Kan de botas?

#1 - 17 oktober 2007 07:56
Jag har svärdbäraryngel i varierande åldrar i ett 222 liters kar ihop med neontetror, sorgmanteltetror och platy samt några malar och algätare. Idag såg jag att två av ynglen som är ca 4 mån har röd kant längs gällocken och verkar och att de har dragit ihop stjärtfenorna. :eek: De har ätit och simmar runt som vanligt fast jag tycker de är smalare än de andra. Är de sjuka och vad ska jag göra i så fall? Mycket tacksam för svar!!!
Tack på förhand // Erika
#2 - 17 oktober 2007 09:11
Börja med att mät nitrithalten. Yngel är mycket känsligare än vuxna.
MVH
Magnus
#3 - 17 oktober 2007 09:30
Alla vattenvärden är bra. Nitrat och nitrit ligger på 0..... alla andra fiskar mår bra.
#4 - 17 oktober 2007 09:40
Simmar de lite konstigt med, svänger med hela kroppen?
#5 - 17 oktober 2007 09:52
ansjo skrev:
Simmar de lite konstigt med, svänger med hela kroppen?

Nej inte direkt, viftar mer med stjärten och den är alldeler rak...
#6 - 17 oktober 2007 10:34
0 i nitrat är inte lämpligt, risk för giftigt svavelväte i botten.
MVH
Magnus
#7 - 17 oktober 2007 10:39
Tropfrog skrev:
0 i nitrat är inte lämpligt, risk för giftigt svavelväte i botten.

MVH

Magnus

Kan detta vara felet? Vad göra?
#8 - 26 oktober 2007 17:55
Akut Hjälp!!!!

Mina svärdbärare blev slöa och hängiga och efter tips från zooaffären så har jag behandlat med protozin. Nu är de pigga igen men de ser fortfarande sjuka ut samt att en har dött...:( I dag såg jag att en neontetra saknar halva stjärtfenan. Panik! In till zoobutiken och snackade, blev ordinerad Furanol. Frågan är nu ...Ska jag behandla dem? Verkar riskabelt det där med att ALLA bakterier dör..... Villrådig :confused: Tacksam för alla råd!!!
Tackar på förhand!
Ha det`

MVH Erika
#9 - 26 oktober 2007 22:23
Kolla fisksjukhuset jag har länkat till på min sida. Jag har för mej att det där med svullna gälar fanns med där någonstans.
#10 - 27 oktober 2007 08:26
Har kollat där och kommit fram till att det är svamp eller bakterier, blev lite klokare men inte så säker på vad som skall göras. Neontetran hittade jag död i morse:(.... Såg även att en av sorgmanteltetrorna har blivit vit längs ryggen, ser ut som ett svampangrepp. Kan jag behandla med protozin igen fast än de fick sista dosen för fyra dagar sedan? Eller finns det något annat preparat jag ska köpa? Jag känner mig verkligen förvirrad och förtvivlad nu.:confused:[:(]

MVH
Erika
#11 - 27 oktober 2007 15:05
Det blir ofta så, att sjukdomarna kommer efter varandra, eftersom fisken blir svagare och immunsystemet svagare och svagare. En skada blir ofta infekterad av bakterier först, och sedan kommer svamp i andra ledet. Det är väldigt svårt att ge några egentliga förslag, eftersom man inte kan identifiera sådana sjukdomar med mindre att man kollar på ett avskrap från fisken i ett mikroskop.
Man får försöka ta reda på vad som kan vara fel, behandla mot det och i övrigt försöka ha så bra vattenkvalitet som möjligt.
En tillsats av salt brukar hjälpa fiskarna på traven lite, eftersom de då behöver lägga mindre energi på att upprätthålla jonbalansen i kroppen. Om inte den första dosen medicin hjälper får man försöka igen, alternativt försöka med en annan medicin.
#12 - 27 oktober 2007 15:24
Tack för svaren! Jag var hos zooaffären som har lång erfarenhet av akvarium och de sa samma sak som du Jens. Nu ska jag behandla med baktopur för mannen i butiken trodde på neonsjuka och fenröta eftersom jag redan behandlat dom mot svamp. Furanol sa han är för starkt.
Håller tummaran och hoppas att jag snart har ett friskt akvarium igen.:)

MVH Erika
#13 - 28 oktober 2007 09:04
Jippiii!!!

Fiskarna ser mycket bättre ut idag. :) Fenorna ser normala ut och de är sååå pigga. Hurra!!:p
#14 - 28 oktober 2007 14:56
Grattis! :D
#15 - 28 oktober 2007 15:39
Ups...glömde att säga att baktopur också tar kål på de bra bakterierna inne i filtret! Håll koll på nitritnivåerna om du behandlar hela akvariet!
#16 - 28 oktober 2007 16:54
Jens A. skrev:
Ups...glömde att säga att baktopur också tar kål på de bra bakterierna inne i filtret! Håll koll på nitritnivåerna om du behandlar hela akvariet!

Tack för omtanken!:)
Jag köpte nitrivec och någon slags vitaminkur som de ska få efter behandlingen. Skulle bli mycket glad om råd i en annan sak, enligt förpackningen till baktopur så skall man efter behandlingen göra vattenbyte och/eller filtrera via super carbon. Vad är bäst att göra? Och när anses behandlingen vara färdig? Jag ska ha i den sista dosen imorgon. Hur länge ska jag vänta med byte av vatten?

MVH Erika
#17 - 29 oktober 2007 17:46
Erika skrev:
Tack för omtanken!:)

Jag köpte nitrivec och någon slags vitaminkur som de ska få efter behandlingen. Skulle bli mycket glad om råd i en annan sak, enligt förpackningen till baktopur så skall man efter behandlingen göra vattenbyte och/eller filtrera via super carbon. Vad är bäst att göra? Och när anses behandlingen vara färdig? Jag ska ha i den sista dosen imorgon. Hur länge ska jag vänta med byte av vatten?

MVH Erika

Sådär ska man göra för att få bort de aktiva ämnena i baktopuren (minns inte vad det var, men strunt samma). Vattenbyten späder ut det allt mer och mer, medan ett kolfilter binder ämnena till sig. Så jag antar att ett kolfilter är mera effektivt.
När behandlingen anses vara färdig vet jag inte...allt sådant lär väl stå på förpackningen? :)

Hoppas allt blir bra!
#18 - 29 oktober 2007 18:19
Jens A. skrev:
Sådär ska man göra för att få bort de aktiva ämnena i baktopuren (minns inte vad det var, men strunt samma). Vattenbyten späder ut det allt mer och mer, medan ett kolfilter binder ämnena till sig. Så jag antar att ett kolfilter är mera effektivt.

När behandlingen anses vara färdig vet jag inte...allt sådant lär väl stå på förpackningen? :)

Hoppas allt blir bra!

Ska köpa kolfilter imorgon samtidigt som jag ska höra mig för om när behandlingen kan anses som avslutad. Det står faktiskt inte i bruksanvisningen (eller så hittar jag det inte;))
Vill byta vatten redan nu för det är sååååå grönt!!!
Det viktigaste är nog ändå att fiskarna är friska!!! Det vita på den ena sorgmanteltetran är borta!!!:) och alla har överlevt kuren!

Tack förresten för dina råd och visat intresse!
//Erika

Annons