Kan akvariet stå såhär?

#1 - 22 september 2008 18:57
[LEFT]Enligt bilden nedan.[/LEFT]

[LEFT]Enligt vattenpasset så lutar akvariet lite åt ena hållet.
Vänster rättare sagt. (mot datumet) [/LEFT]

[LEFT]Sedan lutar det lite framåt enligt vattenpasset..[/LEFT]

[LEFT]Kan det stå såhär, eller ska man loda in det ytterligare?
Det handlar ju ändå "bara" om några millimeter.[/LEFT]
#2 - 22 september 2008 19:07
Jenny054 skrev:

[LEFT]Kan det stå såhär, eller ska man loda in det ytterligare?

Det handlar ju ändå "bara" om några millimeter.[/LEFT]

Mitt lutar också ett par mm, har stått så nu ett tag, tror inte att det ska var någon större fara.
#3 - 22 september 2008 19:08
visst men inget jag skulle rekomendera med tanke på att skivan under verkar lite tun men med en tjockare skiva och så visst men tycker de skulle vara 20 gånger snyggare med fler leka block som staplade på varandra i ungefär den höjden.. men visst går de om det inte luttar åt massa olika håll så det inte blir späningar i glaset.
#4 - 22 september 2008 19:39
Jag förstår allvarligt talat inte hur du tänker, men visst, ta du bort dom 4 blocken vid gavlarna oxå så blir det riktigt spännande..
#5 - 22 september 2008 19:52
Gaffel skrev:
Jag förstår allvarligt talat inte hur du tänker, men visst, ta du bort dom 4 blocken vid gavlarna oxå så blir det riktigt spännande..
..och kanske lägga upp det med webcam..
#6 - 22 september 2008 20:35
Jenny054 skrev:

[LEFT]Kan det stå såhär, eller ska man loda in det ytterligare? [/LEFT]

[LEFT]Det handlar ju ändå "bara" om några millimeter.[/LEFT]

Är det som sagt inga vridningar i karet så är det ingen fara med ett par mm:s nivåskillnad:).
#7 - 22 september 2008 22:23
Gaffel skrev:

Inte ofta man ser trevliga inlägg av dig inte..
Tror faktiskt din humor passar bättre på Flashback..
#8 - 22 september 2008 22:35
Hej Jenny!

Jag funderade själv på att lägga upp karet på det sättet, men det känns lite för instabilt, räcker med ett barn på besök som springer runt och leker och inte ser sig för, springer in i karet så faller underdelen som dominobrickor.

Vi valde istället att lägga dem ned och stapla upp, så jag har totalt 9 lekablock. Så akvariet står på 3 olika långa punkter (hoppas du förstår vad jag menar). Och vi fick en liten diff på någon mm, men då tog jag tunt liggunderlag och jämnade ut den sidan med, så nu står det stadigt! Fast å andra sidan så fixade vi en träskiva med och la över lecablocken, dels för att det ser bra ut (tycker vi) och för att det ger mer stabilitet, så är det såklart liggunderlag mellan bord och akvarie med.
Lycka till!
#9 - 22 september 2008 22:43
Linapina skrev:
Hej Jenny!

Jag funderade själv på att lägga upp karet på det sättet, men det känns lite för instabilt, räcker med ett barn på besök som springer runt och leker och inte ser sig för, springer in i karet så faller underdelen som dominobrickor.

Vi valde istället att lägga dem ned och stapla upp, så jag har totalt 9 lekablock. Så akvariet står på 3 olika långa punkter (hoppas du förstår vad jag menar). Och vi fick en liten diff på någon mm, men då tog jag tunt liggunderlag och jämnade ut den sidan med, så nu står det stadigt! Fast å andra sidan så fixade vi en träskiva med och la över lecablocken, dels för att det ser bra ut (tycker vi) och för att det ger mer stabilitet, så är det såklart liggunderlag mellan bord och akvarie med.

Lycka till!

Funderar oxå lite på att lägga ner blocken ändå faktiskt.
Visserligen så kommer det ju inga ungar på besök, men jag har 3 katter som gärna sover på ljusrampen...
#10 - 22 september 2008 22:45
Håller nog med dej Linapina, det blir lite väl ostabilt vet ju själv så stabil ett "orginal" aluställning är. Och vet hur mycket vatten det är i ett 540l vs golv!!:(
Så chansa inte! Det kanske ser snyggt ut, men det är inge vidare snyggt med massa sand, inredning och vatten fulla golvet..
Hade ett 200l med flisor utslagna längst upp som stod direkt mot en o behandlad spånskiva i en vanlig bokhylla det var som en banan av allt vatten spill som blev, skilde en cm från höger sida till vänster. Efter 540l sprack i botten så åkte även det karet ut av bara farten...
#11 - 22 september 2008 22:46
Jenny054 skrev:
Funderar oxå lite på att lägga ner blocken ändå faktiskt.

