Kan äpplesnäckor äta upp rommen?

#1 - 28 mars 2009 17:19
Hej. Kan mina äppelsnäckor skada eller äta upp den rom som regnbågsfiskarna lägger? :confused:
#2 - 28 mars 2009 21:22
De äter med all säkerhet upp rom.
#3 - 28 mars 2009 21:48
Hmm- Så om man vill få yngel ska man plocka bort äppelsnäckorna?
#4 - 28 mars 2009 21:51
Just i dag hittade jag Galaxy yngel (tror jag det är) i akvariet där jag har äppesnäckor (och "skräpsnäckor")Det trodde jag inte kunnde hända eftersom mossan alltid är full av snäckor.
#5 - 28 mars 2009 21:53
japp,de äter gärna rom,mina gör det iallafall så jag räddade undan pansarmalsägg utom de ägg som var lagda på en snäcka,såg inte klok ut-hela skalet täckt av rom å det var en stor snäcka men lite festligt
#6 - 28 mars 2009 22:37
doppingen skrev:
japp,de äter gärna rom,mina gör det iallafall så jag räddade undan pansarmalsägg utom de ägg som var lagda på en snäcka,såg inte klok ut-hela skalet täckt av rom å det var en stor snäcka men lite festligt

Ha,ha,ha! Ja, rom från regnbågsfiskar brukar väl också läggas i mossan oftast. Man kanske ska flytta mossan till en yngelkasse om man ser att det varit lek? Eller helt enkelt flytta bort de största snäckorna? Jag har fullt med små babysnäckor, och de lär väl inte göra så stor skada?
#7 - 29 mars 2009 01:08
Äppelsnäckor uppskattar alltid en klick kaviar!! Mycket bra om man vill begränsa antalet yngel av t. ex. ancistrus.
#8 - 29 mars 2009 10:50
Hur är det med räkor då? Kan även deras pytteägg upptäckas av snäckorna?
#9 - 29 mars 2009 10:55
vet ej men det skulle jag tro då snäckorna mer eller mindre "dammsuger" bottnen,väggarna ja allt går dom över,letar rom,alger,döda fiskar växter mm

Annons