Kamphonor som ändrar färg?

#1 - 6 november 2006 14:30
Min ena kamphona har ända sen jag köpte henne varit lite gulaktig i färgen, och haft två svarta vågrätta band från huvudet till stjärtfenan på båda sidorna. Nu är hon mörkare och lite "glittrig" på ryggen. Den andra ser likadan ut, men den tredje är gulaktig med band. Varför byter de färg?? [:o]
#2 - 6 november 2006 18:33
Mina honor gör också så, de är röd/turkosa ungefär.. i vanliga fall, men när de skräms eller busar runt brukar ränderna träda fram. Vet inte varför egentligen...
#3 - 6 november 2006 19:08
Ja, så gör mina med. Typ när de naffsar lite på varandra så byter den som blir naffsad på färg till dendär med banden.
Men är det inte något att när de har rom så får de två svarta band lr nått? :P
#4 - 6 november 2006 20:39
Ja, frågan är var jag läste det bara, men jag läste att när de har svarta band på längden (som mina har nu), är de inte könsmogna.. men när banden visas på tvären så är de redo... får väl se senare om det stämmer =)
#5 - 7 november 2006 06:34
När de är randiga på längden är de upprörda eller skrämda. När de är tvärrandiga är de redo för lek.
#6 - 7 november 2006 15:51
Aha, ok...:P Men är den tvärrandig äver hela kroppen då, om den är redo för lek?
#7 - 8 november 2006 07:04
http://www.ichtys.se/Bettalek/Bettalek-09-HonanUnderBoet-01-600.JPG

(Även en ganska dålig bild säger mer än ord...)
#8 - 8 november 2006 14:55
Ahaa, ok. Ja men så ser en av fiskarna ut iaf. :)
Tack! Tkr det var en bra bild! :P
#9 - 8 november 2006 17:27
Oh, så tyckte jag ena fisken såg ut i morse, men inte längre... då har jag missat henne..
#10 - 8 november 2006 20:26
Ja men jag tror att dom kan ändra sin dräkt på en sekund bara. Är de bara leksugna under intervaller av sisådär tio sekunder?? Hehehe...Iallafall mina! XP
#11 - 8 november 2006 20:39
Haha, nä. Men jag har inte sett dom redo för lek förut, utan bara randiga på längden, eller den normala färgen... tvärrandiga har de inte visat sig tidigare..

Men om den ena nafsar till den andra kan den ju byta färg väldigt fort... men då handlar det ju om långa ränderna...
#12 - 8 november 2006 20:41
Mm, precis. Mina är typ långrandiga jämt nu...(både bokstavligt och bildligt talat) De har iallafall varit det hela veckan. *suck* och jag som vill ha bäbisar... Grabben är hur sugen som helst på lite yngel, och bygger bo som sjutton.
#13 - 8 november 2006 20:59
Ja, samma här =) å jag bara går å väntar å väntar... fast honorna borde iofs få växa till sig lite också, så det är väl lika bra att det dröjer ;)

Men hanen blir väl snart otålig...
#14 - 8 november 2006 21:05
Jaa, dom får ju itne vara för små. Har tre stycken. Och de är verkligen tripp, trapp, trull. En stor en mellan och en liten. Men ja tycker den största borde vara klar för lek nu. Men vet du hur stora de ska vara då, på ett ungefär? min största är typ fyra centimeter.
#15 - 8 november 2006 21:57
Hur stora kvittar väl egentligen, bara de är könsmogna å är i lagom storlek till hanen.

Så en stor hane kräver en större hona. Men honan måste alltid vara lite mindre än hanen. Så om hanen är bara lite större än 4 cm så funkar det... annars ska du vänta.
#16 - 9 november 2006 15:17
ah ok. Jo men hanen är lite större, så min största hona blir perfekt :p
#17 - 9 november 2006 16:54
Jepp, då är det bara önska dig lycka till då =)
#18 - 9 november 2006 19:55
[:P] Tack det samma!

Annons