Kan Det Var Möjligt!

#1 - 21 mars 2005 14:33
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Byte 50 % vatten i söndags och doserade växtgödning. Mätte sedan värdena och dom såg bra ut.[/font][/size][/color]
[color=black][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Fe 0,1 ppm[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Po4 1,0 ppm[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]No3 - testet var slut, så jag köpte ett nytt i dag(måndag)[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Affären hade inte något JBL test hemma, så det blev ett sera test.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]När jag kommer hem och testar nitratet, så är det på noll enligt testet?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Testade en ny gång, men det visade fortfarande noll? Blev lite fundersam, så jag testade po4 och fe (JBL test) dom gav noll?[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Frågan är!!! [/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Kan det var möjligt att växterna kan ha käkat så mycket näring på en kväll?[/font][/size][/color]
#2 - 21 mars 2005 15:32
SERA's tester suger, har sett fantasivärden åt båda håll !

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2156

Prova att testa kranvattnet på skoj...
#3 - 21 mars 2005 15:51
Det konstiga är att JBL testerna för fe och po4 visar också noll i dag?
De visade fe 0,1 ppm och po4 1,0 ppm i går kväll?
Tror ni att jag törs pytsa i en ny full gödning?
#4 - 21 mars 2005 16:06
Klart att det kan vara slut, hur ofta brukar du tillsätta ?

Skulle det råka bli dubbelt så gör det ju inte så mycket. Jag skulle dock inte tippa i mer FE. Jag kan aldrig mäta någon FE dagen efter men bubblar jag det iallafall.
#5 - 21 mars 2005 16:10
[QUOTE=oveb]SERA's tester suger, har sett fantasivärden åt båda håll !

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2156

Prova att testa kranvattnet på skoj...[/QUOTE]

Vill bara tilllägga att seras tester känns minst sagt tveksamma.
#6 - 21 mars 2005 16:25
[QUOTE=oveb]Klart att det kan vara slut, hur ofta brukar du tillsätta ?

Skulle det råka bli dubbelt så gör det ju inte så mycket. Jag skulle dock inte tippa i mer FE. Jag kan aldrig mäta någon FE dagen efter men bubblar jag det iallafall.[/QUOTE]

Brukar pytsa i en full dos två gånger i veckan, men det konstiga är att jag pytsade i en full dos igår kväll?
Testar att pytsa ner en ny dos och ser om testerna ger något utslag.
#7 - 21 mars 2005 17:06
Efter en full dos av nitrat och phosphat visar testerna.

Phosphat 0,5 ppm (JBL)
Nitrat 0 (SERA)

Bäst före datumet på SERA testet var 02 01 07 hur ska man tolka de datumet? Jag tolkar det som bäst före 2007, eller är det bäst före 2002
#8 - 21 mars 2005 17:12
Det verkar vara en bra idé att gå tillbaka med SERA-testet till affären !
#9 - 22 mars 2005 14:13
[color=black][font=Arial][size=3]Var till butiken där jag köpte testet i dag. Det började med att butiksägaren påstod att jag inte hade något nitrat i vattnet. Men som tur var hade jag tagit med mig lite vatten från akvariumet. Han gjorde ett test på vattnet med en teststicka från SERA. Enligt stickan hade jag 50 ppm nitrat :confused: [/size][/font][/color]

[color=black][size=3][font=Arial](Vadå missvisande) Då ändrade han sig och påstod att jag hade gjort fel när jag testade nitratet. Så han gjorde en ny test med SERA-testet jag hade köpt. [/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Arial]Testet visade 0 ppm nitar :). Det slutade med att jag skulle få ett nytt JBL-test, som skulle komma i morgon.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman][color=red]:( KOMMER ALDRIG MER KÖPA ETT SERA-TEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [/color][/font][/size][/color]
#10 - 22 mars 2005 15:40
50ppm är inte de direkt dödligt för en del fiskar ???
#11 - 22 mars 2005 16:10
[QUOTE=Raven]50ppm är inte de direkt dödligt för en del fiskar ???[/QUOTE]