Visserligen så kommer det ju inga ungar på besök, men jag har 3 katter som gärna sover på ljusrampen...

Eller den lilla söta Sbullterriern i din profilbild som leker kanske??? :D
#12 - 22 september 2008 22:47
MantaC0re skrev:
Håller nog med dej Linapina, det blir lite väl ostabilt vet ju själv så stabil ett "orginal" aluställning är. Och vet hur mycket vatten det är i ett 540l vs golv!!:(

Så chansa inte! Det kanske ser snyggt ut, men det är inge vidare snyggt med massa sand, inredning och vatten fulla golvet..

Hade ett 200l med flisor utslagna längst upp som stod direkt mot en o behandlad spånskiva i en vanlig bokhylla det var som en banan av allt vatten spill som blev, skilde en cm från höger sida till vänster. Efter 540l sprack i botten så åkte även det karet ut av bara farten...

Vattenskada är aldrig kul faktiskt..
Ett 375L sprack för mig i sommras, dom håller på ÄN med sanering.. [:o]

*hehe* Ehh ja.. Neo (hunden) kan allt faktiskt vara klumpig ibland.. :D
#13 - 22 september 2008 22:49
Jenny054 skrev:

tog inte mer än en månad för mig för 90% av allt vatten hamnade i coop butiken nedanför i deras frysdisk och avlopp(som tur var).
Så dom tog bara ut det "facket" med spån som var blött och satte fläktar där sen var det bara att lägga nytt golv.
#14 - 22 september 2008 22:51
Jenny054 skrev:

*hehe* Ehh ja.. Neo (hunden) kan allt faktiskt vara klumpig ibland.. :D

Oj, och du har trots det inte blivit avskräckt? Vete fasen om jag skulle få lov att fortsätta om det skulle hända här hemma... Karln är mycket pedant och noga med allt, så han skulle väl flippa om vi fick en vattenskada. Han kan inte låta bli att torka vatten från utsidan av glaset och droppar som hamnar på golvet medan jag meckar i karet... Men det är ändå en egenskap jag gillar hos honom, ingen hög med kläder vid sängen från honom inte... bara från mig :D
#15 - 22 september 2008 22:53
Jo, det blev faktist snyggare när vi la blocken ned, jag är riktigt nöjd med det. Och jag är lugn för det känns superstabilt.
#16 - 22 september 2008 22:56
Linapina skrev:
Oj, och du har trots det inte blivit avskräckt? Vete fasen om jag skulle få lov att fortsätta om det skulle hända här hemma... Karln är mycket pedant och noga med allt, så han skulle väl flippa om vi fick en vattenskada. Han kan inte låta bli att torka vatten från utsidan av glaset och droppar som hamnar på golvet medan jag meckar i karet... Men det är ändå en egenskap jag gillar hos honom, ingen hög med kläder vid sängen från honom inte... bara från mig :D

E bara att kolla så du har en bra försäkring. Har Länsförsäkringar och dom hade större problem med att folk inte fixa avlopp/golvbrunnar i närheten av sina disk/tvätt maskiner eller kolla så dom inte läckte, det ställde till fler och allvarligare skador än sprukna akvarier.
I mitt fall så luta golvet och gav med sig för tyngden av karet så träbänken bröt sig sne och botten i karet gav med sig, resten kan ni gissa.
#17 - 22 september 2008 23:31
Anledningen till min sarkasm är att du i tidigare inlägg frågade hur blocken bäst skulle staplas vilket jag tämligen noga redogjorde för så jag blev uppriktigt sagt förvånad över det sätt som du nu placerat karet.
#18 - 23 september 2008 06:44
fan att man inte har större kar då skulle jag ha leka block faktiskt tycker de är snyggt men skulle behöva en större lägenhet eller typ spränga bort grannens lägenhet och bosätta sig i båda hehe med sambon skulle vell bli gallen om jag köper ett större igen
#19 - 23 september 2008 09:16
BlueJ skrev:
fan att man inte har större kar då skulle jag ha leka block faktiskt tycker de är snyggt men skulle behöva en större lägenhet eller typ spränga bort grannens lägenhet och bosätta sig i båda hehe med sambon skulle vell bli gallen om jag köper ett större igen

Japp, sambos e drygt... :D

Annons