Kampfiskar tycker jag är en väldigt personlig fisk. Det kan vara så olika från individ till individ. Både hanen och honan. Det är en myt att bara kampfiskhanen nappar efter gyppyns fenor (då den ser denne som en konkurrent om denne har stora fenor är förklaringen då). Många verkar tro att honan är så beskedlig och aldrig kan nappa fenor, men det kan den visst göra! Jag har haft några kampfiskhonor som varit otroligt revirhävdande och en som varit både revirhävdande och surast i världen;) Denna kampfiskhona vaktade ett parti mitt i akvariet på liv och död. Hon bet alla guppys som kom i närheten. Kampfiskhanen var däremot fredligast i världen och nappade inte alls - även om det simmande förbi en guppyhane med fladdrande stjärtfena precis framför nosen på honom.
Jag tror att din kampfiskhona vill ha lite plats som är hennes. Hon får nog inte den platsen i din skål. Din guppyhona kanske simmar henne nära alltför mycket så att hon blir sur och jagar bort henne. Du kommer få roligare med dina fiskar om du inhandlar ett akvarium till dem istället för skålen. Det är inte svårare att sköta än en skål - snarare mycket lättare! Ett mindre akvarium behöver inte vara så dyrt heller.
Lycka till
/A
Okrå. Jag ger mig. I Kramfors ÄR det ljust och vackert ;P