Kan ett akvarim stå i solljus?

#1 - 13 september 2007 09:50
Jag har ett 39L akvarie på köksbordet.

Kruxet är att genom köksfönsret en viss tid på dagen så skiner solen in och sätter sig rakt på akvariet.
Är söderfönster oxå.

Än så länge verkar jag ha klarat mig från alger, men jag börjar se det komma nu.

Vad tycker ni? Flytta akvariet eller kan det stå kvar?
#2 - 13 september 2007 09:53
Nja...det är ju inte bästa placeringen av ditt akvarium.
Antingen blir det en avskärmning så att du inte får direkt solljus in i akvariet eller också för enkelhetens skull flytta det till en anna plats där det inte utsätts för direkt solljus.
#3 - 13 september 2007 14:34
Soljus i sig är ingen algtriggare bara för att det är solen och inte en artificiell belysning.
Däremot ger solen enormt mycket starkare ljus än någon lampa.

Rejält med gödning och CO2 till växterna så kan man nog lyckas, enkelt?, knappast!
#4 - 13 september 2007 20:06
Så vad säger ni andra här på Zoopet?

Ska jag flytta på karet eller ska det stå kvar i köket?
#5 - 13 september 2007 20:12
jag tycker du ska flytta det till en lämpligare plats för direkt solljus leder till alginvasion, speciellt om det är morgon/förmiddagssol!
#6 - 14 september 2007 03:14
beror på vad du har i karet.. räkor vill ha lite alger att beta tex. samma med molly och guppys...
#7 - 14 september 2007 05:06
Flytta på akvariet är smidigast.
Förr eller senare kommer det iallafall bli mycket alger.
#8 - 14 september 2007 09:11
beror på vad du har i karet.. räkor vill ha lite alger att beta tex. samma med molly och guppys...

Det är just enbart räkor i karet, en liten ancistrusmal och sen några Endlers.
#9 - 14 september 2007 09:21
Jenny054 skrev:
jag har också en liten köksburk med räkor och den har fått på tok för mycket solljus i sommar så att det är mycket alger i den och mina räkor gör varken till eller från!
#10 - 14 september 2007 09:24
jag har en köksburk med räkor och de har inte en chans när algerna slår till!
#11 - 14 september 2007 10:26
Jenny054 skrev:

Låter som att alla invånare gillar alger, så jag hade låtit det stå kvar så länge. Blir det akuta problem kan du ju flytta då.
Har personligen aldrig fattat varför folk är så rädda för lite sol i akvariet.
Blir det för mycket ljus kan du ju bara skugga med en bit tyg eller nåt liknande
#12 - 14 september 2007 11:35
Jenny054 skrev:
Jag har ett 39L akvarie på köksbordet.

Kruxet är att genom köksfönsret en viss tid på dagen så skiner solen in och sätter sig rakt på akvariet.

Är söderfönster oxå.

Än så länge verkar jag ha klarat mig från alger, men jag börjar se det komma nu.

Vad tycker ni? Flytta akvariet eller kan det stå kvar?

Gör som du vill, men tänk på att det kan bli överhettat, kanske räksoppa kunde va´ nå´t?????:p;):D

Annons