Kan du hitta platsen?

#1 - 19 december 2007 21:28
Detta är förvisso inte mitt första kar, men jag behöver nog ändå lite hjälp. Vet inte riktigt hur stort det skall vara men jag tror det får bli som absolut max 20-30 liter, men jag har absolut INGEN aning om var jag kan få plats med det!

Vill du titta på min lägenhet, och ge ett förslag...?

Sovrummet och datarum är of limits; jag kan inte sova med ett akvarium i rummet och sambon vill inte riskera att hans dator blir pajad (om akvariet skulle gå sönder).

I badrummet har jag ingen el, så jag vet inte om det skulle funka där... och klädkammaren är överbelamrad ^^
#2 - 19 december 2007 21:41
Kööööööket!!! Vardagsrummet!! :D
#3 - 19 december 2007 21:45
kanske i hörnet mellan diskmaskin och diskhon..?
#4 - 19 december 2007 21:49
fifi skrev:
Kööööööket!!! Vardagsrummet!! :D

Har absolut 0 plats i vardagsrummet känns det som :(
#5 - 19 december 2007 21:50
åheim skrev:
kanske i hörnet mellan diskmaskin och diskhon..?

Bra tanke... men där förvarar jag mitt diskställ (allt kan tyvärr inte diskas i maskinen), så där får det inte plats.
#6 - 19 december 2007 21:59
På ett litet bord med hjul så är det bara att flytta runt det måste välan vara optimala.
#7 - 19 december 2007 22:03
eller aquaels sexkantiga 20Liter med pelarbänk bredvid något av cd ställen...
#8 - 19 december 2007 22:07
åheim skrev:
eller aquaels sexkantiga 20Liter med pelarbänk bredvid något av cd ställen...

Har bara ett CD ställ, de andra är betongpelare ;) Men funderar på att ställa någon liten pelare med akvarium vid pelaren mellan köket och vardagsrummet. Det enda kluriga då är att där är det en lampknapp på väggen :/
#9 - 19 december 2007 22:08
eriahl skrev:
På ett litet bord med hjul så är det bara att flytta runt det måste välan vara optimala.

Och var skall jag ställa det...? ;)
#10 - 19 december 2007 22:23
Där det får plats och passar för tillfället såklart. Alltifrån kök till badrum osv
#11 - 19 december 2007 23:10
Jag har en etta på 44kvm som jag fått in ett 120L, ett 155L och ett 450L i.

Det går om man vill. :)

120L står t ex i fönstret. De andra två står på en bänk jämte min serverpark (massa datorer alltså) i köket.

På skissen tycker jag ditt vardagsrum se ut att ha mest plats ledigt. Borde ju gå sätta in någon snygg tank där när du har så mycket ledig golvyta?
#12 - 19 december 2007 23:27
Så länge din sambo inte har datorn stående på golvet så borde det väl inte vara någon risk att den råkar illa ut?
#13 - 19 december 2007 23:48
Öronräv skrev:
Så länge din sambo inte har datorn stående på golvet så borde det väl inte vara någon risk att den råkar illa ut?

Den står på golvet ;)
Bilagor:
#14 - 19 december 2007 23:51
Whistler84 skrev:
Jag har en etta på 44kvm som jag fått in ett 120L, ett 155L och ett 450L i.

Det går om man vill. :)

120L står t ex i fönstret. De andra två står på en bänk jämte min serverpark (massa datorer alltså) i köket.

På skissen tycker jag ditt vardagsrum se ut att ha mest plats ledigt. Borde ju gå sätta in någon snygg tank där när du har så mycket ledig golvyta?

Jag har inte så mycket golvyta i vardagsrummet, har nog inte ritat med riktiga proportioner... där jag har golvyta är ju mitt i rummet där det nog är 1½ x 1½ meter ledigt, men jag tror sambon skulle få ett raseriutbrott om jag ställde det mitt i rummet ;)

Hade varit perfekt att ha det i badrummet... men har inget elutag där... hur gör andra som har det i badrummet?
#15 - 19 december 2007 23:52
eriahl skrev:
Där det får plats och passar för tillfället såklart. Alltifrån kök till badrum osv

Mitt problem är ju att jag inte hittar någon plats att ställa ett akvarium på... jag tror inte att ett akvarium på hjul skulle lösa bristen-på-plats frågan...:(
#16 - 20 december 2007 00:00
Köp en möbel att ställa upp datorn på :)
Då kan du ju ha akvariet i datarummet ;) :)
#17 - 20 december 2007 00:08
Mia A skrev:
Köp en möbel att ställa upp datorn på :)

Då kan du ju ha akvariet i datarummet ;) :)

Hade jag haft platsen så ;) Sambon har förvisso ett skrivbord, att ställa datorn på det går dock inte... eftersom det är fullt med skärmar... men det finns ju anordningar för att hänga upp datorn under skrivbordet... men han har 2 st som står på golvet och enbart en plats för att hänga upp den... så hur man än gör så kommer det stå en dator på golvet, för någon mer möbel utöver de vi redan har, får inte plats.

