svarat...det var nog precis det grabben ville veta...
(Det samma gäller ni andra som svarade så korrekt å moget)

Lyfter hatten för LeVaJu det ä vad jag kallar ett SVAR...
#17 - 30 juli 2005 09:16
[QUOTE=Poseidon][QUOTE=erikthur]Dom har väl ögon att se med eller.....[/QUOTE]
Väldigt informativt å moget svarat...det var nog precis det grabben ville veta...
(Det samma gäller ni andra som svarade så korrekt å moget)

Lyfter hatten för LeVaJu det ä vad jag kallar ett SVAR...[/QUOTE]
Allas vår lille "vän" Mattias frågade om fiskarna kunde se oss och jag svarade på detta.
Därefter redigerade han om frågan att gälla svart-vitt eller ej efter det jag hade svarat. Men då hade jag redan tappat intresset för tråden ifråga.
So what?
#18 - 30 juli 2005 09:31
Jag svarade också innan han hunnit redigera men det spelar kanske inte så stor roll. För mig blev det lite "the boy who cried wolf". Jag trodde helt enkelt inte att han egentligen var ute efter ett svar. Förlåt om jag förhastade mig.
#19 - 30 juli 2005 15:22
[QUOTE=blopp][QUOTE=-Mattias14-][QUOTE=blopp]Jodå...fiskarna ser oss. Mina fiskar reagerar alltid om man kommer närmare....endel kikar på en till och med. Sen om de har sådär jättebra syn, det vet jag inte.[/QUOTE]
[color=plum]
Tack for svaret. Du var val inte Otrevlig som dom andra..[/color][/QUOTE]

Nej, jag tyckte dom andra inte tog din fråga på ett dugg allvar vilket den självklart är. Förstår inte varför dom var så gnälliga, det är ju sånt man kan undra över, ingenting självklart! Hoppas dom skärper sig till nästa gång, alla måste få ställa frågor om man undrar över något.[/QUOTE]

dom andra tillhör jag dom ? jag gav ett enkelt informativt svar om mina fiskar.
#20 - 30 juli 2005 16:36
[QUOTE=Poseidon]
Väldigt informativt svarat...det var nog precis det grabben ville veta...
[/QUOTE]

Att en del har väldigt låg tröskel vad gäller Mattis är inte speciellt konstigt, speciellt inte när han svarar sig själv under pseudonymen "blopp" emellanåt.
#21 - 30 juli 2005 17:09
[QUOTE=oveb][QUOTE=Poseidon]
Väldigt informativt svarat...det var nog precis det grabben ville veta...
[/QUOTE]

Att en del har väldigt låg tröskel vad gäller Mattis är inte speciellt konstigt, speciellt inte när han svarar sig själv under pseudonymen "blopp" emellanåt.[/QUOTE]

med tanke på att ip nummret loggas automatiskt härinne så är det ju inga som heslt problem för admin eller Kjell att kolla det.
dynamiskt ip är inte sådär vanligt längre som det va förr med telefonmodem
#22 - 30 juli 2005 18:30
Fast det är ju en intressant fråga, hur fiskar ser och om de uppfattar oss. Inte helt självklart att de ser oss då akvariet är ljust och rummet mörkt iallafall, eller hur? Jag hade inte tänkt på att de ser nästan hela "varvet runt". Det måste bli en massa intryck att bearbeta för de ganska små hjärnorna. Intressant fråga tycker jag, som sagt. Och (en del) intressanta svar. Att döma av frekvensen besök är det fler som tycker så.

Om någon frågeställare på ena eller andra sättet trampat någon svarare på tårna så kan man kanske ta frågan på allvar iallafall. Eller?!?
#23 - 30 juli 2005 18:35
Faktiskt - ursäkta om jag tramper dej på tårna - men den som inte förstått att fisken ser dej har nog inte iaktagit sina fiskar tillräckligt...
Även i denna tråd finns väl svaret - de känner oftast igen vilken människa som matar dem osv
#24 - 30 juli 2005 18:41
Det är klart de gör har ni alldrig set Hitta Nemo? Den var dålig.
#25 - 31 juli 2005 01:32
Fiskarna ser! Min katt He-Man brukar lurpassa nedanför akvariet tills nån av silverhajarna kommer i närheten, då "attackerar" han dem så de simmar in i baksidan av karet =)
#26 - 31 juli 2005 08:53

Att en del har väldigt låg tröskel vad gäller Mattis är inte speciellt konstigt, speciellt inte när han svarar sig själv under pseudonymen "blopp" emellanåt.

