Kan detta vara sant??

#1 - 15 juli 2007 14:25
Låter helt otroligt korkat... kan det verkligen vara sant?
http://metro.se/se/article/2007/07/13/10/5202-45/index.xml

... och här ser du dom:
http://video.knbc.com/player/?id=83219
Guest
#2 - 15 juli 2007 14:34
ja tyvärr färginjicerad fisk ser man mer och mer av
#3 - 15 juli 2007 14:37
Förstår verkligen inte meningen med det!!
Det är ju det samma som att färga pälsen på "håriga" djur... och det gör men väl ändå inte?!
#4 - 15 juli 2007 14:47
det finns en tjej i stockhom (tror att det var stockholm iaf) som har en bichon frise (osäker på stavningen) som färgar sin hunds päls, fån att ha varit en vit hund så är den numera rödpälsad
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 15 juli 2007 15:06
[quote=Lutt;991114]ja tyvärr färginjicerad fisk ser man mer och mer av[/quote]
Var då? Jag har sett dom några gånger - men aldrig någonsin i Sverige utan bara i Asien.
Så att prata om en akvarietrend som dom gör i artikeln eller att som du skriva att man ser dom mer och mer tycker jag är att ge det helt fel proportioner.
Dom är förr övrigt inte heller "tatuerade" som det står i artikeln utan injicerade som du skriver. Sannolikt är det inte plågsamt för fisken - men däremot är det ett mycket tidsödande arbete (vilket gör dessa fiskar rejält dyra) och dessutom försvinner färgen efter en tid.

Det finns däremot något annat som man kan kalla "färgbad" (hela fisken färgas då) - inte heller detta är speciellt plågsamt och det går också fort vilket gör att dessa fiskar inte är dyrare än "originalet". Även här försvinner färgerna efter en tid. Denna teknik har förekommit i minst 20-30 år och dessa fiskar säljs i viss utsträckning i Sverige.

Så det är knappast plågsamt för fisken - men däremot knappast rätt ur konsumentsynpunkt. Vem vill köpa en "vara" som tappar färgen efter en tid.
Jag tycker inte att man skall köpa fiskar som dessa och om man har köpt dom utan att bli upplyst om att färgerna försvinner, så gå tillbaka till affären och kräv pengarna tillbaka när de tappar färgen. Gör tillräckligt många detta så slutar snart de affärer som säljer dom att sälja dom;)
#6 - 15 juli 2007 15:10
Jovisst!

[quote=TinaW;991115]Förstår verkligen inte meningen med det!!
Det är ju det samma som att färga pälsen på "håriga" djur... och det gör men väl ändå inte?![/quote]

I USA är allt möjligt! Både hundar och katter får annan pälsfärg....[:-73]
Guest
#7 - 15 juli 2007 15:15
[quote=Malinitzi;991131]I USA är allt möjligt! Både hundar och katter får annan pälsfärg....[:-73][/quote]
Håller med,,,så fort jag läste USA så visste jag direkt att det var sant...
(P.S. Du glömde nämna hästar...)
Guest
#8 - 15 juli 2007 15:21
[quote=Kjell Fohrman;991129]Var då? Jag har sett dom några gånger - men aldrig någonsin i Sverige utan bara i Asien.
Så att prata om en akvarietrend som dom gör i artikeln eller att som du skriva att man ser dom mer och mer tycker jag är att ge det helt fel proportioner.
Dom är förr övrigt inte heller "tatuerade" som det står i artikeln utan injicerade som du skriver. Sannolikt är det inte plågsamt för fisken - men däremot är det ett mycket tidsödande arbete (vilket gör dessa fiskar rejält dyra) och dessutom försvinner färgen efter en tid.

Det finns däremot något annat som man kan kalla "färgbad" (hela fisken färgas då) - inte heller detta är speciellt plågsamt och det går också fort vilket gör att dessa fiskar inte är dyrare än "originalet". Även här försvinner färgerna efter en tid. Denna teknik har förekommit i minst 20-30 år och dessa fiskar säljs i viss utsträckning i Sverige.

Så det är knappast plågsamt för fisken - men däremot knappast rätt ur konsumentsynpunkt. Vem vill köpa en "vara" som tappar färgen efter en tid.
Jag tycker inte att man skall köpa fiskar som dessa och om man har köpt dom utan att bli upplyst om att färgerna försvinner, så gå tillbaka till affären och kräv pengarna tillbaka när de tappar färgen. Gör tillräckligt många detta så slutar snart de affärer som säljer dom att sälja dom;)[/quote]

Nej jag menar inte i Sverige...utan att man ser dom mer och mer på internet men visst finns dom i Sverige oxå men inte direkt med hjärtan på osv utan färgbadade, även om de inte är så vanliga så finns det i Sverige oxå.

