kan detta bli snyggt?

#1 - 17 oktober 2004 14:34
Jag har nu bestämt mig för att köra en amazonas biotop. Jag ska ha kardinaltetror , skalarer, ancistrus och pansarmalar.

Som inredning ska jag ha en neutralsvart bakgrund. Jag ska ha mycket rötter, grenar, kol sten och löv på bottnen. Och en sorts växt.
Jag är inte helt säker på vilken växt, om det äns blir någon växt. Men om det blir växt så är det 2 stora Echindorus blehri. eller något som ser ut som en gälört.

så min fråga är: Är det någon som har prövat denna inredning. dvs utan växter. Och fått det snyggt? isåfall länka gärna till bilder :)
#2 - 17 oktober 2004 14:59
Jag tror att du inte ska ha en helsvart bakgrund om du inte tänkte ha en mängd med växter lr stapla rötter/stenar så dom täcker upp stora delar av den, iaf om det är ett större kar 300L+ ... Tycker man borde tänka på frigolit eller BTN då...

Svärdsplantorna tror jag kan bli utmärkta...

Men smaken är som baken delad :)

lycka till / Henrik
#3 - 17 oktober 2004 15:32
jo jag ska ha stora svärdplantor dom täcker upp en hel del. den grenar kvistar och stora rötter. så jag tror inte de blir så mycket syn av bakgrunden :P. den är mest för att fylla tomrummet bakom allt. så man itne ser min fina blåa vägg :P

tack för svaret!!
#4 - 17 oktober 2004 16:03
Rötterna kommer till en början färga ditt vatten gult men om du är ute efter en biotop så är detta bara till hjälp..

Här har du lite mer info:
http://badmanstropicalfish.com/bio-type.html
#5 - 17 oktober 2004 16:12
tack!! för sidan. Jag har tänkt ha ganska brunt o grumligt vatten. Det stod (om jag förstod rätt) att man ska ha 1 lysrör. Jag har 2 :) en daylight och en grolux. kan de tänkas funka?

och en fråga till: Jag tänkte fixa o trixxa så de ser ut som om de hängde ner grenar i vattnet. Kan man ta tex björk grenar som e spretiga o lägga ner i vattnet? Det blir väll inte massa gucka på dem eller?

tacksam för alla svar!
#6 - 17 oktober 2004 17:43
ingen som har svar på mina frågor? [:-7]
och är det ingen som har testat denna setup i akvariumet?
tacksam för svar!
#7 - 20 oktober 2004 09:13
Är björk ett typiskt amazonasträd?
#8 - 20 oktober 2004 10:17
Det är många som har amazonasmiljöer i sina kar.. Mangroveliknande rötter och växter är vanligast..

Om björk funkar vet jag inte.. Kommer inte ihåg om det kan bildas garvsyra eller nåt sånt när björken bryts ner..
#9 - 20 oktober 2004 10:51
Björk ruttnar rätt snabbt. Vill man ha inhemska trädslag ska man använda Al eller möjligen Ek(har ej provat just Ek). Al ruttnar också men inte lika fort men det är vad som brukar rekommenderas.

Annons