Kan experten svara på denna fråga om Nubilan

#1 - 21 februari 2003 16:14
Astatotilapia Nubila... Detta är en fisk som jag verkligen har fastnat för, jag hittade den här på zoopet.com och blev genast förtjust i den. eftersom det bara fanns en bild på en hane så surfade jag mej ut på nätet för att se en bild på honan. men till min stora besvikelse hittade jag bilder på nubila hanar som inte alls liknade den som är på zoopet.com. och då kändes det som att man köper grisen i säcken. antingen får man en vacker nubila hane eller en som man senare blir missnöjd med.
Men efter att ha pratat om det med folk så fick jag svar om att det brås på vilken del av sjön nubilan kommer ifrån.
Min fråga lyder.. från vilken del av sjön kommer den vackra nubilan som finns på zoopet.com.
P.S jag har letat efter en ciklid i månader som jag verkligen vill ha, och denna blev jag verkligen förtjust i.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 februari 2003 09:06
Nubilan finns på ett flertal ställen förutom i Viktoriasjön även i sjöarna Nabugabo och Kyoga samt i flera floder. Färgmässigt skiljer sig dessa inte så mycket år.
Tyvärr har många andra arter under åren felaktigt kallats för A. nubila.
Att veta vilken som är vilken utan att vara anatomiskt kunnig är inte så lätt - det står en ganska lång definition på sid. 238-239 i boken "Lake Victoria Rock Cichlids".
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 28 februari 2003 09:19
ofta fotograferas fiskar i hanndeln å då har dom sällan förgatt ut
eller är fullvuxsna.
har man ett växt akvarium eller ett akvarium där fisken trivs bra i
brukar dom färga ut bra

Conny.Bergstrand
#4 - 28 februari 2003 10:43
sen har ju nubilan bara sina intensivt svart/röda färger under lek

Annons