Tror det är olagligt i Sverige men inte att importera redan färdig färginjicerade fisk.

Men det borde stå asien och inte usa
#9 - 15 juli 2007 15:35
Knappast plågeri men FULLSTÄNDIGT onödigt

mycket finare som dem är
#10 - 15 juli 2007 15:45
Det är nog ganska plågsamt för fisken, dels att bli upptagen ur vattnet för en så onödig grej, och så får nog fisken lättare sjukdomar, för slemskiktet skadas nog. Har för mig att bara det faktum att slemskiktet störs är stressande för fisken. Och se´n är färgen förmodligen inte särskilt nyttig för fisken heller. Allt för att tjäna pengar. Människor verkar ju strunta i om färger och medel de använder på sig själva är skadliga eller inte, så då bryr de sig nog inte om det när det gäller det som används på djur heller. Folk som har den synen på djur, att man kan måla om dem som nå´n jäkla bil, borde inte ha djur.

Det är ju illa nog när människor ändrar på sig själva för att de tror att de blir snyggare och populärare av det, men när de blandar in oskyldiga djur i det, som inte har bett om det, då blir jag lite lätt irriterad.
#11 - 15 juli 2007 20:44
[quote=Malinitzi;991131]I USA är allt möjligt! Både hundar och katter får annan pälsfärg....[:-73][/quote]
man målar klorna på dom med nagellack i sverige ;)
#12 - 15 juli 2007 21:17
Man såg ju en del därnere men var nog beredd på o se mer elände. Så i den bemärkelsen var det positivt. Men bara o hoppas på att det beror på att marknaden för dessa inte är så stor.
Guest
#13 - 15 juli 2007 21:46
[quote=kaj.p;991262]Man såg ju en del därnere men var nog beredd på o se mer elände. Så i den bemärkelsen var det positivt. Men bara o hoppas på att det beror på att marknaden för dessa inte är så stor.[/quote]
Är det bara jag som tycker de är asfula?
#14 - 16 juli 2007 01:10
[quote=Anettejt;991132]Håller med,,,så fort jag läste USA så visste jag direkt att det var sant...
(P.S. Du glömde nämna hästar...)[/quote]

Ligger USA i Asien?

Det är nog från SydostAsien det kommer ursprungligen.
Guest
#15 - 16 juli 2007 11:50
[quote=Herne;991325]Ligger USA i Asien?
Det är nog från SydostAsien det kommer ursprungligen.[/quote]

Det har jag väl aldrig sagt! Fattar inte att man postar en spydig kommentar utan att själv ha läst texten i länken....

Klistar in text från länken:
Enligt Scandinavian Tatoo Magazine går det att köpa tatuerade fiskar i USA. Fiskarna finns smyckade med hjärtmönster och kärleksbudskap, och det finns också möjlighet att få ett helt eget motiv tatuerat på fisken.
#16 - 16 juli 2007 12:02
Nejdå....

[quote=Anettejt;991267]Är det bara jag som tycker de är asfula?[/quote]

....tycker de är rent äckliga - hoppas det avknoppas efter hand....:confused:
#17 - 16 juli 2007 12:06
Hästar också....

[quote=Anettejt;991132]Håller med,,,så fort jag läste USA så visste jag direkt att det var sant...
(P.S. Du glömde nämna hästar...)[/quote]

Finns det något djur som klarar sig undan? Flatlössen? Hehe!
I hundväg är nog en kritvit storpudel färgad i ROSA det hemskaste - och med målade klor i samma färg...Bläh![:(!]
#18 - 16 juli 2007 12:15
Ha ha :D Då har du inte sett den limegröna/självlysande vita storpudeln som traskar på söders gator ;) Jag har iofs inte sett honom sen förra sommaren, men DÅ var jag tvungen att gnugga mig i ögonen!

