Kan (bör) man blanda guppy med kampfisk?

#1 - 12 maj 2004 22:55
Som titeln säger så undrar jag om man kan eller bör blanda guppy med kampfisk. När jag såg guppyn så märkte jag hur vacker den var, och vart genast intresserad. Mitt akvarium är inte särskilt stort men duger åt mina kampfiskar. Jag funderar på att skaffa dessa guppys men först måste jag såklart veta om dom trivs/passar med kampfisk och om det duger med ett förhållandevis litet akvarium (12 liter). Pump är ett måste för dom, eller?
#2 - 12 maj 2004 23:11
Halloj!
Ett tolv liters är lite litet för guppies...Du kan ha en kamphanne där i, ingen pump behövs, men det är ju bra för vattencirkulation och sånt... :)
#3 - 13 maj 2004 04:11
Hade jag varit som du så hade jag inte skaffat en guppy också för ditt är kar är på tok för litet för den fisk du redan har om du ska ha det för längre bruk.

Vill du har guppy med så bör du skaffa dig ett mycket större kar. Finns bra begagnade att köpa om plånboken är liten.
#4 - 13 maj 2004 05:13
hej!
Som de andra säger. Akvariet är för litet för guppys!
+ Guppys skall du inte blanda med kamphanar. Kamphanar tycker att guppys har för fina fenor för att dem skall bära dem, och käkar/naffsar i dem!
#5 - 13 maj 2004 11:41
Okej, det verkar som om jag inte ska köpa några guppys eller några andra fiskar alls till mitt 12 liters kar. Jag har letat väldigt mycket efter större akvarium (men vart så less eftersom dom kostade så otroligt mycket) så jag köpte detta 12 liters. Har ni några tips på vart jag kan hitta billiga 50-150L kar billigt?
#6 - 13 maj 2004 15:31
Titta inne på blocket.se dom har massor av akvarium som slumpas bort. Om man kan ha guppy hos kampfisk beror mycket på kamphanens mentalitet. Har haft två kamphanar som gått ihop med guppyhanar utan några som helst problem. Så det beror snarare på HUR din hane är istället för VAD din hane är. Lycka till med akvariejakten. Mvh Solo
#7 - 13 maj 2004 16:16
Jag hade guppys ganska länge i ett akvarium utan pump eller doppmvärmare, jag anser att de klarar sig bra utan cirkulation. Sen är det kanske inte så mycket att eftersträva, det är alltid bättre att ha riktiga grejer.

Jag hör hört av en zooexpedit att kamphanar och guppyhanar inte går bra ihop eftersom kamphanen inte alltid fattar att de inte är av samma art. Det låter märkligt, men är vad jag fick höra på samma fråga.

Annons