Nej, nu får det väl ändå räcka! Jag är inte någon Mattias eller Mattis eller nån annan person. Vad får dig att tro att han svarar under "blopp"? Nejdu, jag kanske borde presentera mig, Mårten heter jag och är ingen "fejkad" användare om det är det du tror, sluta komma med en massa trams utan kom med ett vettigt svar, han undrar ju! Du får ju tänka på att vuxna och "barn" inte resonerar på samma sätt och kanske har lite mindre avancerade frågor.

Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet men blir irriterad på såna inlägg.
#27 - 31 juli 2005 10:47
Förlåt i sådana fall, nu har du ju lagt till lite mer info i din profil så då blandas du inte lika lätt ihop med andra som heter liknande saker. Blip till exempel...
#28 - 31 juli 2005 10:50
[QUOTE=oveb]Förlåt i sådana fall, nu har du ju lagt till lite mer info i din profil så då blandas du inte lika lätt ihop med andra som heter liknande saker. Blip till exempel...[/QUOTE]

Ja, jag trodde det räckte att uppge Förnamn, Efternamn och födelsedatum för att folk skulle ta en seriöst men det var visst inte så så nu har jag skrivit till ytterligare saker för att verka ännu mer seriös, om det nu går.
#29 - 31 juli 2005 13:50
Jag är ganska övertygad om att fiskarna ser oss, men tror dock inte att de ser särskilt bra. Att de kommer och vill ha mat när jag går mot akvariet, men inte min sambo, har jag fått förklarat med att fiskarna känner av skillnaderna i vibrationerna (genom golv, fortplantas upp i karet) väldigt bra tack vare ett organ som jag inte kommer ihåg vad det heter. Någon som vet vad jag menar?
#30 - 10 augusti 2005 12:20
Jag är 100% säker på att mina fiskar ser mig. Eller en skugga av mig. Något ser de i varje fall, för de tigger om mat och följer varje steg jag tar. Det är slöjstjärtarna. Malen däremot gömmer sig så fort jag närmar mig...
#31 - 10 augusti 2005 12:32
[QUOTE=cassiopeia]Jag är ganska övertygad om att fiskarna ser oss, men tror dock inte att de ser särskilt bra. [/QUOTE]

Olika fiskar ser olika "bra". Fiskar har utvecklat den syn de behöver för sin överlevnad, kanske främst intag av föda men också för att kunna fly från rovdjur. Ex. fiskar som i huvudsak lever i klara vatten och av ytlevande insekter har en väldigt skarp syn och kan från långt håll avgöra om det är favoritsländan som flyger en bit ovanför vattenytan och beräkna anfallvinkel och hastighet som krävs för att ta den. Ett klart vatten gör de också sårbara för attacker uppifrån av t.ex. fåglar, bra syn underlättar då tillvaron. Andra fiskar lever i grumligare vatten, t.ex. en del malar, och har inget behov av bra syn då de bökar sig fram nattetid genom botten och hittar födan med hjälp av känselspröt kring munnen. Sedan finns alla varianter däremellan.

Många av våra akvariefiskar har mycket bra syn och kan både se och skilja på olika personer på flera meters avstånd.
#32 - 10 augusti 2005 14:20
Mina Scalarer måste i alla fall kunna se skillnad på färger. När jag putsar rutan med en vit trasa eller filtervadd så håller de på och hoppar ur akvariet i ren panik... men jag har upptäckt att om jag putsar med min blå miljötrasa... ja, då bryr de sig knappt....
#33 - 10 augusti 2005 14:49
De kan avgöra vissa variationer i form och de ser samma färgspektrum som vi människor ser.
Läs här http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Sinne.html#Fisk
Lucas_no1
#34 - 11 augusti 2005 08:30
mina discusar ser mycket bra.
När jag matar i ett kar som står två meter bort så simmar dom upp till ytan och väntar på deras tur.
Dom är också mycket intresserade av vad som händer utanför och står ofta och tittar mot entren för där kan det hända saker.
När jg hade två akvarium bredvid varandra så var dom mycket nyfikna på vad som hände i det andra karet.

