kAN BAKGRUNDEN BLI FÄRGAD?

#1 - 27 februari 2005 13:17
Har ett aquael akvarium med bakgrund från samma firma, la i en trädrot, hade skrubbat samt låtit den stå ett par timmar med några vattenbyten innan jag la i den, allt för tidigt vad jag nu förstått, vattenet har antagit en gul nyans.
Kan bakgrunden ta skada samt hur länge med vatten byte ca 20% i ggr i veckan kommer vattenet att var missfärgat?

Glad nybörjare.
#2 - 27 februari 2005 15:39
Om bakgrunden kan ta skada vet jag inte, men däremot kommer du nog att ha gulbrunt vatten väldigt länge. Jag lade min (mopani-)rot i blöt i en hink i fyra dygn, och bytte vatten minst fyra gånger om dagen (i början såg vattnet ut som väldigt starkt te.) sedan lade jag ner den i akvariet. Trots det är mitt vatten fortfarande svagt brunfärgat.
#3 - 27 februari 2005 16:01
Det kan ta upp till ett år innan missfärgningen försvinner.
Låt den ligga i akvariet tills det blivit lite algtillväxt på den.
Skrubba inte rent den för ofta då tar det längre tid.
MVH Richard
#4 - 27 februari 2005 18:13
Beroende på rot, tar det olika långtid för den att sluta färga ur... jag har ett par olika som har varit med i ett flertal år, det ända gemensamma är att de alla fortfarande färgar vattnet oavsett vad jag gör.

B!
#5 - 27 februari 2005 20:47
Det bästa är nog om du tar upp roten och lägger den i blöt i varmt vatten i en hink och byter vatten när det har blivit färgat. Efter ett tag borde du upptäcka att vattnet blir mindre och mindre färgat för varje gång. Tillslut när vattnet bara är svagt färgat kan du läga tillbaka roten i akvariet.

Annons