Kan fiskar bli påverkade utav TV-n?

#1 - 18 december 2005 08:48
[font=Comic Sans MS][size=4]Jag undrar om fiskar kan bli påverkade utavtv-n :confused: [/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=4][/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=3]För nu är de så här att jag har ställt mitt akvarium brevid TV-n men det är precis så att fiskarna kan se på den. Så är det farligt, tycker dom om det, kan dom bli påverkade och kanske förvirrade och yra :eek:, ärdet många som har fiskarna brevid TV-n eller är det jag som borde flytta å det?[/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=3][/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=3]// Undrande Guld- firren[/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=5][/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=5][/size][/font]
#2 - 18 december 2005 08:56
minna praktbotior verkade gilla tv. dom är inte framme lika mycket nu när dom inte ser tvn.
#3 - 18 december 2005 08:59
Tror inte dom ska bli påverkade av det. Ett av mina kar står i närheten av tv och fiskarna där verkar ju inte ta någon notis om det.
#4 - 18 december 2005 10:02
Mina fiskar ber mig alltid om tv-bilagan när jag hämtat in tidningen så man undrar ju...
#5 - 18 december 2005 10:41
beror väl lite på från tv till tv och vad som visas
#6 - 18 december 2005 10:57
nu har jag inga bevis för det här men jag har hört att tex hundar inte kan se 3d på en tv. själv så tvivlar jag på det eftersom när vi fick hem våran sista hund - när den var valp - så kunde den sitta och titta framför tvn ganska länge, och den gjorde det flera gången. kan ju dock vara dom inlagda ljudspåren som gör djur intresserade av vad som är på tv. med fiskar skulle jag kunna föreställa mig att dom ser att något rör på sig och på den vägen är det hela tiden rörelse utanför akvariumet och dom blir inte lika rädda när en människa dyker upp för det kan vara en del i det som hela tiden händer. har ingen aning om hur fiskar fungerar på det planet men bara en liten teori som jag just kom fram med =)

för övrigt så är det nog så med andra djur också, att dom ser att något rör sig men dom kan inte se vad det är och därför är dom inte så intresserade av att titta, djurfilmer kan ju dock vara kul att ha på om man har tex hund / katt, dom känner väl igen dom inspelade ljuden, så länge dom itne är framtagna med typ tofflor i en plåt med mjöl...

// SeanChai
#7 - 18 december 2005 11:00
SeanChai hundar kan se en tv bild men dom uppfattar den inte som du och jag gör.
#8 - 18 december 2005 11:29
yepp, som jag sa i stycke två =)

dock är inte alltför många ljudspår tagna från "riktiga" djur. såg ett program för lääääääänge sedan som handlade om hur dom gjorde ljuden, därför jag sa det där med tofflor och mjöl...har för mig att det var så dom gjorde för att få fram ljudet som isbjörnar gör när dom går i snö...sån där knarrande som blir av torr snö. dom hade en del ganska coola tricks faktiskt =)

// SeanChai
#9 - 18 december 2005 12:13
Vi hade vårt 54 l på TV-bänken innan vi bytte till vägg-TV. Nu såg ju inte fiskarna rakt in i TV´n men jag hörde aldrig några klagomål. ;)
#10 - 18 december 2005 12:44
=)

// SeanChai
#11 - 18 december 2005 12:55
Jag tror inte att det är lämpligt med kanaler som visar många våldsfilmer ;)

Ok allvarligt nu :) Jag tror inte att de störs av rörelsen (möjligtvis av ljuset när det är släckt i akvariet). Men jag undrar faktiskt hur det är med strålningen i fall akvariet står för nära tv:n.
#12 - 18 december 2005 13:02
<-- novis, är det någon strålning från tvn som är skadlig? iofs är väl allting skadligt i dagens samhälle, man får ju varken vara utanför lägenheten och inte heller stanna kvar för det finns nå cancerogent lite varstans nu för tiden. trodde det bara var typ sändare och mottagare som var farligt, och micron förståss.

nej, jag har inte funderat det minsta över hur tvn fungerar mer än att det är ett bildrör och att nästa tv jag köper har flytande kristaller =)

// SeanChai
#13 - 18 december 2005 13:03
[QUOTE=batski]Men jag undrar faktiskt hur det är med strålningen i fall akvariet står för nära tv:n.[/QUOTE]

Min gissning är att det är lika farligt/ofarligt som för oss människor.
#14 - 18 december 2005 13:11
[QUOTE=mam]Min gissning är att det är lika farligt/ofarligt som för oss människor.[/QUOTE]

Fast vi sitter inte 30 cm från tv:n dygnet runt året om... Riktigt nära tv:n måste det även finnas ett magnetfält och jag tror att ständig exponering till det kan vara negativt för hälsan.
#15 - 18 december 2005 13:29
kanske är sant och man kanske skulle sätta propotionerna rätt också. en normalstor människa av manligt kön borde vara runt 178-185 cm lång och väga en 70-80kg. det är väl inte så många som har fiskar runt den storleken i sina akvarium så om det är något som är farligt är det nog tuffare för en ciklid med kroppen av 10cm (vikt kan jag inte ens gissa på) att klara påfrestningarna.