Däremot så tror jag inte dom ser mycket på kvällen då bellysningen är tänd i karet och det är mörkt utanför i rummet.
Det blir som på polisstationen där man kan stå bakom ett fönster och följa ett förhör utan att synas så länge belysningen är släkt i det rummet man står i och följer förhöret.

:-)
onlyme
#35 - 11 augusti 2005 09:21
Det blir som på polisstationen där man kan stå bakom ett fönster och följa ett förhör utan att synas så länge belysningen är släkt i det rummet man står i och följer förhöret.

--Hmmm.. Nu börjar jag undra vad du har råkat ut för.. Polisstation? Undrar hur du vet allt detta*retas*:D
#36 - 11 augusti 2005 11:21
[QUOTE=Lucas_no1]Det blir som på polisstationen där man kan stå bakom ett fönster och följa ett förhör utan att synas så länge belysningen är släkt i det rummet man står i och följer förhöret.

:-)[/QUOTE]
<OT>Jag trodde de hade see-through spegelglas, alltså glas som reflekterar från ena hållet och släpper igenom ljus åt andra hållet? </OT>

Mina fiskar ser iaf alldeles utmärkt bara det finns lite ljus utanför akvariet. Det läcker ju alltid ut lite ljus från akvariet så helt svart blir det aldrig i ett rum med akvarium.
#37 - 11 augusti 2005 13:54
[QUOTE=Hasse H][QUOTE=Lucas_no1]Det blir som på polisstationen där man kan stå bakom ett fönster och följa ett förhör utan att synas så länge belysningen är släkt i det rummet man står i och följer förhöret.

:-)[/QUOTE]
<OT>Jag trodde de hade see-through spegelglas, alltså glas som reflekterar från ena hållet och släpper igenom ljus åt andra hållet? </OT>[/QUOTE]

du kanske aldrig reagerat på de men dom som tittar genom glaset står alltid i ett mörkt rum medans rummet dom tittar in i är ljust.
så är det mörkt i båda ska man tydligen kunna se åt båda hållen-
#38 - 11 augusti 2005 14:15
:D Min enda erfarenhet av förhörsrum på polisstationer är via TV och film.

Googlade lite och kom fram till att det är s.k. konfrontationsspegelglas som används. Funktionen bygger på att rummet på den ena sidan är belyst men inte på andra sidan. Då blir glaset helt ogenomskinligt och reflekterande sett från den belysta sidan.
#39 - 11 augusti 2005 16:24
http://vivaldi.zool.gu.se/Fiskfysiologi_2001/Course_material/
Gå in på "Schema" i vänstra kolumnen, rulla ner till avsnittet "Sinnesfysiologi - ögat".

Mvh Cecilia
Lucas_no1
#40 - 11 augusti 2005 21:29
[QUOTE=Hasse H]:D Min enda erfarenhet av förhörsrum på polisstationer är via TV och film.

Googlade lite och kom fram till att det är s.k. konfrontationsspegelglas som används. Funktionen bygger på att rummet på den ena sidan är belyst men inte på andra sidan. Då blir glaset helt ogenomskinligt och reflekterande sett från den belysta sidan.[/QUOTE]

Igentligen är det väl bara att se till sig själv.
Står du inne i din bostad och det är mörkt ute så ser du inte mycket förutom nära fönstret och de punkter som är belysta utanför.

Visst ser man lite men inte mycket. :-)
#41 - 12 augusti 2005 08:16
[QUOTE=Lucas_no1]
Igentligen är det väl bara att se till sig själv.
Står du inne i din bostad och det är mörkt ute så ser du inte mycket förutom nära fönstret och de punkter som är belysta utanför.

Visst ser man lite men inte mycket. :-)[/QUOTE]

Ja, det är vi överens om. Men du får ingen perfekt 100% reflekterande spegel i fönstret när du hemma tittar ut mot den svarta omgivningen. Om du inte har konfrontationsspegelglas i dina fönster då. :)

Ursäkta att jag ledde bort tråden från vad den egentligen handlade om.

Annons