Azur skrev:Nej, ringblixtar ger grymma reflexer om man fotar genom glas eller en vattenyta. De är avsedda för att fota små torra & inte alltför reflektiva saker, t.ex. frimärken, blommor eller insekter.
Corydoras mad skrev:Kan tänka mig att dessa borde ge mindre reflexer, men så kostar de också.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240925
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB-R1C1
Trevligt med trådlösa blixtenheter som Nikon använder sig av.
Kjell Fohrman skrev:Jo dom har jag sett - men dom är väl dyra och sedan vet jag ingen som provat i akvarie och tills dess får det vara
Micke skrev:Jag tror dock mer på valiga blixtar som går att rikta till akvariefotografering. Varför inte komplettera din SB800 med en SB600 istället Kjell?
marcuspajp skrev:3500 för dendär adaptern? Jag har sett folk som har byggt sånna av sockerkaksformer. Fast det är säkert värt det för de som är lata ;)
Kjell Fohrman skrev:Måste nog vara en speciell sockerkaka om den skall kunna sprida ut blixtljuset jämnt runt om hela objektivet:p
marcuspajp skrev:Det fixar man med lite silvertejp. :P
Här har du en som är gjord av frigolit men sockerkaksformen ser mer proffsig ut ;)
Kjell Fohrman skrev:Då väntar vi med spänning på dina ringblixtfoton i fototävlingen - om inte annat så borde de väl platsa i den kommande omgången - humor:D
Micke skrev:Hur ställer du fokus samtidigt som du håller i en blixt med ena handen?
petnym skrev:Men lill- eller ringfingret... :) Jag håller med om att det är lite bökigt att manövrera kameran med en hand men som jag skrev ovan så känns det som ett bättre alternativ jämfört med att ha blixten fast vid kameran...
EDIT: Kanske dags att byta till Canon om du inte kan manövrera din Nikon med en hand. ;)
Azur skrev:Så fort man har blixten nära objektivet får man reflexer. Ringblixten är extra värst eftersom den ligger runt hela objektivet, dvs det går inte att undvika reflex genom att vinkla kameran.
Kjell Fohrman skrev:Vi får väl se vem som har den bästa kameran nästa lördag:p