Kan Auratus byta kön?

#1 - 31 oktober 2008 14:16
Jag har hört att fiskar kan byta färg när de är på olika "humör" och att vissa honor kan anta skepnaden av en hane, men inte byta kön helt. Eller går det?

Jag har haft ungefär 7st Auratus som var gula allihop när jag köpte dem. Några av dem är klargula och ser jättefina ut. Två av dem ser dassigt gråa ut och en annan ser precis ut som en hane med klara färger. Dessutom har den fått gula fläckar på bakre fenan.

Jag bytte 98% av vattnet igår och tillsatte salt/bikarbonat samt höjde temperaturen lite och ser nu att den simmar runt honorna och liksom vibrerar i vattnet. Jag antar att den vill para sig. Har den bytt kön?
#2 - 31 oktober 2008 14:41
Nej, den var troligtvis bara yngre och hade inte färgat ut i sin vuxenskrud när du köpte den.
#3 - 31 oktober 2008 15:23
#4 - 31 oktober 2008 16:54
Okej! :) De är lite stora bara, runt 6 cm nånting. Men jag antar att det är så!

De med lite grådassiga färger. Kan det vara hanar som inte färgat ut än?
#5 - 31 oktober 2008 17:41
Precis! Runt 6 cm är väl när de brukar färga om? När man köper dom är det ofta några dominanta hanar i akvariet redan (om affären har många) och därför är det lätt hänt att även de odominanta ser kvinnliga ut.
#6 - 31 oktober 2008 17:51
Ja, både hanar och honor ser som små ut som honor, det vill säga gula, vita, och svarta, se´n färgar hanarna om till blåsvart och vitt, de dominanta förmodligen tidigare än de övriga.

När jag köpte Pseudotropheus saulosi (honor gula, hanar blå med svarta ränder) för några år se´n, så trodde jag att jag fick tre honor och en hane, men även en av dem som var gulaktiga var förmodligen en hane, då den var lika stor som hanen, och fick en äggfläck om jag minns rätt, men den fortsatte vara lite guldassig, förmodligen på grund av den dominanta hanens närvaro.
#7 - 1 november 2008 13:45
Min största auratus färgade väldigt ofta om till lite brundassigt vid vattenbyte å fattade inte varför den inte ville färga ut helt...den är la runt 10cm i alla fall

Hade 2 st fiskar i mitt kar å ingen av dom färgade ut till hane men trodde den brundassiga var en han..fick låna en utfärgad hade av en polare för å se om de blev bråk eller så man kunde utesluta att de var en hane...ett par dagar senare så simmar HON med rom i munnen... å den andra som inte har färgat alls verkar också vara en hona.... dom e bra dumma dom där fiskarna :p

Annons