Hej
jag undrar om Endlers kan para sig med guppy .
om dom parar sig kan guppy hanar leva med endlers hanar eller blir det bråk.
ali_fish skrev:men bifoga en bild av blandingen så ser jag hur dom ser ut
ali_fish skrev:Om jag nu har köpt ett par guppy och ett par endlers kommer dom att korsas eller bara paret som kommer para sig
hannesc skrev:de håller liksom inte ihop som pojk och flickvän. de ligger runt med vem som helst som är i närheten. för att tala klarspråk
Kensa skrev:alla guppies pökar med allt som påminner om deras egna släkte.
man kan se endlers som ursprunget, och den "vanliga guppyn" som den framavlade saken.
.
hannesc skrev:börjar ana troll-varning här nu. lite väl många lustiga inlägg nu från denne.
ali_fish skrev:Men ska köpa Endlers och guppy jag vill se en blandning av dom sorterna.
Men ska lägga blandningen i en annan akvarium
ali_fish skrev:vet någon om det finns olika formade guppy och endlers så kan någon bifoga en bild av dom och var dom säljs
Bygert skrev:Guppy och endler kan para sig och få livskraftig avkomma. Guppy och molly kan också para sig och få avkomma, dock inte lika livskraftig. Guppy och platy kan sannolikt inte få avkomma, de verkar stå för långt ifrån varann.
Att nåt går att göra betyder inte att det är en bra ide att göra det. Korsar man arter eller varianter så får man en blandning och det går inte att backa, en blandning är en blandning. Säljer man eller ger bort blandningar så kanske den som tar emot dem vet vad det är men risken är stor att blandningarna förr eller senare hamnar hos nån som inte vet vad det är eller inte bryr sig och den vägen kan blandningarna komma ut och ställa till det. Vi har en mångfald sorter med fiskar och typer, blandar man allt som går att blanda så får vi till slut en röra där man inte vet säkert vad nåt är egentligen.
Det är därför fult gjort att korsa olika sorter och i all synnerhet om man tänker sig att sen sälja. Risken med det är att i stället för den mångfald vi har så får vi enfald.
Bygert skrev:Guppy och endler kan para sig och få livskraftig avkomma. Guppy och molly kan också para sig och få avkomma, dock inte lika livskraftig. Guppy och platy kan sannolikt inte få avkomma, de verkar stå för långt ifrån varann.
Att nåt går att göra betyder inte att det är en bra ide att göra det. Korsar man arter eller varianter så får man en blandning och det går inte att backa, en blandning är en blandning. Säljer man eller ger bort blandningar så kanske den som tar emot dem vet vad det är men risken är stor att blandningarna förr eller senare hamnar hos nån som inte vet vad det är eller inte bryr sig och den vägen kan blandningarna komma ut och ställa till det. Vi har en mångfald sorter med fiskar och typer, blandar man allt som går att blanda så får vi till slut en röra där man inte vet säkert vad nåt är egentligen.
Det är därför fult gjort att korsa olika sorter och i all synnerhet om man tänker sig att sen sälja. Risken med det är att i stället för den mångfald vi har så får vi enfald.
Mumin skrev:Sluta nu mata trollet!
Hade det varit något annat hade vederbörande försvarat sig mot anklagelsen för länge sedan istället för att ställa samma fråga sjuttio gånger.
ali_fish skrev:Men ska köpa Endlers och guppy jag vill se en blandning av dom sorterna.
Men ska lägga blandningen i en annan akvarium
Alexia skrev:Troll eller inte så svarar jag ändå. För de ev fiskarnas skull om det inte är ett troll.
Du bör ha minst tre akvarium om du ska gå i land med att inte sälja/skänka bort hybrider annat än till din syster då.
Säg du har en guppyhona och en endlershane. De parar sig. Du flyttar ynglen. Ynglen är honor och hanar. Så fort de är könsmogna - och det blir de fort, ibland snabbare än man hinner vara säker på könet speciellt om man är ovan - så parar de sig.
Så ska du inte stå med en miljard yngel tillslut, så måste du sortera honor från hanar innan de blir könsmogna och ha i separata kar. Dvs du har ett kar med hon-hybrider och ett kar med han-hybrider, och 'ursprungliga' karet där du har en endlershane och en guppyhona.
Jag har haft endlers sen 2 februari. Jag lyckades dessutom ta död på den första kullen yngel av misstag (bara 5 st överlevde). Jag har trots detta just nu över 100 yngel i yngelkaret. Även om alla inte kommer överleva, så kommer jag ha endlers tills jag kräks. Och honorna är gravida igen, och kommer att fortsätta yngla av sig flera kullar - dvs om jag så tar bort alla hanar NU, så kommer jag ha minst 100 endlersyngel till om en månad. Det på 5 honor, och som sagt jag mördade första kullen av misstag, och alla i de andra kullarna har inte överlevt heller.
Guppy är 'lika illa' att yngla av sig, så du kommer som sagt snart ha extremt många hybrider. Renrasiga kan du oftast sälja/skänka/byta, men hybriderna - vad ska du göra med dem, tänk lite på det innan du börjar.
Jag möblerade idag om lite JUST FÖR att skapa hybrider. För helt eget bruk - överskottet kommer att bli matfisk. Men det gäller liksom ha en lösning för överskottet INNAN - för överskott kommer det att bli.
hannesc skrev:säljs väl inte hybrider mellan endlers o guppy eller platy o svärdbärare etc?? det har då jag aldrig sett i nån affär eller hos nån grossist.
hannesc skrev:jag tror inte det är hybrider bland molly, platy etc. utan man har avlat fram olika former precis som man gör med hundar o katter etc.
Kjell Fohrman skrev:Dock är det enorm skillnad mellan "spontanhybrider" och hybrider som är resultatet av en urvalsodling.
De senare tar många generationers odling (flera år) att få fram och kräver mycket stor kunskap om genetik och dessa är tämligen stabila avelsformer.
De förstnämnda är "skräp" som är synnerligen instabila och de är inte värda ett dyft och bör inte förekomma i handeln
Kjell Fohrman skrev:Jodå - nästan ALLA avelsformer av svärdbärare och platy som säljs i affärena är hybrider mekllan de bägge arterna. det är nog rärr valigt att de som också säljs som guppy resp. endlers också hnadlar om hybrider olika kombinationer.
Dock är det enorm skillnad mellan "spontanhybrider" och hybrider som är resultatet av en urvalsodling.
De senare tar många generationers odling (flera år) att få fram och kräver mycket stor kunskap om genetik och dessa är tämligen stabila avelsformer.
De förstnämnda är "skräp" som är synnerligen instabila och de är inte värda ett dyft och bör inte förekomma i handeln
hannesc skrev:men råder ändå TS till att INTE korsa. då han kommer få svårt att bli av med dom.
Kensa skrev:
dock, man kan aldig veta exakt hur de ser ut, ibland så blir det mer av den ena, ibland mer av den andra,
ibland slår det inte igenom förrän på andra generationen.....
.