Kamphane + honor?

#1 - 15 mars 2007 23:00
Kommer att köpa ett 60 liters kar snart och vill ha en kamphane däri.
Överväger att skaffa några honor till killen med, men hurmånga är skäligt att ha? Det sista man vill är ju att de ska gå på honom eller tvärt om...

Eller ska man helt enkelt satsa på att hanen ska få vara herre i huset med andra fiskarter att umgås med?
#2 - 16 mars 2007 02:57
Hannarna trivs ju bra själva också, men man ser mer naturligt betéende om du har honor hos honom.. hannarna är lite tuffa mot honorna ibland så gäller man ordnar inredningen så det finns bra gömställen. Jag vet att många har 3-4 honor tillsammans med en hanne.. ska man odla och har fler akvarium att flytta runt fiskar i så används ibland bara en hona.. men så släpps oftast honan över då man anar att hon är full med rom och lekmogen.. och hannen jobbar på sitt skumbo... Men det finns säkert de som kan kampfiskar bättre än jag kan så du får säkert fler tips.

hälsn Robban
#3 - 16 mars 2007 14:01
du ska helst ha 5 honor, ett 60 kar är på gränsen till för litet.
du ska ha massa gömstälen osv för det kan gå välldigt hett till i karet.

en kamp trivs inte alls själv utan vill ha sällskap, du kan ju köpa några platy eller silvermolly eller ngt som sällis åt honom så slipper han känna sej övergiven.
#4 - 16 mars 2007 14:02
Ska du ha mer fiskar än kampfiskarna i akvariumet? JAG skulle ha en kampfiskhane och 4-6 honor. Och en MASSA växter och andra gömmor (grottor, rötter, stenar), så honorna kan komma undan.

Som MaxRobban skrev så kan hanarna vara lite tuffa mot honor, honorna kan också vara tuffa mot varandra/hanen. Så därför är det viktigt att fiskarna kan komma undan varandra ibland.
#5 - 16 mars 2007 14:16
sen måste du ha en lösning för ev yngel oxå..... om du vill ha yngel kvar vill säga.
#6 - 16 mars 2007 14:43
Står ingenstans om odlingsplaner? Ska man odla kampfisk så bör man ha (minst) två akvarium för detta.

Annons