[font=Arial]Jo det stämmer! [/font]
[font=Arial]50 ppm, vadå missvisande nä.;) [/font]
[font=Arial]Snacka om att SERA -[/font][font=Verdana]testern suger[/font]
#12 - 22 mars 2005 16:13
har tetratest och de verkar funka.
har visat nitrit men ingenting nu
#13 - 22 mars 2005 17:13
[QUOTE=Duty][QUOTE=Raven]50ppm är inte de direkt dödligt för en del fiskar ???[/QUOTE][font=Arial]Jo det stämmer![/font][/QUOTE]
Vad bra att du har koll, Duty. Vilka fiskar är 50 ppm nitrat dödligt för?
#14 - 22 mars 2005 17:29
Långsiktiga effekter på fiskar pga konstant höga halter av nitrat är gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar.
Nitrat är inte giftigt om inte koncentrationen är mycket hög (mer än 120 mg/liter)
#15 - 22 mars 2005 21:39
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Duty][QUOTE=Raven]50ppm är inte de direkt dödligt för en del fiskar ???[/QUOTE][font=Arial]Jo det stämmer![/font][/QUOTE]
Vad bra att du har koll, Duty. Vilka fiskar är 50 ppm nitrat dödligt för?[/QUOTE]

Enligt min granne som är en gammal akvarist, så var det dödligt med 50 ppm nitrat. Men han har tydligen fel, och jag beklagar om jag har fått fel info.
Men enligt experten dinajel, så är det INTE dödligt med 50 ppm nitrat.
#16 - 22 mars 2005 21:42
oops läste fel.
50ppm nitrit är farligt.
nitrat däremot kan förekomma i högre doser innan det bli farligt.
120ppm har jag läst på flera ställen
#17 - 23 mars 2005 06:38
[QUOTE=Duty]Men enligt experten dinajel, så är det INTE dödligt med 50 ppm nitrat.[/QUOTE]
Jag vet. Jag ville bara kolla om du kunde backa upp ditt tvärsäkra uttalande. :)

Men som Kramfors säger, i längden är det skadligt för firrarna med (för) höga nitratvärden.

Och 50 ppm nitrit! Haha. Undrar hur många sekunder det skulle ta för en fisk att dö vid dom koncentrationena. (Inte för att jag hoppas att nån faktiskt testar...)
#18 - 23 mars 2005 19:55
Det är dödligt med 50 ppm nitrat...det tar bara lite tid men till slut dör de ;)

Mvh Janne
#19 - 23 mars 2005 20:59
Då är nog 0 ppm nitrat också farligt. Det ta lite längre tid men fiskarna dör garanterat.

Jag skulle gärna se det underlag som kramfors bygger påståendet att 50 ppm skulle långsamt försämra allmäntillståndet på. Hur mäter man allmäntillstånd på en fisk? Vem har konstaterat det och hur.

Mina dvärgciklider som enligt literaturen har en livslängd på 1-2 år lever ännu efter 2 år (och leker fortfarande) i ett akvarium där jag mycket oförsiktigt göder med kno3 (kaliumnitrat). Jag kan svära på att nivåerna toppar 50 ppm åtminstonde en gång i veckan. Visst har dom inte så höga nivåer hela tiden och visst är det inte ett bevis för att 50ppm nitrat är ofarligt. Men som sagt, ge mig gärna bevis för att det är farligt. Kanske är organiskt bunder nitrat farligare än mineraliserat? Vem vet, men jag betvivlar det.
MVH
Magnus
#20 - 23 mars 2005 21:35
Nitrat tas upp via gälarna och tillför blodet kväve, att kortvarigt bli utsatt för toppar av nitrat är det samma att fisken höjer kvävehalten i blodet men också sänker det när nitrat nivån sjunker. Att ständigt vara utsatt för hög nitrat halt är det samma som att fiskens blod också ständigt har en förhöjd nivå av kväve.

Mvh Janne
#21 - 23 mars 2005 22:05
Aqua Interiör anser att över 120 mg/l är nitrat giftigt, det kan även läsas på utlänska sidor på nätet.
Det är också allmänt känt att långvariga, små missförhållanden i vattenkvaliten samverkar mot fiskarnas motståndskraft vilket gör att 50 mg/l nitrit i kombination med fel temp, något nitrit, något fel pH, dåligt foder, stress, osv. kan göra fisken sjuk.

