nu är det som så att en kompis inte kan ha kvar sin kampfisk så jag undrar om vi kan ta över den tillsammans med våra:
guramis (2)
kardinaltetror
guppys (7st)
pansarmalar
platys
silvermolly
akvariet är på 160 liter skulle den trivas tro[?]
det kan bli problem mellan dina guppys och kampfisken. Du kan ju alltid testa, men håll koll på dom då så inte kampfisken ser guppisarna som rivaler...
Jag tycker det låter långsökt att kampfiskar skulle se guppy som artfränder, de är inte särskilt lika, och guppyn blir inte alls lika stor. Vare sig kampfiskar eller guppy har stora fenor naturligt, så att de skulle reagera på andra fiskar med stora fenor, när de själva inte har det egentligen, tror jag inte så mycket på.
Däremot kan både guppy och kampfiskar råka ut för fenbitare, på grund av sina onaturligt stora fenor, som gör att de blir rätt långsamma, med ett lite konstigt simsätt.
fenbitare....såna har jag nog inga, än iaf, ska vänta ti helgen med att ta över den så man kan hålla koll på dom ibörjan...eller är det en dålig idé att alls ha en kampfisk...*förvirrad*
Sök på kampfisk och guppy på mixdelen på forumet så får du upp ett antal inlägg om ämnet. Det finns de som säger att det kan bli problem och vissa som säger att de funkar kanon med varandra. Läs dom så får du massor info
Ja, det kan kanske bli problem, men förmodligen inte för att både kampfisk och guppy har stora fenor, det har ingen av dem egentligen. När jag köpte min kamphane häromdagen, så började han jaga glödbandstetrorna, och mopsa sig mot dorsigerhanen, och de är inte ett dugg lika vare sig kampfiskar eller guppy. Han fick dock ge sig när en av honungsguramina försvarade sitt skumbo.