Kan aktivt kol bli dåligt? Jag fick med en påse aktivt kol när jag köpte ett akvarium av en privatperson. Det hade legat i garaget i en papplåda ett tag.
Vågar jag lägga i det i mitt akvarium?
Tvivlar på det, aktivtkol är egentligen bara ett poröst matrial med i princip oändligt antal porer som fångar upp molekyler från andra ämnen på sin yta.. ingen magi där inte
haha tja iofs, kanske finns folk som är tillräckligt smarta för att spara på begagnat aktivtkol :) Håller med nils och haacke, släng och köp nytt! kostar inte många kronor, tidigare ägaren har kanske filtrerat ful-öl :)
andningsfilter med aktivt kol ska aldrig ligga öppet då kolet blir dåligt,porerna sätts igen.
ser ingen orsak att de inte skulle gälla aktivt kol till akvarie också.
men sålänge det ligger i en försluten plastpåse klarar de sej länge.
"If the carbon sponge is left in the filter too long, it can release the chemicals again into the water. Consequently, we recommend to replace the carbon sponge every 4 weeks."
Tack ska ni ha för alla råd. Nätpåsen med kolet låg i en hink i hans garage och det låter inte så bra. Jag slänger det och köper nytt. Är det ett måste att ha aktivt kol? Vad tycker ni ?
[quote=marianne.kahkonen]T Är det ett måste att ha aktivt kol? Vad tycker ni ?[/quote]
Endast då du skall rena vattnet efter en ev. medicinering, annars är det mer skada än nytta med aktivt kol i filtret för jämnan! Då kolet blivit mättat av kemikalierna i medicinen kommer det att läcka tillbaka i vattnet!