Att en fisks allmäntillstånd är nedsatt kan märkas på att fisken börjar bli inaktiv, minskad matlust för att i ett senare skede drabbas av parasitangrepp eller sjukdom.
#22 - 23 mars 2005 22:23
Aquainteriör anser, kan läsas på utlänska sidor på nätet, allmänt känt i kombination med subjektiva bedömningar av faktorer som varken du eller jag kan fastställa.

Som jag trodde. Genraliseringar som helt saknar grund, tack!!

Den enda som verkar vara bevisat är att laxyngels tillväxt avtar vid nitratnivåer över 50ppm, det har jag sett källor för. Det är följaktligen ett rimligt antagande att det skulle ha samma effekt även för våra akvariefiskar, kanske inte i samma utsträckning då vattentemperaturen är anorlunda, men dock. Det stödjer helt och hållet vadf många odlare genom erfarenhter anser.

Du får gärna komma hem till mig på ett blindtest. Jag ger dig ett besök när jag har haft 50ppm i 3 veckor i streck och jag ger dig ett besök när jag har haft 10 ppm lika lång tid innan, kan du se skillnad på fiskarna då? Jag betvivlar det.
MVH
Magnus
#23 - 23 mars 2005 22:48
Jag har aldrig påstått att 50 mg/l är giftigt för fiskar, men i ett akvarium utan växter är det risk för algtillväxt.
Tropfrog du kanske inte har så många fiskar så du får nitrat till dina växter utan måste tillsätta nitrat.
#24 - 23 mars 2005 22:48
[QUOTE=Kramfors]Långsiktiga effekter på fiskar pga konstant höga halter av nitrat är gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar.
Nitrat är inte giftigt om inte koncentrationen är mycket hög (mer än 120 mg/liter)[/QUOTE]Vad är Kramfors koi ? Föder du upp KOI-yngel i ,upp till
120mgNO3/L. Detta kan ju endast tyda på att du inte har en "suck" om vad
du håller på med DR.KRAMFORS ! -Geezer-
#25 - 24 mars 2005 06:05
Som vanligt har jag svårt att förstå och ta på allvar det Geezer skriver.
#26 - 24 mars 2005 07:17
[QUOTE=Kramfors]Jag har aldrig påstått att 50 mg/l är giftigt för fiskar, men i ett akvarium utan växter är det risk för algtillväxt.
[/quote]
Nej alger är inte begränsade av kväve/nitrat även om det knappt är mätbart, så 50 ppm nitrat kommer inte göra algtillväxten bättre. Det är enkelt att testa med KNO3.

Tropfrog du kanske inte har så många fiskar så du får nitrat till dina växter utan måste tillsätta nitrat.

Fiskar ger organiskt bunden nitrat/fosfat som växterna inte kan använda direkt, i motsats till t ex ickeorganisk KNO3 som växtern kan ta upp direkt via blad/skott. Viss mineralisering av organiskt bunden nitrat sker i bottnen men i vilken mängd och om dessa mikrober är igång jämt är omöjligt att veta varför man inte ska lita till fiskar/botten om man vill ha kväve och fosfor till sina växter för stabil snabb tillväxt.

Vissa alger kan däremot använda organiskt bunden nitrat, så har man enbart denna form av nitrat (omöjligt att veta) så skulle vissa former av alger ha betydligt övertag jäntemot växter.

En nyuppkommen metod att köra växtakvarier utnyttjar stora vattenbyten för att svepa bort alla organiska föreningar och dosering av kända nivåer av alla ickeorganiska näringsämnen för att få felfri och oehört snabb tillväxt.

Ett plus med denna metod är att t ex nitratnivåerna aldrig går över den doserade nivån vilket är långt lägre än välutfodrade halvvälskötta fiskakvarier. Ofta med följd att lite svårare fiskar gärna leker.
#27 - 24 mars 2005 07:29
Jag har aldrig påstått att 50 mg/l är giftigt för fiskar, men i ett akvarium utan växter är det risk för algtillväxt.

Att höga nitratnivåer kan ge alger känner jag till, men det är inte på tok lika allvarligt som dom allra minsta amoniumspikarna pga något underdimensionerade filter. Det anser jag vara den vanligaste anledningen till att folk får problem med alger inte nitrat.

