Kan akvariet spricka?

#1 - 4 februari 2008 07:56
Hej,
Har fått ett fint gammalt akvarium av min far och tänkte ha det uppe på vårt loft!

MEN, frågan är bara -> klara golvet tyngden? Dvs så inte akvariet spricker. Det är den modell av akvarie med någon typ av metallram runt om.
Grejen är den att det är 1,2m mellan takstolarna och mellan dem är det reglat med 4" reglar, ovan det ligger ett spånskivegolv och sedan ett parkettgolv detta bygger 3cm.

Jag tänkte sätta akvariet på lecablock som jag placerar så att de sräcker sig mellan takstolarna dvs en hel yta på 1,2m ovan på dem tänkte jag lägga en bänkskiva på 2-3 cm.

Sedan har jag läst att många rekommenderar frigolitskiva precis under akvariet, så det tänkta jag ha.

Men frågan är, klarar golvet sig så att det inte sviktar då gör så att akvariet spricker. Akvariet är på 225 liter (rektangulärt).

Mvh
/Nybliven "akvarian"
#2 - 4 februari 2008 08:35
Tjenamoss!

Hur brett är det mellan 4" reglarna? 60cm? Om ja, så borde dessa klara av att hålla golvet stabilt när du belastar det med runt 300kg.
När du använder lecablock så sprider du belastnignen över en stor yta. Vilket är bra!
Vattna (vattenpassa) upp karet ordentligt bara. Och gör ny mätning på både bänk och akvarie då det är fyllt med vatten.

Och två saker att ta i beaktning.
Om du använder en bänkskiva av trä (typ ek eller bok):
Tänk på att trä är ett levande matrial som rör sig. Skivan kan böja sig vilket kan ge förödande konstikvenser, som för mig då den böjde sig på mitten och knäckte mitt 540 liters kar.
Frigolit under ett kar med aluminumlister. Många anser att det är onödigt då listerna är där för att ta hand om belastnigen. Skillnad på ett helglaskar. Jag använder inte frigolit under mina alukar. Men som sagt, folk tycker olika om detta :)

Lycka till!

Stefan
#3 - 4 februari 2008 15:16
Hej Stefan,

Tack för tipsen, jo det är 60cm mellan 4" reglarna och de "stora" reglarna som utgör takstolen. Vet inte var dessa reglar ligger bara men det kan man kanske ta reda på.

Så du menar att man kan skippa frigoliten...?

Mvh
/m
#4 - 4 februari 2008 15:18
psyjazz skrev:
Hej Stefan,

Tack för tipsen, jo det är 60cm mellan 4" reglarna och de "stora" reglarna som utgör takstolen. Vet inte var dessa reglar ligger bara men det kan man kanske ta reda på.

Så du menar att man kan skippa frigoliten...?

Mvh

/m

Jag tycker jag då det är ett akvarium med alu-ram.
Men åsikterna går isär :)
#5 - 4 februari 2008 15:22
eller nu ljuger jag. Använder frigolit till varje kar. Fast i karet istället för under. Passa på att silicona fast frigolit i karet när det ändå är torrt. SÅ behvöer du inte oroa dig för rasande stenar.

Mvh

Stefan
#6 - 4 februari 2008 15:49
Oj! Det var smart...! :)
#7 - 4 februari 2008 20:31
Eller att ditt akvarie blev ett terrarie med en stor flytande ö av frigolit..

Annons