Tror att jag har hittat 2, kanske till och med 3 platser.

antingen byta ut det trekantiga bordet i vår korridor och ställa det där på ett lågt bord, snylta till mig en plats i en bokhylla (tror dock inte det kommer funka då den är ganska gammal och sambon vill inte att den skall bil förstörd av vatten, men flirta kan man), eller ställa det på köksbordet, som mest funkar som förvaringsplats i detta hem ^^
#18 - 20 december 2007 00:11
Behöver du verkligen 2 bord att äta vid?
Räcker det inte med ett? ;)
Så har du plats i antingen köket eller vardagsrummet..
#19 - 20 december 2007 05:30
Jag tycker det låter som om det inte är ett platsproblem... du verkar ha mer problem med din sambo ;) Det kanske är dags för er att kika på ett större boende... hur ofta använder ni matsalsbordet i vardagsrummet?
#20 - 20 december 2007 07:00
Varför INTE akvarium i sovrummet? Jag sover med alla mina 8 kar, inga problem. Man väljer tysta pumpar...

soffbordet kanske kan ryka, och så har du två små bord bredvid i stället, ett med akvarie och ett att ställa kaffekoppen på...
#21 - 20 december 2007 08:14
Jag skulle flyttat CD-hyllan till höger om pelaren och tagit bort det trekantiga bordet och haft akvarier på båda sidor om dörren in till köket. Personligen skulle jag ha akvarieställningar, så man kunde ha flera akvarier på höjden. Eller måttbeställ och gör dem lite högre i stället eftersom de inte blir så djupa.
#22 - 20 december 2007 09:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du inte kan ha det i hörnet på köksbänken (där har jag mitt 20L :)) så hade jag satt det i hörnet till vänster om diskmaskinen istället.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Himla praktiskt med ett litet kar i närheten av diskho och vatten, speciellt om man vill göra lite tätare vattenbyten.[/COLOR][/FONT]
#23 - 20 december 2007 09:41
Aldrig funderat på att flytta till en större bostad ?...:p:):p:)
#24 - 20 december 2007 11:59
Finns det inte tillräckligt med plats bredvid bordet/cd-stället? Det var ju inget stort akvarium du skulle ha så det borde gå. Hur ser det annars ut i bokhyllan i vardagsrummet. Ett så litet kar väger ju itne så mycket. Men beror ju helt på vilken typ av bokhylla det är.

Jag hade sagt som du föörut. Aldrig i sovrummet, då kan jag INTE sova. Men faktum är att med rätt filter går det. Jag har en stor bit filtermatta som jag satt en pump i. Sen sitter den itne fast med några sugproppar i glaset därav ingen resonans. Faktiskt helt ok. Osh såååååå trevligt att tända karet på morgonen och ligge och titta på fiskarna, likaså på kvällen när sambon kollar text-tv.
#25 - 20 december 2007 14:30
Du lider uppenbart av samma sak som jag misstänker att många akvarister och terrarister gör: för mycket möbler... :p

Finns det nån möbel ni kan göra er av med? Eller byta ut mot en som det får plats ett akvarium på?
#26 - 20 december 2007 14:46
ut med soffbordet å spana nytt bord på www.aquastyle.se :-D
#27 - 21 december 2007 12:28
Norpis: Vi äter inte vid något av våra 2 bord ;) Matsalsbordet används ofta, köksbordet används främst som förvaringsplats så det är belamrat med prylar som vi inte får plats med någon annanstans.

patdah: Jag skulle också säga att jag har sambo-problem. Skulle gärna slänga ut ett par möbler som vi egentligen inte använder, men, eftersom det är arvegods vill ha ha det kvar (och det kanske man kan förstå...?). Matsalsbordet i vardagsrummet används ofta.

Mamma_Mia: Sovrummet är of limits mest pga mig själv. Jag har redan problem med att sova iom att luftkonditioneringen susar (inget min sambo lider av dock ^^), satte jag in ett akvarium där skulle jag absolut inte kunna sova.

Suzanne.h: Jag tror planritningen lurar än lite. Korridoren är väldigt smal... man kan tex. inte mötas i den utan att i alla fall en får trycka sig lite mot väggen. Men jag har funderat på att byta ut det trekantiga bordet mot en fyrkantig möbel där jag skulle kunna ha ett akvarium på.

