kampis ist.för gurami?

#1 - 18 september 2004 16:43
hej

jag har haft/har problem med vad som tydligen är ngn slags bakterieangrepp (fjällen trillar av på små områden och sedan blir det köttsår) på olika gurami i ett av mina akvarier. detta har inte drabbat någon av mina andra fiskar, enbart guramis (choklad, dvärg och mosaik). nu tänker jag ge upp detta med gurami, eftersom jag inte kommer till rätta med problemet. tror ni att det är någon vits att pröva med kampfisk? om det nu, som det ju verkar, är någon åkomma som enbart drabbar gurami kanske det är risk för att kampisarna drabbas också?? /k
ps alla värden jag kan mäta är bra och burken är i fin balans, regelbundna vattenbyten osv. övr. fiskar se nedan.
#2 - 18 september 2004 17:02
Efter vad du beskrev i din andra tråd så hade jag hoppat kampisen och kanske tittat efter nån mer robust fisk. Jag har en teori om att det är mina botior som varit tuffa och kaxiga. Jag har haft samma bekymmer med mina dvärggurami. De vill ju ha fredliga fiskar som sällskap och botior är ju lite som virvelvindar när de sätter igång?? Jag har lagt märke till att mina botior, striata, är glupska som attan och inte skyr några medel när det gäller att komma först till maten. Tror du inte detta kan vara en av anledningarna?? Vet inte men min teori om det tänker jag stå fast vid tills den spricker... Jag har läppgurami tillsammans med dem nu och de är lite kaxigare än dvärggurami. De har inte drabbats. Mina kar är oxå bra vad gäller alla mätbara värden så det vette tusan vad som kan va knas... Bara dvärgguramisarna har drabbats med exakt samma symtom som dina.. Min kamphane som går där verkar frisk och sund även om hans fenor verkar aningens pyttelite luggade...
#3 - 18 september 2004 17:12
hej hej!
javisst är det konstigt!? men jag har inte upplevt att botiorna är så värst kaxiga sådär....ingen av guramisarna har VERKAT störda av dem...mosaikerna jag har nu är alltid först till käket och roffar åt sig. men visst virvlar botiorna omkring en del, men är snälla mot de andra tycker jag. du menar alltså att dina botior har varit och snafsat på dina guramisar, att det är därför såren kommer?? jag anar ju att kampisarna kanske kan drabbas av denna underliga åkomma...med tanke på "släktskapet". det är ju lite dyrare fisk oxå, så det vore ju trist...*sucka*
/k
#4 - 18 september 2004 17:17
Nja... kampisarna har ju andra krav på vattnet än dvärgguramisarna även om de båda/alla är labyrintfiskar. Jag har mitt dvärgguramikar (just nu utan dvärggurami!) i sovrummet och har hört hur det kan "knäppa" på natten när karet är släkt så jag har fått för mig att det är botiorna som är där å härjar. Har inte så ruggigt mycket belägg för detta men men... måste ju tro på nåt?!? Här i Gbg är kampisar lika dyra som dvärggurami, från 25 kronor och uppåt...
#5 - 18 september 2004 17:23
hej igen! =)
häruppe brukar hanarna kosta ca 75:- (siameserna alltså) jag vet inte om kanske honorna är billigare...
jag är iaf så himla sugen att pröva...det är ju enda sättet...=/
/k
#6 - 18 september 2004 17:26
Men prova du, det går säkert bra! De är ju lite olika ändå!
#7 - 18 september 2004 17:32
ja det skulle vara kul att ha en hane och en hona...det är jag mkt sugen på...jag vill gärna ha in ngt blått i burken, och helst inte spräcka asientemat...=) d-g var ju så härliga med sin blåa färg, som små safirer! (hade sky blue) /k

Annons