Även om du ionte har skrivit att nitrat är giftigt har du sagt att det påverkar fiskarnas hälsa, ger sjukdomar och att dom dör på förtid. Vad jag menar är att det finns massor av olika siffror som folk slänger sig med angående vilka nivåer fiskarna tål, men det finns inga belägg för någon av dom. Själv tror jag att man har onödigt mycket fokus på nitrat i fiskakvarium.

Med så mycket ljus som jag kör med är det omöjligt att ha så många fiskar så att dom kan tillgodose behovet av nitrat. Men det var inte det som var grejen. I ett växtakvarium får man algbomber av nitratbrist, inte av för mycket nitrat. Med tanke på det kraftiga ljus jag har och hur snabbt nitraten tar slut så ligger jag ofta på mycket höga nivåer för att ha säkerhetsmarginaler. Detta har lett till att jag ofta har nivåer över 50ppm, trots detta har jag 2 år gamla dvärgciklider som leker när dom enligt literaturen borde vara döda nu. Jag tar det som ett tecken på att man fokuserar alldeles för mycket på nitrat.

Om fiskarna blir sjuka så beror det på att dom blivit smittade av bakterier, parasiter eller annat, inte på att man har för hög nitrathalt. Det största bekymmret här tror jag har att göra med slamsamlingar, där slam samlas trivs bakterier. Jag kan inte se något som helst sammband mellan fiskarnas hälsa och nitrathalt mellan 10-70ppm. Under 10 slutar växterna att växa, detta leder till att dom slutar att producera syre och kan göra att fiskarna drabbas av syrebrist. Men det gäller bara mitt ganska så extrema kar, detta är inte en effekt i normala akvarium.
MVH
Magnus
#28 - 24 mars 2005 08:01
[QUOTE=Kramfors]Som vanligt har jag svårt att förstå och ta på allvar det Geezer skriver.[/QUOTE] Hm,jag har inte satt mej in i diskussionen än ,skall
läsa igenom ordentligt! Ill be back! ps. jag tror även att herr.Kramfors fortfarande har saker att lära! -Geezer-
#29 - 24 mars 2005 08:04
För den med ett akvarium med fiskar finns det ingen anledning inte göra vattenbyten för att de ska ha nitrat till växterna.

Jag skriver citat: Det är också allmänt känt att långvariga, små missförhållanden i vattenkvaliten samverkar mot fiskarnas motståndskraft vilket gör att 50 mg/l nitrit i kombination med fel temp, något nitrit, något fel pH, dåligt foder, stress, osv. kan göra fisken sjuk.
Jag kan ändra och påstå att långvariga, små missförhållanden i vattenkvaliten samverkar mot fiskarnas motståndskraft och stressar en fisk.

Och vad är stress hos en fisk.
Stress hos fisk är ett fysiologiskt tillstånd, där påverkan utifrån leder till att kroppen utsöndrar hormoner, vilka i förlängningen påverkar hjärtverksamhet, vätskebalans, njurfunktion och immunförsvar på ett sätt som sliter på kroppen och fisken kan inte av egen kraft motstå parasitangrepp och sjukdom.
#30 - 24 mars 2005 22:20
Om man har höga nivåer organiskt nitrat så har man också en mycket högre andel bakterier i vattnet vilket man inte har eller får om man tillsätter KNO3 så jag tror det är lite skillnad hur man skall tolka nitrat och nitrat. Så om man i ett akvarium utan tillsats av nitrat låter bakterierna ohämmat växa till sig vilket de gör och är nödvändigt om den biologiska filtreringen skall fungera kommer de till slut drabba fiskarna som har nedsatt imunförsvar på grund av förhöjd kvävenivå i blodet, No3 agerar som ett salt och fiskar tar upp detta lika lätt som salter via osmosutbytet.

Magnus,
Om du flyttar dina fiskar till ett annat kar och låter de gå i ett vatten med en nitrat nivå på 50 ppm som du håller konstant på den nivån orsakat av organisk nedbrytning under flera veckor kommer de sluta leka.

Mvh Janne

Annons