kan det vara fenröta?

#1 - 10 november 2003 10:24
Har precis upptäkt ett litet hål i fenan på en av mina skalare, den har även vita fält/prickar på kroppen, de har varit där länge utan att ändra karaktär. <font color="red">Har den någon form av fenröta? </font id="red"><font color="orange"> Ska jag medicinera?</font id="orange">

Jag gjorde ett delvatten byte igår och tillsatte då lite "Aqua plus" Efter det har alla skalarerna verkat lite nere, står stilla vid botten i flera timmar, om jag närmar mig akvariet så kommer de dock med en gång. <font color="red">Vad kan det bero på?</font id="red"> <font color="blue">Ska jag inte använda "Aqua plus" något mer?</font id="blue"> De andra fiskarna är precis som vanligt.

Har 5 skalrer, 5 Platys, 3 svärdbärare och 4 skäggmunsmalar.
#2 - 10 november 2003 10:35
Har kollat vatten värdena och det är som det ska!
#3 - 10 november 2003 10:52
Ingen som kan hjälpa mig????
#4 - 10 november 2003 12:21
Det kanske kan vara vitaprick-sjukan? Jag kan inte svära vid det. Jag har använt aquaplus länge och mina skalare har inte påverkats av det. Av fenröta så skulle fenorna lixom "ätas upp" utifrån och in.
#5 - 10 november 2003 12:28
Jag trodde att vid vita prick handlade det o små prickar, det är inte det här.
#6 - 10 november 2003 20:18
Det ända jag tror att prickarna kan vara är "vita pricken". Jag hade det nyligen och mina 3 Guppy och Black Molly hannen dog. Min kampfisk som jag har låg i gräsväxten och var helt slö. Det jag behandlade detta med vad "Punktol". Det köper man på djuraffären och kostar ca.74 kr. Flaskan innehåller 100 ml "punktol" (får inte användas i satvattenakvarier med lägre djur). Fiskarna börjar dö redan efter 1-2 dygn efter man ser prickarna. Se till att behandla snarast! Och fenröta går inte att bota :|
//Lycka till
#7 - 10 november 2003 20:38
Om din fisk har haft "prickar" en tid och inga andra har drabbats så är de nog inte vitaprick.
Hur stora är "prickarna"?
Hål i en fena kan den ha fått av en av dina andra fiskar.
Har du rätt vattenvärden för dina scalarer ( högt Ph ) tex. är cirkulationen rätt inte för låg eller hög, de kan vara på botten om du har för strömt i akvariets övre del.
Du får hålla koll och se om det blir någon förändring.
Att medicinera är inte bra då man inte vet vad medicinen ska bota.
#8 - 10 november 2003 22:59
Fenröta går visst att bota och fenorna läker igen. Det är inte svamp dina fiskar har då? Det kan de få i sår om de fastnat i något eller bråkat lite.

Annons