Kan fenröta "gå över"??

#1 - 1 november 2007 21:41
Hej!

Jag är lite av en nybörjare när det gäller akvarium och fiskar så jag gör ett försök här för att se om någon kan hjälpa mig med mitt mysterium :)

För ett par månader sedan så fick vi hem vårat 300L akvarium. Vi startade upp det och köpte sedan 6 fiskar. Efter ett par veckor så fick vi 6 neontetror och en black molly av en släkting som vi tacksamt tog emot :) Neontetrorna var riktigt vackra och såg friska ut men mollyn såg lite annorlunda ut. Den hade liksom jättesmå fenor och där stjärtfenan skulle sitta var det bara en liten svart stump [B)] Eftersom vi aldrig sett en molly förut så antog vi att den var frisk, även fast den såg lite skum ut. Dagarna gick men jag kunde inte släppa att våran lilla molly såg väldigt missbildad ut :( Så jag satte mig vid datorn och började googla bilder på andra mollys, å de såg inte alls ut som våran!!! Så jag surfade runt och läste om olika sjukdomar och fick se en bild av en guppy som hade fenröta, och den såg PRECIS ut som vår molly!
Det konstiga är att alla andra fiskar i akvariumet verkar må bra och är friska (förutom en av slöjstjärtarna som har åkt på svamp) trots att jag läst att fenröta ska vara väldigt smittsamt. Och det som är ÄNNU konstigare är att det verkar som att mollyns stjärtfena är på väg att växa ut igen! :confused: När den kom till oss så fanns som sagt inget annat än en svart liten stump men nu finns där faktiskt en liten stjärtfena :) även fast den fortfarande är vääldigt liten.

Min fråga är nu: Kan vår lilla molly ha haft fenröta? Och i så fall, kan det gå över av sig självt bara så där?? :confused: Eller är det någon annan som tror sig veta vad vår lilla molly har råkat ut för? Väldigt tacksam för svar :)
#2 - 1 november 2007 21:47
Jag är då inget proffs på området, men jag skulle nog tro att den snarare blivit rejält fen-naggad av andra fiskar i affären. Fiskar brukar vara bra på att återhämta sig och fenor växer ofta ut igen efter ex. slagsmål, även om de kanske inte blir lika snygga som de varit.

Vore bra om du kunde länka till en bild så man kunde se hur fenan ser ut?
#3 - 1 november 2007 22:00
Hej!
Och tack för ditt svar :) Jag har också funderat på om den blivit angripen av andra fiskar. Men eftersom vi fick den av en släkting och den bara har bott med de 6 andra neontetrorna i ett mindre akvarium så kan det väl inte vara det? eller? :confused: För de har då aldrig gett sig på henne i det nya akvariumet.
Tyvärr så har jag ingen bild på henne och hon är alldeles för snabb för min kamera :D men jag kan länka till bilden som fick mig att tro att det var fenröta som mollyn led av.
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=2&klickedPic=004_c

Precis så såg våran molly ut, fast svart då ;) nu har hon en liten stjärtfena. Kanske 3-4 mm. Fast fortfarande lite genomskinlig.
#4 - 1 november 2007 22:20
Ninamo skrev:
Hej!

Och tack för ditt svar :) Jag har också funderat på om den blivit angripen av andra fiskar. Men eftersom vi fick den av en släkting och den bara har bott med de 6 andra neontetrorna i ett mindre akvarium så kan det väl inte vara det? eller? :confused: För de har då aldrig gett sig på henne i det nya akvariumet.

Tyvärr så har jag ingen bild på henne och hon är alldeles för snabb för min kamera :D men jag kan länka till bilden som fick mig att tro att det var fenröta som mollyn led av.

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=2&klickedPic=004_c

Precis så såg våran molly ut, fast svart då ;) nu har hon en liten stjärtfena. Kanske 3-4 mm. Fast fortfarande lite genomskinlig.

Om jag nu inte har helt fel så orsakas fenröta ofta av dålig vattenkvalité, så om din släkting haft dåligt vatten och Mollyn fått fenröta där, sedan kommit till dig som kanske har bättre vatten - då är det fullt möjligt att fenrötan gått över och den håller på att återhämta sig.

Om fenan ser ut som den gör p.g.a naggning så kanske de slutat med det för att de kommit i en ny miljö, men jag tror nog inte det, Neontetror brukar inte vara aggressiva...

Annons