Kan det vara nitrit HJÄLP!?

#1 - 7 november 2004 17:59
startade upp ett akvarium för 3 dagar sedan, hällde i biokultur, så att jag kunde stoppa i fiskarna nästan direkt, men idag låg minst 5 stycken på rygg och var döda och många är sjuka, vad kan ha hänt, var det för tidigt att stoppa i fiskarna?

:( mina stackars fiskar!

Vad kan hjälpa om jag gör för de som är sjuka?

Är bara guppisar i karet!

Tacksam för hjälp!
#2 - 7 november 2004 18:05
Det är klart att det kan vara nitrit, men andra frågor du bör ställa dig är om du matade för mycket för tidigt, om du gjorde rätt när du installerade firrarna (inkoppning), eller om de var sjuka när du köpte dem. Personligen tycker jag det låter osannolikt att det ska bli nitrittopp redan efter tre dagar om det inte är något annat fel. Sen är väl många guppy rätt känsliga numera?
#3 - 7 november 2004 18:30
de flesta fiskarna som jag stoppade i, är uppfödda av mig och inte värst känsliga, jättebra kondition (var de i) har bara matat 2 gånger på 3 dagar och då sparsamt!
#4 - 7 november 2004 20:05
Testa med Nitrit-test om du har det till hands. Gör ett större vattenbyte (nästan 50%), och häll i Nitrivec (eller den biokultur du har på flaska) enligt anvisningarna på flaskan. Ingen större risk att du överdoserar. Gör det FORT. Låter som att du verkligen har bråttom ifall det är nitrit.

Ifall du inte har ett flytande nitrit-test så skaffa det imorgon när zooaffärerna öppnar.

En annan fundering jag har är PH. Har de haft samma pH i tidigare kar som i det nya, eller kan vattnet där ha varit lite surt/basiskt? Fiskarna kan vänja sig vid det under lång tid, men inte återanpassa sig fort.
#5 - 7 november 2004 20:25
Det är klart det är ammoniak eller nitrit.
Byt vatten NU. Byt minst hälften av vattnet dagligen i minst en vecka.
#6 - 7 november 2004 20:38
Fattar inte varför man slänger i fiskar med en gång!!! Tålamod!
#7 - 7 november 2004 20:46
Edlund: Nånting får mig att tro att junilla redan kommit på den tanken. :-/ Det är lurigt. När jag köpte mitt akvarium sade affären att man kunde lägga i fiskarna direkt om man hade med lite av det gamla vattnet. De dog också.
#8 - 7 november 2004 21:03
Nja, på 3 dagar?
För att fiskarna ska dö så fort fodras en ammoniumvärde på 10 mg litern och pH 8.
Diagram över Ammoniak/nitrit http://www.home.no/telekort/fisk/syklusen.gif
#9 - 7 november 2004 21:04
tack för alla svar, har bytt vatten nu, nästan 50% men har slut på biokulturen, så det blir till att handla imorgon, ska testa nitrit så fort jag köpt testet!

Får se hur det blir med fiskarna, hoppas det lever imorgon med :(

#10 - 7 november 2004 21:07
tålamod ja, handlade innan tanken, man vill väll men allting blir fel, skulle ha väntat borde jag ha tänkt på vid det här laget, men stressad som vanligt :(

hmmm, man lär sig sina läxor....tuvärr fick fiskarna lida för det....*SUCK*

Annons