Kan ancistrus lämna vattenytan?

#1 - 16 augusti 2004 14:05
Har ett akvarium i skithuset och såg en dag när jag gjorde det oundvikliga att en av mina ancistrus yngel hade lämnat vattenytan helt och satt på glaset en bit upp. Nu är det akvariet bara halvfullt så jag oroar mig inte för att det skulle hända en olycka, jag bara undrar om detta är normalt?

Vänligen
Kawe
#2 - 16 augusti 2004 14:41
Jag har varit med om några dödsfall där Ancistrusar hoppat (eller hur dom nu gjort) ur akvariet.
Mitt odlingskar är avdelat med plexiskivor som räcker en par cm ovan vattenytan och där springan mellan dem och täckglaset också är ca en par cm... På något vis har honorna en förmåga att flytta runt mellan facken när hannarna "lockar"... Så visst kan de göra utflykter...
#3 - 16 augusti 2004 14:43
En sak till... Var det bara ett yngel som gjort så??? När ynglen börjar vara vid vattenytan så är det ofta något strul med vattnet... nitrit eller syrebrist kan vara orsaken...
#4 - 16 augusti 2004 14:47
Jag har haft en hungrig ancistrus som på något sätt kröp över in i en flytande yngelkasse av plast där det satt corydorasrom. Den gluffsade i sig all rom och kröp tillbaks ner i akvariet. Otroligt! Den var rätt stor så när väl huvudet är över vattenytan med sugmunnen fast förankrad i plastsidan på yngelburken så tyngde den nog ner kanten, antar jag.
#5 - 16 augusti 2004 15:02
jag har läst att malar kan klättra med hjälp av munnen, har aldrig sett det själv. men det låter ju mycket troligt.
#6 - 16 augusti 2004 15:23
Min ancistrus klättrar alltid med munnen :P men så förflyttar den sig när den inte simmar eller? men över vattenytan vet jag inte..
#7 - 16 augusti 2004 15:28
tja moose [:P] läget ?
#8 - 16 augusti 2004 15:33
tjenare.. :P
#9 - 16 augusti 2004 15:50
min albinoancistrus lyckades när den var mindre klättra "motströms" upp i pumpen. Fick se svansen sticka ut ur utblåset och lyckades skaka ur honom inan han skadat sig

(ds Nancy är alltid snäll - om man inte retar henne [:-8])
#10 - 16 augusti 2004 17:28
hehe.. tur att man inte fått några sådana erfarenheter ;)
#11 - 17 augusti 2004 02:38
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

En sak till... Var det bara ett yngel som gjort så??? När ynglen börjar vara vid vattenytan så är det ofta något strul med vattnet... nitrit eller syrebrist kan vara orsaken...

ja det var bara ett yngel. Jag vet att jag inte har syrebrist och nitrit tror jag inte att jag har problom med. Följer dina anvisningar, 50% vattenbyte varje kväll[:)].

Vänligen
Kawe
#12 - 17 augusti 2004 04:01
Min ena hane på 10cm brukar ibland "flyta på ryggen" och "suga av vattenytan" .. de låter konstigt.. men så är det :)
#13 - 17 augusti 2004 07:03
Följer dina anvisningar, 50% vattenbyte varje kväll.

Duktig pojke [:D]
#14 - 18 augusti 2004 14:30
Jag flyttade om mina ancistrusyngel idag. Jag hörde ett skrapande ljud och tittade ner i hinken med yngel och då var det en rackare på 4 cm som börjat krypa upp längs hinken! Där satt den efter att ha krupit 15 cm rakt upp längs hink-kanten!!! Hur långt hade han tänkt gå???? Till kylskåpet och norpa gurka tror jag....ca 20 meter till....

Annons