Kan det verkligen bli ENBART honor i en platykull?

#1 - 1 oktober 2004 10:52
Efter att ha följt de äldsta av våra platykullar i mer än ett halvår, en del av dem ända sedan januari, börjar jag fundera över om det verkligen är möjligt. ALLA (och det handlar om 50-talet) tycks vara honor?! De är idag runt 3 cm långa, en del närmre 4. Inte en enda har antydan till förändring av analfenan till gonopodium utan ser klart ut som ganska präktiga honor de flesta av dem. Det finns dock några som är smalare i kroppsformen och som jag förväntade mig skulle bli hanar utan att så visat sig. Tycker detta är ganska märkligt och undrar därför om någon har gjort liknande erfarenhet, om de bara visar kön sent eller om vissa omständigheter i samband med uppfödningen gynnat honorna. Sidspår kan sägas att våra svärdbärare och guppy som är födda vid samma tid som platyna skilde sig i kön för flera månader sedan. Tankar, reflektioner någon?
#2 - 1 oktober 2004 11:31
Enligt en tråd på fishgeeks kan det i enstaka fall dröja upp till sex månader innan gonopodium bildas. Det normala för en platy har jag för mej är dock två tidigast månader. Enligt FishBase 3-4 månader för Platy.
Under vissa omständigheter kan en mycket snad könsfördelning uppkomma.
Mycket är oklart om förklaringen till dessa fenomen men det finns många spekulationer.
#3 - 1 oktober 2004 13:11
Tack för svaret! Nu har jag också läst på lite mer, mest på sidor om miljöpåverkan, där man nämnt att ph-värdet kanske spelar in likväl som olika kemikalier i form av läkemedel etc. (Olika spekulationer m a o, precis som du säger.) Med ett högre ph skulle det bli fler honor och med ett lägre blir det fler hanar vilket hade visat sig i något experiment. Nu har vi i o f s vare sig medicinerat eller haft osedvanligt högt / lågt ph för de här platyna så mysteriet kvarstår. Intressant att få veta mer är det i alla fall :-)
#4 - 1 oktober 2004 13:22
Vänta ett tag till så kommer du se att alla inte är honor.
#5 - 1 oktober 2004 13:39
Jag väntar och väntar :-) De äldsta är trots allt tio månader så det är ju lite lustigt. :-D Ska bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen. Har du själv erfarenhet av "sent utvecklade" platy? *nyfiken*
#6 - 1 oktober 2004 17:40
Jag har ju platy på gång (två olika kullar röd wagtail) och hade tydlig könsfördelning efter ungefär tre månader på den första samtidigt med fullständig utfärgning - dvs de såg ut som wagtails.
Den andra kullen är nu drygt två månader gammal och jag hittar där inga hannar men de ser inte ut som wagtails ännu - bara röda...
#7 - 1 oktober 2004 17:54
jag har även märkt att en viss färg oftast har samma kön i kullarna,det blir ofta så när man försöker få fram en speciell färg att dom har samma kön.

Annons