Maria-Sjöjungfru: Asbra idé... men köksbänken är belamrad med köksprylar som miccro, brödrost, vattenkokare osv mm etc ;)

Kensa: Det är en plan att vi skall flytta till något större... och då ett hus. Men, det kan vi inte direkt finansiera just nu, men om ett par år så. Och då skall vi ha ett hus med källarplan så att jag kan starta ett odlingsum i källaren :)

Eurydike: Funderar på att byta ut det trekantiga bordet i korridoren på en fyrkantig möbel där jag skulle kunna ha ett kar :)

Trollsvans: Ja... för mycket möbler är det absolut i denna lägenhet! Och för mycket prylar i allmänhet! De möbler jag kan göra mig av med, är de som tar minst plats, allt annat används antingen väldigt flitigt eller är arvegods.

polysperma: inte direkt snyggt :/
#28 - 21 december 2007 13:15
du gör så här be din gubbe att dra in alla album på datorn släng plastskivorna i en låda! dra en sladd från datorn till sterioanläggningen/hembion! sen har du plats till ett kar till :)
#29 - 21 december 2007 14:11
Björne_77 skrev:
du gör så här be din gubbe att dra in alla album på datorn släng plastskivorna i en låda! dra en sladd från datorn till sterioanläggningen/hembion! sen har du plats till ett kar till :)

Känner inte riktigt för att slänga (eller sälja) mina skivor ;)

Vi har redan kopplat en dator till TVn (som funkar som hemmabio och sterio)... den står bakom TVn ^^
#30 - 21 december 2007 15:30
Skaffa hyllor...eller förstärk en befintlig garderobs hylla.
Om du ska ha akvariet i garderoben så ta bort dörrarna och ha det som öppet.
Ska du nyttja övriga hyllor så köper du bara lite gardintyg och lite stänger så blir det bra.
#31 - 22 december 2007 17:19
Hehehehe... om JAG bodde i din lägenhet sötnos hade jag haft en väldans massa kar ;) Ni har ju värsta massa platsen och mer än ett rum till och med! ;)

För alla som inte vet hur jag bor så är det en etta på 31 kvm, ett 54literskar i köket, 5 kar på 60, 80, 100, 325 och 375 liter i the main room och fler kommer.. Dock så finns det ingen tv eller några bord förutom mitt lilla "lack" från ikea som laptopen sover på ;) Man får rationalisera lite.. Vill inte veta vilken "förödelse" mig med tillgång till större yta skulle orsaka haha!
#32 - 22 december 2007 17:26
Låter heltokigt och snyggt!!! 31 kvm!!! Otroligt! :pFår vi titta?:)
Bilagor:
#33 - 22 december 2007 17:40
svea skrev:
Låter heltokigt och snyggt!!! 31 kvm!!! Otroligt! :pFår vi titta?:)

Hahaha självklart ;) kan fota lite [efter städningen lol] :D

*liiiite trådkap, men ja tror annica förlåter mig ;)]
#34 - 22 december 2007 17:44
fifi skrev:
Hahaha självklart ;) kan fota lite [efter städningen lol] :D

*liiiite trådkap, men ja tror annica förlåter mig ;)]

Du är förlåten... älskar dig, och dina kar! :D
#35 - 22 december 2007 21:13
Varför förutsätter ni att akvariet ska gå sönder och pajja datorn? Det är ungefär som att säga att du inte vill ha en dator i huset eftersom den kan orsaka brand. Ett akvarie ska INTE gå sönder, det förutsätter tom de flesta försäkringsbolag, (otroligt nog).

Din pojkvän får väl ställa datorlådan på ett bord eller på en liten pall under bordet om han är rädd för vatten.
#36 - 22 december 2007 21:29
Svempus skrev:
Varför förutsätter ni att akvariet ska gå sönder och pajja datorn? Det är ungefär som att säga att du inte vill ha en dator i huset eftersom den kan orsaka brand. Ett akvarie ska INTE gå sönder, det förutsätter tom de flesta försäkringsbolag, (otroligt nog).

Din pojkvän får väl ställa datorlådan på ett bord eller på en liten pall under bordet om han är rädd för vatten.

Jag tror att för att förhållande skall funka så får man kompromissa... och eftersom han absolut inte vill ha vatten i datorrummet så får jag acceptera det... det är ju trots allt det enda rummet han har "förbjudit", och det är jag som "förbjudit" sovrummet ;)

Men, jag tror att jag nu har hittat perfekta stället för ett akvarium :)
#37 - 23 december 2007 00:55
35 inlägg senare.......
Annaica skrev:

Men, jag tror att jag nu har hittat perfekta stället för ett akvarium :)

så många som engagerat sig så lär du väl ändå tala om vart du ska ha det:mad:
#38 - 23 december 2007 01:00
Jag skall byta ut det trekantiga bordet i korridoren mot den del av en bokhylla (har en bokhylla som består av 3 delar som man kan använda var för sig om man vill). Där på skall jag sedan placera ett akvarium... blir nog ett på 15-20 liter :)
#39 - 23 december 2007 11:53
Kan inte köksbordet bytas ut mot en förvaringsmöbel som ni kan ha pryttels innuti och akvarium ovanpå?
#40 - 23 december 2007 12:55
_Lena_ skrev:
Kan inte köksbordet bytas ut mot en förvaringsmöbel som ni kan ha pryttels innuti och akvarium ovanpå?

Har redan hittat en plats ;) Och idag var jag iväg för att köpa lite fler räkor... och kom hem med ett akvarium också ;)
#41 - 4 januari 2008 21:53
Nu är karet äntligen igång! :D Det blev ett 21 liters (köpt helt på impuls ;) ). Är inte riktigt klar med inredningen men vill visa en bild ändå ;)

Annons