Jag upplever det som lite knepigt att ha dom helt ensamma, åtminstone emellanåt, hanen blir lätt lite FÖR exalterad inför leken och tar inte lätt på ett avvisande från honan. Det kan vara bra att ha något som distraherar hanen(en s.k targetfish) just då de börjar uppvakta varandra på allvar. Jag brukar slå två flugor i en smäll och köra ner ett stim jättedanior eller ett gäng guldfiskar inför lekarna, då får hanen något annat att tänka på och de får samtidigt öva sina färdigheter som rovfisk, man slipper även problemet med att flytta fiskar då leken sätter igång eftersom fiskarna försvinner ur karet den naturliga vägen... Lite dyrt kanske men väldigt smidigt.
Har man många gömställen dit honan kan dra sig tillbaka så kan det dock gå bra utan någon annan fisk i karet, det har fungerat några gånger i mitt kar men det blir tyvärr svårare och svårare ju större fiskarna blir, troligtvis så börjar karet bli för litet. Ett 720liters är förmodligen optimalt för ett fullvuxet lekpar av jaguarciklid men ett 540liters borde vara tillräckligt i flera år.
Mvh Fredrik Isaksson