jaja, bara lite tänkande från mig =)

// SeanChai
#16 - 18 december 2005 13:42
Om vi snackar strålning så skulle dom nog dö av strålningen från pumpen tror jag. Den är i vattnet och närmare fiskarna...
#17 - 18 december 2005 13:45
[QUOTE=SeanChai]kanske är sant och man kanske skulle sätta propotionerna rätt också. en normalstor människa av manligt kön borde vara runt 178-185 cm lång och väga en 70-80kg. det är väl inte så många som har fiskar runt den storleken i sina akvarium så om det är något som är farligt är det nog tuffare för en ciklid med kroppen av 10cm (vikt kan jag inte ens gissa på) att klara påfrestningarna.[/QUOTE]

Det stämmer nog. Det finns nog inte några ciklider vars kroppsstorlek kommer i närheten av en människans av kvinnligt kön heller :)
#18 - 18 december 2005 13:48
[QUOTE=cobra]Om vi snackar strålning så skulle dom nog dö av strålningen från pumpen tror jag. Den är i vattnet och närmare fiskarna...[/QUOTE]

Hmm, kan inte tänka mig att pumpen skulle avge strålning som ens kommer i närheten av den som kommer från en tv-apparat. Det är nog bildskärmen och högtalarna som är de stora bovarna.
#19 - 18 december 2005 13:51
man ska aldrig sitta närmre en tv än 1meter pga strålningen.

en pump drivs av 230v en tv drivs av såmycke högre än så.
den statiska elektricitet som blir över glaset kan utan problem nå över 10.000 volt.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 december 2005 14:17
På den pågående akvarieutställningen är en TV ombyggd till akvarium. Tyvärr funkar dock inte kanalväljaren - däremot så är bilden väldigt fin.
#21 - 18 december 2005 14:26
[QUOTE=Kjell Fohrman]På den pågående akvarieutställningen är en TV ombyggd till akvarium. Tyvärr funkar dock inte kanalväljaren - däremot så är bilden väldigt fin.[/QUOTE]

Har jag missat nånting? Var och när är den utställningen?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 december 2005 14:29
[QUOTE=batski][QUOTE=Kjell Fohrman]På den pågående akvarieutställningen är en TV ombyggd till akvarium. Tyvärr funkar dock inte kanalväljaren - däremot så är bilden väldigt fin.[/QUOTE]

Har jag missat nånting? Var och när är den utställningen?[/QUOTE]
Se utställningar och möten på första sidan samt diverse trådar i forumet.
Vi skall ha januari-mötet i Zoopetklubbväst där (Göteborgs Naturhistoriska museum).
#23 - 18 december 2005 14:32
Tack! Då hade jag missat något :)
#24 - 18 december 2005 14:39
Kjell, du får se till att dom inte gör ett halvdant jobb, vad ska man med den till om inte kanalväljaren fungerar? =)

man skulle kunna använda sig av bild i bild eller vad det heter. något som jag funderat över litegrann...om man har ett stort akvarium med sötvatten och sänker ner ett saltvattensakvarium i det, självklart så saltvattenskaret sticker upp en bit i tex lysrampen så saltvatten inte kommer ner i sötvattenskaret. skulle vara lite kul att ha ett par clownfiskar mitt i alla ciklider, eller vad som helst bara det är sötvattensfiskar =)

// SeanChai
Lucas_no1
#25 - 21 december 2005 13:48
En tv avger rätt mycket strålning och ju mer hz den har detsto mer strålar den.
Därför är en LCD skärm mycket bättre att ha till sin dator eftersom man sitter relativt nära den.
#26 - 21 december 2005 13:58
Strålningen beror väl mycket på vilket typ av bildrör som används också. "Lågstrålande" skärmar har ju inte lägre frekvens vad jag vet.

Alla mina djur älskar att kolla på "tv" =)
Har en projje i rummet, bilden blir väl ca 120" skulle jag tro. Fiskarna står i givakt vid rutan och katterna och hunden ligger och spanar från soffan. Igår när jag kollade på tv så låg hunden i mitten av soffan och hade en katt till höger och en till vänster. Samtliga följde tv'n med stort intresse. Såg rätt kul ut faktiskt =)
#27 - 21 december 2005 14:04
Min Platy/svärdbärar hybrid kollar på tv! Hennes favorit pogram är Lost! Åtminstone så kollar den på tv.
#28 - 21 december 2005 14:10
Kan flika in med en annan liknande fråga. Har två akvarium i mitt vardagsrum. Ett 540l på ena sidan och ett 136l på andra sidan (i motsatta hörn). Kan fiskarna se varandra? :P
Funderade på det här om dagen...
#29 - 21 december 2005 14:15
hur långt emellan ?
vad för fiskar ?

ju större ögon fisken har ju bättre ser den efter vad jag sett på animal planet
#30 - 21 december 2005 14:17
Att störe ögon ser bättre är rätt så logiskt. Många natt djur har stora ögon.
#31 - 21 december 2005 14:30
jo men samtidigt stämmer det inte in på fåglar.
#32 - 21 december 2005 17:37
hade inte den där superbläckfisken dom hittade ett öga på typ 40cm i diameter? kommer inte ihåg och den siffran lät bra så kan vara helt uta och cykla nu =) vad jag vet så lever dom rätt så djupt ner i vattnet och behöver väl det för att kunna se överhuvudtaget.