Jag tycker alla manipulerade djur är vidriga. Däremot anser jag inte att en frisyr är manipulation. Så frissan med sin orange Bichon frisé tycker jag bara är rolig - och hennes hund mår kanon, hur trevlig och lugn som helst. Jag tar bara illa vara när jag ser att djuret skäms/mår dåligt av sin frisyr eller utstyrsel. Som den där berömda videon med en hund som fått skor på sig och ska springa till dörren, stackaren :(

Färgade fiskar (och grodor! Som Kjell visade oss) är vidrigt.
Guest
#19 - 16 juli 2007 12:34
[quote=Mamma Mia;991406]Så frissan med sin orange Bichon frisé tycker jag bara är rolig - och hennes hund mår kanon, hur trevlig och lugn som helst. [/quote]

Mitt stora problem är tyvärr att denna hund hade mått dåligt i mitt sällskap.
För jag hade nog aldrig slutat skratta åt den! :D
Och ingen hund blir ju glad om man skrattar åt den.
Undrar om hundägaren tänkt på det?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 16 juli 2007 12:54
[quote=Mamma Mia;991406]Jag tycker alla manipulerade djur är vidriga. Däremot anser jag inte att en frisyr är manipulation. Så frissan med sin orange Bichon frisé tycker jag bara är rolig - och hennes hund mår kanon, hur trevlig och lugn som helst.
Färgade fiskar (och grodor! Som Kjell visade oss) är vidrigt.[/quote]
Men sannolikt så mår inte fisken sämre än hunden av att färgas. Så anser man att den ena är vidrigt men inte det andra då blir det ju lite snett.
#21 - 16 juli 2007 14:05
[QUOTE=Lutt;991134]Nej jag menar inte i Sverige...utan att man ser dom mer och mer på internet...[/QUOTE]

Det interessante er at de fleste henvisninger og fotos til "tatoverte" og "målade" fisker på internett er lagt ut av personer som kritiserer det og omtaler det som dyreplageri. Se f.eks. et Google-søk på "tattooed fish": http://www.google.no/search?hl=no&q=tattooed+fish&btnG=Google-s%C3%B8k&meta=

De som produserer slik fisk gjør nesten ingen reklam for dem. Det klarer motstanderne bra ;)

Angående "tatovert" fisk som mote i USA, se denne nyhetssaken:
http://www.wgrz.com/video/vplayer.aspx?aid=22421&bw=

Merk spesielt at det sies at den omtalte butikken sannsynligvis "is the only one in Western New York offering tattooed fish". Det stemmer vel også nokså dårlig med at dette er en ny "akvarietrend"?

Som Kjell sier, kunstig farging av fisk er ikke noen stor og omfattende sak - faktisk tyder alt på at det er i tilbakegang og at det snart er bare "anti-agitasjonen" på internett som holder liv i produksjonen.

Personlig er jeg absolutt motstander av kunstig farging av dyr, det være seg fisker eller hunder, men det har først og fremst med respekt for dyrene å gjøre - og knapt med dyrevern. Det er ikke mye som tyder på at en farget fisk lider mer enn et farget menneske, sannsynligvis har fisken mindre ubehag enn hva et tatovert menneske har.

mvh
Svein A. Fosså
#22 - 16 juli 2007 15:03
En människa tvingas inte att tatuera sig, eller jo, på sätt och vis kanske, genom grupptryck, och en känsla av att man blir "coolare" om man gör det, men en människa har i grunden ett val, det har inte den stackars fisken.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 16 juli 2007 15:14
[quote=Micke_A;991450]En människa tvingas inte att tatuera sig, eller jo, på sätt och vis kanske, genom grupptryck, och en känsla av att man blir "coolare" om man gör det, men en människa har i grunden ett val, det har inte den stackars fisken.[/quote]
Det däremot tycker jag är ett dåligt argument. I så fall skulle vi inte kunna hålla husdjur överhuvudtaget för de har aldrig valt att bo hos oss - dina och mina fiskar i våra resp. akvarium, våra resp. katter har inte valt att bo hos just oss.
Hur skulle det för övrigt funka om fiskarna, katterna, hundarna etc. skulle få välja hur de vill ha det i alla situationer.
Guest
#24 - 16 juli 2007 15:25
[quote=Kjell Fohrman;991455]Hur skulle det för övrigt funka om fiskarna, katterna, hundarna etc. skulle få välja hur de vill ha det i alla situationer.[/quote]
Aj! Aj! Aj! Då hade det någon blivet färdigridet för min del!
#25 - 16 juli 2007 17:09
[quote=Anettejt;991400]Det har jag väl aldrig sagt! Fattar inte att man postar en spydig kommentar utan att själv ha läst texten i länken....

Klistar in text från länken:
Enligt Scandinavian Tatoo Magazine går det att köpa tatuerade fiskar i USA. Fiskarna finns smyckade med hjärtmönster och kärleksbudskap, och det finns också möjlighet att få ett helt eget motiv tatuerat på fisken.[/quote]

Ja, jag läste texten i länken, jag har även läst de andra trådarna där folk vittnar om att detta är ett vanligt fenomen i Sydostasien. Fenomenet har uppstått där.

Annons