Det absolut bästa du kan göra för hanen är att Ordna ett kar på 10-15 liter. Och inte ha mer än 15 cm vatten. Då kommer den må som en kung:). Inte alls lönt att köpa ett stort kar till en ensam kampfisk då den endå bara kommer ligga o trycka i en av hörnorna uppe vid ytan.. Man kan inte säga att dom trivs i stora men man kan heller inte konstatera att dom inte trivs.. Men däremot så vet jag . Desto mer rörelse och desto djupare och mer vatten desto kortare lever faktiskt kampfisken.
jaså själv har jag haft slöjkampfisk i ett 500L akvarium och den levde där i fyra-fem år.
för en hane tycker jag att man inte ska ha under 15L, helst runt 20-30L. och alla de hanar jag har haft så är det sällan de ligger och trycker i ett hörn, utan de har alltid rört sig över hela karet och utforskat det.
ska man ha med honor bör man ha ett kar runt 50L som minst.
att dom dör i att vara i stor akvarium tror jag inte ett dugg på, däremot ska det vara lågt vatten men stor botten yta trivs dom väldigt bra med. 10-15L har en ganska liten bottenyta.
ett kar på 300L med lågt vatten och stor botten yta med täta växtsnår där i kommer kampfisken till sin fulla rätt!!
att dom vill ha varmt vatten och låg cirkulation är också nåt dom vill ha.