Kan fenröta "gå över"??

#1 - 1 november 2007 21:41
Hej!

Jag är lite av en nybörjare när det gäller akvarium och fiskar så jag gör ett försök här för att se om någon kan hjälpa mig med mitt mysterium :)

För ett par månader sedan så fick vi hem vårat 300L akvarium. Vi startade upp det och köpte sedan 6 fiskar. Efter ett par veckor så fick vi 6 neontetror och en black molly av en släkting som vi tacksamt tog emot :) Neontetrorna var riktigt vackra och såg friska ut men mollyn såg lite annorlunda ut. Den hade liksom jättesmå fenor och där stjärtfenan skulle sitta var det bara en liten svart stump [B)] Eftersom vi aldrig sett en molly förut så antog vi att den var frisk, även fast den såg lite skum ut. Dagarna gick men jag kunde inte släppa att våran lilla molly såg väldigt missbildad ut :( Så jag satte mig vid datorn och började googla bilder på andra mollys, å de såg inte alls ut som våran!!! Så jag surfade runt och läste om olika sjukdomar och fick se en bild av en guppy som hade fenröta, och den såg PRECIS ut som vår molly!
Det konstiga är att alla andra fiskar i akvariumet verkar må bra och är friska (förutom en av slöjstjärtarna som har åkt på svamp) trots att jag läst att fenröta ska vara väldigt smittsamt. Och det som är ÄNNU konstigare är att det verkar som att mollyns stjärtfena är på väg att växa ut igen! :confused: När den kom till oss så fanns som sagt inget annat än en svart liten stump men nu finns där faktiskt en liten stjärtfena :) även fast den fortfarande är vääldigt liten.

Min fråga är nu: Kan vår lilla molly ha haft fenröta? Och i så fall, kan det gå över av sig självt bara så där?? :confused: Eller är det någon annan som tror sig veta vad vår lilla molly har råkat ut för? Väldigt tacksam för svar :)
#2 - 1 november 2007 21:47