...

// SeanChai
#33 - 21 december 2005 20:10
Dina djur är bra roliga och smart y0da. Jag målar upp en bild i mitt inre hur ditt rum är där alla djuren kopplar av. :)
#34 - 21 december 2005 22:30
Alla djur är väl smarta på sitt sätt?
#35 - 21 december 2005 22:38
mm men vissa djur är också mycket dumma.
#36 - 22 december 2005 00:07
Liksom många människor också.
#37 - 22 december 2005 01:02
[QUOTE=Hugin]Alla djur är väl smarta på sitt sätt?[/QUOTE]

Nä :p

[QUOTE=Frågvis]Liksom många människor också.[/QUOTE]

Människor är också djur :D
#38 - 22 december 2005 06:13
Mitt calvuspar är lite lustigt. Hanen är ofta på honan rätt mycket, men när det är Simpsons så simmar dom snällt omkring tillsammans.

För några dagar sen så följdes Simpsons av Harry Potter. Då blev hanen plötsligt mycket intresserad av teven och simmade in i sin favoritgrotta och stod där som paralyserad och kollade på teven. Honan däremot verkade inte bry sig utan tittade mest på hanen och såg lite förvånad ut.

När jag sen stängde av Harry Potter så började hanen simma omkring som vanligt igen.

Måste jag döpa om dom nu från Jack och Meg till Harry och Hermione? :P
#39 - 22 december 2005 09:02
[QUOTE=dinajel]Mitt calvuspar är lite lustigt. Hanen är ofta på honan rätt mycket, men när det är Simpsons så simmar dom snällt omkring tillsammans.[/QUOTE]

Jag tycker de har bra smak :D
#40 - 22 december 2005 13:01
ok tack för svaret
#41 - 22 december 2005 13:02
[QUOTE=Tastyfish]minna praktbotior verkade gilla tv. dom är inte framme lika mycket nu när dom inte ser tvn.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Ok, tack för svaret[/font]
#42 - 22 december 2005 13:04
[QUOTE=Sacrium]Tror inte dom ska bli påverkade av det. Ett av mina kar står i närheten av tv och fiskarna där verkar ju inte ta någon notis om det.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Ok tack så mkt.. Mina fiskar kanske också gillar TV-n![/font]
#43 - 22 december 2005 13:05
[QUOTE=cobra]Mina fiskar ber mig alltid om tv-bilagan när jag hämtat in tidningen så man undrar ju...[/QUOTE]

Ok (hihi)
#44 - 22 december 2005 13:07
[QUOTE=Raven]beror väl lite på från tv till tv och vad som visas[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Ok, nej men det visas inte så jätte läskiga saker så dom får nog inga mardrömmar! (hihi)[/font]
#45 - 22 december 2005 13:08
[QUOTE=dinajel]
Måste jag döpa om dom nu från Jack och Meg till Harry och Hermione? :P[/QUOTE]

Nej, hur skulle det kännas att heta Harry Potter? Din fisk blev nog rädd för Harry potter filmen! Fisken får inte se harry potter det är 7 års åldersgräns på den filmen! Om fiskarna är under 7 år dvs.
#46 - 22 december 2005 13:10
[QUOTE=SeanChai]yepp, som jag sa i stycke två =)

dock är inte alltför många ljudspår tagna från "riktiga" djur. såg ett program för lääääääänge sedan som handlade om hur dom gjorde ljuden, därför jag sa det där med tofflor och mjöl...har för mig att det var så dom gjorde för att få fram ljudet som isbjörnar gör när dom går i snö...sån där knarrande som blir av torr snö. dom hade en del ganska coola tricks faktiskt =)

// SeanChai[/QUOTE]

Eeh ok..
#47 - 22 december 2005 13:14
[QUOTE=batski]Jag tror inte att det är lämpligt med kanaler som visar många våldsfilmer ;)

Ok allvarligt nu :) Jag tror inte att de störs av rörelsen (möjligtvis av ljuset när det är släckt i akvariet). Men jag undrar faktiskt hur det är med strålningen i fall akvariet står för nära tv:n.[/QUOTE]

MM ok, tack för svaret!
#48 - 22 december 2005 13:43
[QUOTE=Hugin]Nej, hur skulle det kännas att heta Harry Potter? Din fisk blev nog rädd för Harry potter filmen! Fisken får inte se harry potter det är 7 års åldersgräns på den filmen! Om fiskarna är under 7 år dvs.[/QUOTE]

en kardinaltetra som är 1år borde ju va 7fiskår då dom lever 12 människoår till exempel ;)

eller säsongsfisk

Annons